Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Grote onduidelijkheid omtrent mogelijke straffen voor Verstappen en Bottas

Gaat de startopstelling voor de Formule 1 GP van Qatar volledig op de schop of niet? Drie coureurs, waaronder Max Verstappen, moeten zich zondag melden bij de wedstrijdleiding. Maar de situatie is verre van duidelijk en rammelt aan alle kanten.

Max Verstappen, Valtteri Bottas en Carlos Sainz moeten zich allemaal zondag melden bij de stewards op het Losail International Circuit. Het drietal werd opgeroepen omdat het tijdens de slotseconden van de kwalificatie de gele vlaggen die er hingen voor de langzaam rijdende Pierre Gasly genegeerd zou hebben. Op het negeren van een gele vlag staat onder normale omstandigheden een zware straf, in de vorm van een gridstraf van minimaal drie plaatsen. De situatie in Qatar is echter allerminst duidelijk en overzichtelijk.

Wat gebeurde er met Gasly?

Gasly reed in zijn vliegende ronde over een kerbstone en beschadigde daarbij de rechter voorband van zijn AlphaTauri in een van de laatste bochten. Op drie wielen reed hij vervolgens rustig naar start/finish. Dit omdat hij eigenlijk geen tijd had om de pitstraat in te sturen.

Gele vlaggen of toch niet?

Dat is een punt van discussie want de drie genoemde coureurs werden allen op het matje geroepen omdat ze de gele vlaggen genegeerd zouden hebben. Op het circuit zijn er drie mogelijkheden om die informatie te ontvangen: fysieke vlaggen naast de baan, het dashboard in de cockpit en grote gekleurde waarschuwingsschermen. De gele vlaggen naast de baan werden gezwaaid, maar uit onboardbeelden van alle drie de coureurs blijkt dat deze zeer lastig waarneembaar waren. Bottas en Verstappen meldden na afloop al dat ze de vlaggen niet gezien hadden. Op het stuur van deze twee coureurs is ook geen melding te zien omtrent de gele vlaggen. Een melding die wel kortstondig te zien was op de tijdwaarneming, maar ook weer verdween. Last but not least zijn er nog de waarschuwingsborden aan de rechterkant van de baan. Daarover is veel discussie, want gelden ze nu voor de pits of het rechte stuk? Feit is dat deze zowel bij Verstappen als Bottas groen gekleurd waren.

De wedstrijdleiding lijkt het zelf ook niet te weten

Na afloop van de kwalificatie werd Bottas in eerste instantie 'vrijgesproken'. Volgens de wedstrijdleiding was er geen bewijs dat hij de gele vlaggen genegeerd had. Een half uur later kwam er echter het bericht dat de Fin wel degelijk de gele vlaggen had genegeerd. Het was kenmerkend voor de situatie in Qatar. Overduidelijk was het een rommeltje aan het einde van de sessie. Sebastian Vettel, die wel van het gas ging, was na afloop van de kwalificatie pissig. Volgens de Duitser werd de gele vlag op het laatst opgeheven om Verstappen zijn snelle ronde af te laten maken.

Eventuele straffen zullen op weerstand stuiten

Op het moment dat de coureurs bestraft worden zal een gridstraf van drie of vijf plaatsen volgen. Voor Verstappen kan dit grote consequenties hebben voor de titelstrijd. De Nederlander zal dan vanaf de vijfde plaats op de grid moeten starten, terwijl Lewis Hamilton vanaf de pole start. Momenteel is het nog compleet onduidelijk wat de wedstrijdleiding gaat doen. De coureurs in kwestie verklaren de gele vlaggen niet gezien te hebben en de andere waarschuwingssystemen werkten niet naar behoren. Verstappen moet zich melden om 11:00 uur Nederlandse tijd en daarna is het de beurt aan Sainz en Bottas. Waarschijnlijk weten we zondag rond de klok van 12:00 uur meer.

Viaplay
x
LIVE Sprint Shootout Formule 1 GP China 2024