De man met de meeste wereldtitels achter zijn naam, Michael Schumacher, won liefst vijf keer in de straten van Monaco, maar sloeg er ook een paar keer de plank mis. In 1996, zijn eerste jaar in dienst van Ferrari, parkeert hij zijn rode bolide in Portier in de muur. Het is de beroemde race waarin slechts drie auto's de finish zien en die gewonnen wordt door Olivier Panis. Acht jaar later komt Schumacher de tunnel uit op drie wielen, terwijl hij die toch echt op vier wielen in is gereden. Achter de safety car wil Schumacher zijn remmen opwarmen door in de tunnel vol op de rem te gaan staan, zo stevig zelfs dat zijn wielen blokkeren. Juan Pablo Montoya kan in de Williams geen kant op en tikt de Duitser tegen in een spin en tegen de muur. Die safety car werd overigens in het leven geroepen omdat in diezelfde tunnel kampioen-in-wording Fernando Alonso hard op zijn plaat was gegaan. In een poging Ralf Schumacher buitenom op een ronde te zetten, komt hij op het vuile gedeelte van de baan terecht en zonder grip zeilt hij stuurloos de muur in. Beide incidenten worden uitvoerig besproken in onderstaande samenvatting van die bewuste Grand Prix. Tekst gaat verder onder de video.
cPIvvP_cupQ
Slechts één man wist vaker in Monaco te winnen dan Schumacher, zijn naam luidt Ayrton Senna. In 1988 leek hij ongenaakbaar in Monaco, enkel de Braziliaan zelf kon zich van een overwinning afhouden en zo geschiedde. Hoe en waarom hij in Portier in de muur belandde is 31 jaar later nog altijd onduidelijk, maar feit is dat een gegarandeerde overwinning werd weggegooid, mogelijk door Senna zelf, mogelijk door een mankement aan zijn wagen. In diezelfde bocht is in 2017 Jenson Button, de wereldkampioen van 2009, die zich niet bepaald van zijn beste kant laat zien. Omdat Fernando Alonso in Amerika de Indianapolis 500 rijdt, komt Button eenmalig terug uit zijn pensioen, enkel om in de race Sauber-coureur Pascal Wehrlein op knullige wijze op zijn zijkant tegen de muur te tikken.
9s8X-vfFiC4
De grootste kampioen van dit moment, Lewis Hamilton, ging ook een paar keer in de fout in Monaco. In zijn debuut seizoen (2017) verremt de wereldkampioen van het jaar erop zich in Sainte Devote om zijn neus diep onder de bandenstapels te begraven. In 2011 heeft hij het flink aan de stok met Felipe Massa, waarmee hij zij aan zij door de tunnel raast, waardoor Massa op een vergelijkbare manier als Alonso in 2004 in de muur ploft. Zijn jarenlange Mercedes-rivaal Nico Rosberg maakt in 2011 kennis met de hobbeltjes bij het uitkomen van de tunnel, die zijn W02 in onbalans brengen, waardoor hij zijwaarts in de muur klapt. De Duitser mag van geluk spreken dat hij aan de overkant van de Nouvelle Chicane niet stuurloos nogmaals in de muur knalt.
MzTBabsZ0Rg
Meest gelezen