Vorig jaar beleefde de Formule 1 een van de meest roerige transferperiodes in lange tijd. Lewis Hamilton gooide de knuppel in het hoenderhok door over te stappen naar Ferrari, waarna er een heuse stoelendans op gang kwam. Teams kozen massaal voor rookies, en ook topontwerper Adrian Newey waagde zich aan een overstap: hij verruilde Red Bull voor Aston Martin.
Die verschuivingen hadden tot gevolg dat er in 2025 juist weinig verandert. Teams bereiden zich in alle rust voor op de reglementswijzigingen van 2026 en doen dat grotendeels met dezelfde line-ups als aan het begin van het jaar. Van de topteams lijkt alleen bij Red Bull wat reuring te ontstaan, nadat het team eerder dit jaar ook CEO Christian Horner ontsloeg. Yuki Tsunoda moet inmiddels serieus voor zijn stoeltje vrezen.
De relatieve rust op de transfermarkt is echter tijdelijk, want de nieuwe regels van 2026 kunnen een kettingreactie veroorzaken. Het veld wordt dan traditioneel flink door elkaar geschud, en bij sommige teams begint al wat onrust en frustratie te ontstaan. De geruchtenmolen voor 2027 komt daarmee langzaam op gang, ook nu sommige coureurs nog over langlopende contracten beschikken.
Ervaren coureurs
Met name Ferrari staat in het middelpunt van de belangstelling na de grote problemen van dit seizoen. Aan Charles Leclerc proef je dat hij de Scuderia nog een laatste kans wil geven in 2026 voor hij zijn opties gaat onderzoeken. Leclerc heeft in zeven seizoenen maar één keer aan een titelstrijd mogen proeven en wil nu oogsten. De Monegask voelt dat hij in de piek van zijn carrière zit.
Daar staat tegenover dat Lewis Hamilton juist het einde van zijn F1-carrière nadert. De Brit wil bij Ferrari zijn achtste wereldtitel veroveren, maar overtuigt voorlopig nog niet. Zijn contract loopt eind 2026 af, al heeft Hamilton wel een optie voor 2027. De grote vraag is vooral of Hamilton nog veel nieuwe tegenslagen kan incasseren en of hij het eind volgend jaar sowieso welletjes vindt.
Tegelijkertijd speelt er ook een hele hoop bij het voormalige team van Hamilton: Mercedes. Toto Wolff flirtte dit jaar openlijk met Max Verstappen, maar wist de Nederlander uiteindelijk niet te overtuigen. Wolff houdt dan ook vast aan George Russell en Kimi Antonelli, al zit daar wel een grote 'maar' aan vast. Mocht de performance van Red Bull - dat met een eigen motor gaat rijden - tegenvallen, gaat Wolff ongetwijfeld een nieuwe poging wagen.
Russell lijkt dan ook alleen op een eenjarig contract te mogen rekenen, met een optie voor nog een jaar. Dat opent direct de deuren voor geruchten rond zijn toekomst in 2026, omdat Russell ook doorkrijgt dat Wolff de toekomst van Mercedes eerder rond Antonelli en misschien Verstappen wil bouwen. Contractverlengingen betekenen bij Mercedes nog steeds geen stabiliteit op de lange termijn.
McLaren
En dan is McLaren nog niet eens de revue gepasseerd. Oscar Piastri en Lando Norris beschikken over langdurige contracten, maar langzaam beginnen er wel wat spanningen te ontstaan. Het team probeert de onderlinge titelstrijd zo goed mogelijk te managen, iets wat in Singapore niet helemaal leek te lukken. Piastri was immers heel pissig na de touché met Norris. Voorlopig gaat het goed, maar blijft dat zo?
Alles zal echter afhangen van de pikorde in 2026. Er valt altijd wel een team tegen, wat in dit geval zomaar voor grote verschuivingen kan zorgen. Tel daar bijvoorbeeld het aflopende Aston Martin-contract van Fernando Alonso en de stormachtige ontwikkeling van rookies als Isack Hadjar en Gabriel Bortoleto bij op en je hebt een interessant Silly Season in het vooruitzicht. Wie durft het bal te openen in het nieuwe tijdperk?
Nieuwe welkomstbonus: speel €10, krijg €30 Free Bets + 200 Free Spins!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Claim nu!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!