Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Australië

Australië

China

China

Japan

Japan

Bahrein GP Bahrein

Start race
03 d 13:15:00
Kwali. Kwalificatie
Race Race
Saoedi-Arabië

Saoedi-Arabië

Miami

Miami

Emilia-Romagna

Emilia-Romagna

Monaco

Monaco

Spanje

Spanje

Canada

Canada

Oostenrijk

Oostenrijk

Groot-Brittannië

Groot-Brittannië

België

België

Hongarije

Hongarije

Nederland

Nederland

Italië

Italië

Azerbeidzjan

Azerbeidzjan

Singapore

Singapore

Verenigde Staten

Verenigde Staten

Mexico

Mexico

Brazilië

Brazilië

Las Vegas

Las Vegas

Qatar

Qatar

Abu Dhabi

Abu Dhabi

Formule 1 2022

Grote Formule 1-stoelendans op komst op weg naar 2023-seizoen

Met de contractverlenging van Sergio Perez bij Red Bull is het balletje wat betreft de Formule 1-zitjes gaan rollen. Er gaat mogelijk veel veranderen in 2023, maar wat?

Spanish GP start 2022
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPB

Nu Sergio Perez zijn stoeltje bij Red Bull heeft veiliggesteld tot en met 2024, zit Red Bull de komende twee jaren vol. Het lijkt in eerste opzicht een kleine verandering binnen de Formule 1, maar de gevolgen zijn groot: wat gebeurt er bijvoorbeeld met AlphaTauri-coureurs Pierre Gasly en Yuki Tsunoda nu zij niet kunnen doorstromen naar het topteam?

Ook buiten de Red Bull-familie verandert er de komende periode mogelijk veel. Een aantal coureurs moeten vrezen voor hun stoeltje, terwijl anderen misschien wel nadenken over een pensioen of een overstap. Wat kunnen we verwachten van de stoelendans in de F1? Een overzicht met de stand van zaken in de koningsklasse.

Onzekerheid bij Williams en Aston Martin

De Formule 1 is bikkelhard. Er is maar plaats voor twintig coureurs en wie het niet goed doet, die verliest zijn stoeltje binnen no-time. Er staan immers meerdere coureurs, al dan niet met een flinke zak geld, te popelen om een van deze stoeltjes in de koningsklasse te bekleden. Een aantal coureurs lijken vooralsnog ondermaats te presteren.

Neem bijvoorbeeld Nicholas Latifi en Lance Stroll. De Canadezen hebben geen goede reputatie opgebouwd, vooral Latifi niet. Race na race crasht hij en een goed resultaat zit er nooit in, terwijl teamgenoot Alexander Albon zo nu en dan in de punten buurt van de punten rijdt. Het contract van de Williams-coureur loopt bovendien af aan het einde van 2022 en de renstal heeft het sponsorgeld niet per se meer nodig. Tenzij Latifi's vader nog wat extra miljoenen meeneemt, lijkt het gedaan te zijn met Nicholas' F1-carrière.

Bij Stroll zit dat iets anders. Vader Lawrence Stroll is de eigenaar van Aston Martin, maar een nieuwe deal met Volkswagen Group kan roet in het eten gooien en het 'veilige stoeltje' van Stroll junior teniet doen. Het team is naar verluidt in gesprek met Audi, wat kan betekenen dat ze een vinger in de pap krijgen bij het kiezen van de coureurs. Mogelijk gaat dit gepaard met een of twee Duitse coureurs, Sebastian Vettel of een/twee andere(n). Geen Canadees.

Ook de toekomst van Vettel in de Formule 1 is nog alles behalve zeker. Daarover meer na de onderstaande tabel, waarin de einddatums van alle contracten staan vermeld.

De huidige contractduur van de Formule 1-coureurs

Coureur Team Contract tot eind...
Hamilton Mercedes 2023
Russell Mercedes 2023
Verstappen Red Bull 2028
Perez Red Bull 2024
Leclerc Ferrari 2024
Sainz Ferrari 2024
Norris McLaren 2025*
Ricciardo McLaren 2023*
Ocon Alpine 2024*
Alonso Alpine 2022
Gasly AlphaTauri 2023
Tsunoda AlphaTauri 2022*
Vettel Aston Martin 2022
Stroll Aston Martin ?
Bottas Alfa Romeo 2025
Zhou Alfa Romeo 2022
Albon Williams 2022* (Red Bull)
Latifi Williams 2022
Schumacher Haas F1 2022* (Ferrari)
Magnussen Haas F1 2023

Wat doet de 'oude garde' in de F1?

Het contract van Vettel loopt, zoals hierboven is te zien, tot eind 2022. Met de tegenvallende Aston Martin-bolide is het nog maar de vraag of hij door wil bij het team én natuurlijk of het team dit wel wil. Vettel is bovendien niet de enige coureur van 'zijn generatie' die zal overwegen om in de nabije toekomst een punt te zetten achter zijn F1-carrière.

Denk bijvoorbeeld aan Fernando Alonso en misschien zelfs Lewis Hamilton. Beide coureurs zullen het een keer voor gezien houden en ze zullen het op zijn minst overwegen om na hun contracttermijn te stoppen. Een andere coureur die de 30 is gepasseerd moet misschien zelfs vrezen voor zijn stoeltje: Daniel Ricciardo. De McLaren-coureur valt tegen en mocht het zo doorgaan, dan is de kans heel groot dat 2022 zijn laatste seizoen is. Ook al heeft hij een contract tot en met 2023, McLaren kan ervoor kiezen om de samenwerking vroegtijdig te beëindigen.

Ruimte voor nieuw talent in de Formule 1

Vanzelfsprekend zijn er ook een aantal teams die jong talent een kans willen geven. Denk aan AlphaTauri, waar Gasly dit jaar onder verwachting presteert en de komende jaren vanwege de contractverlenging van Perez niet de overstap kan maken naar Red Bull. Ook Mick Schumacher en Guanyu Zhou zijn nog allerminst zeker van hun stoeltje. Alfa Romeo ziet naar verluidt wel iets in het jonge talent Theo Pourchaire en Schumachers resultaten zijn ook nog niet om over naar huis te schrijven. Bij Alpine staat regerend F2-kampioen Oscar Piastri klaar om in te vallen, terwijl ze hem eventueel ook nog bij een team als Williams zouden willen stallen mits Alonso langer doorgaat.

De andere grote optie voor de Formule 1-coureurs is bij al deze mogelijke wissels nog niet eens meegenomen: de overstap naar een ander team. Bij een dermate grote coureurswijziging is het bijna onvermijdelijk dat F1-teams kijken naar een coureur van een ander team. Om maar een voorbeeld te noemen: wat als Gasly beter presteert en hij geen toekomst ziet bij Red Bull - en tegelijkertijd Ricciardo niet genoeg levert bij McLaren?

In 2023 krijgt de Formule 1 zeer waarschijnlijk een van de grootste stoelendansen die we in de afgelopen jaren hebben gezien. Er zijn maar weinig teams waar het zo rustig is als bij topteams Red Bull en Ferrari.

Welke coureur verdient volgens jou geen of juist wel een stoeltje in de F1? Laat het weten in de reacties!

Ook interessant:

Red Bull mag haar handjes dichtknijpen met foutenfestival Ferrari

Ferrari leek zeker van winst, maar vergooide alles. Hoe kan dat? Dit en meer, waaronder ook de F1-kansen van De Vries, hoor je in deze nieuwe aflevering met Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk.

Ontdek het zelf en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

Ontvang €50!

Praat mee!

  1. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    MdGL

    Ik denk niet dat Mercedes Russell laat gaan. Hamilton is afhankelijk van wat hij zelf wil. Al denk ik dat 2023 een mooie tijd is dat hij gaat stoppen.

  2. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_sp.png

    NoNonsense48

    koffiedik kijken , natuurlijk maar als er al wijzigingen komen denk ik dat : Latiffi en Schumacher hun stoeltje zouden moeten verliezen en waarschijnlijk zullen ook Ricciardo en Vettel moeten stoppen. Oward en Piastri krijgen waarschijnlijk de voorkeur bij de betere teams als McLaren en AM . Verder is het niet echt interessant om te weten welke rookies bij het kansloze Haas of Williams gaan rijden. Gasly moet heel goed nadenken of hij wel bij AT weg moet gaan want wellicht gaat zijn carriere dan in tranen eindigen.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

      ChaoticnCrazy

      Kansloze Haas? Ik vind Haas tot nu toe toch wel dé verrassing van dit seizoen, net als Alfa trouwens. Aston Martin slaat geen deuk in een pakje boter, hoewel dat ook aan de coureurs kan liggen. Wat mij betreft Ricciardo en Vettel (hebben het heilige vuur gewoon niet meer) en Schumacher, Latifi (hebben nooit iets laten zien) eruit. Ook Stroll, maar dat zal wel niet gaan gebeuren. Zhou vind ik een twijfelgeval. Is erg wisselvallig, maar ja, pas eerste seizoen.

  3. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    J_Voorbeeld

    Vettel, Alonso en Hamilton gaan met pensioen. Latifi en Schumacher zitten volgend jaar zonder stoeltje. Gasley naar Alpine. Ricciardo vertrekt of degradeerd verder naar Aston Martin of Williams. Juri Vips als rookie bij AT, Oscar Piastri als rookie bij McLaren, Liam Lawson als rookie bij Haas. U las het hier eerst.

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

      Bull snake

      Gasly kan niet naar Alpine want daar zit Ocon en dat gaat niet samen

  4. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Bob van Vooren

    RN365, wat is er leuk aan om iedere keer mijn lijstje te verwijderen.

    Dit bericht is aangepast op:

  5. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    pvn58

    Mijn inschatting: Ik verwacht dat Lewis nog doorgaat voor het laatste seizoen. Pierre Gasly gaat verhuizen naar Mc Laren, aangezien het contract met Ricciardo wordt ontbonden. Alexander Albon gaat terug naar Alpha Tauri. Nyck de Vries krijgt de kans bij Williams, Alonso gaat nog een jaar door, zodat Piastri instroomt bij Williams, waar Latifi het veld moet ruimen. Vettel stopt, tenzij AstonMartin dringend vraagt dat hij blijft. Mich Schumacher gaat over naar Alfa Romeo, naast Valteri Bottas. Theo Pourchaire krijgt een kans bij Haas, naast Kevin.

  6. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_numbers/avatars_numbers_2024_mv.png

    Johan Bres

    Vettel -Hamilton met pensioen. De Vries bij Mercedes Schumacher naar Aston Martin. Gasly naar McLaren. Drugovich naar AT. Pourchaire naar Haas

    • https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

      pvn58

      Ik denk, dat Mercedes dringend vraagt aan Hamilton om zijn contract t/m 2023 vol te maken, zodat in 2023 Nyck de Vries ervaring op kan doen bij Williams. Schumacher naar AM, Mercedes, lijkt mij niet logisch want hij heeft een contract met Ferrari, vandaar dus waarschijnlijk naar Alfa Romeo, naast Bottas. Drugovich naar AT is mogelijk, dan zal men afscheid nemen bij AT van Yuki Tsunoda.

      Dit bericht is aangepast op:

  7. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_profiles/avatars_profiles_2024_mv.png

    Wim19

    Ricardo heeft zijn beste tijd gehad, maak plaats voor jong talent. Schumacher en Latifi per direct vervangen. Vettel is inderdaad aan zijn pensioen toe, Ja Alonso eigenlijk ook maar wel een markant figuur. (en pro Max)

  8. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/default.png

    Hamil Ton

    Volgens informatie van andere sites heeft Ricciardo niet een contract tot eind 2023 maar hebben ze na dit seizoen een optie. Dus het zou heel simpel zijn om niet met hem verder te gaan want hij heeft dit jaar en vorig jaar eigenlijk niks laten zien en wordt steeds zoek gereden door Norris

  9. https://cdn.racingnews365.com/Avatars/small/avatars_helmets/avatars_helmets_2024_mv.png

    Henthe

    Stroll en Latifi mogen wat mij betreft eruit! Latifi maakt teveel brokken en stroll betrap ik te vaak niet in zijn achteruitkijkspiegels te kijken. Verder vrees ik voor Ricciardo en Tsunoda (al doetie ut nu beter dan Gasly). Schumacher en Zhou heb ik ook niet hoog zitten.

x
GP Bahrein Verstappen mist vrije training, Red Bull bevestigt vervanger