De Grand Prix van Spanje is de eerste race van een triple header met Oostenrijk en Groot-Brittannië. Deze races worden beschouwd als dé graadmeter van het seizoen. In de praktijk zal nu duidelijk worden of Red Bull met Verstappen gaan domineren of dat McLaren en Ferrari echt in staat zullen zijn om het team uit Milton Keynes te verslaan. De updatepakketten die Ferrari en Red Bull respectievelijk hebben gepresenteerd, zijn zeer interessant en uitgebreid, wat aantoont hoeveel beide teams zich inspannen om de prestaties te verhogen.
De SF-24 heeft namelijk een radicaal andere vloer in vergelijking met de vorige versie. Onder andere de voorkant van de vloer bevat een nieuwe configuratie, maar Ferrari heeft zich vooral gefocust op de rand waar de luchtstroom grotendeels wordt beïnvloed. Deze worden gekenmerkt door een totaal andere hoek vergeleken met de vorige versie. Niet minder significant zijn de veranderingen aan de diffuser en de toevoeging van een microkanaal richting de achterkant, duidelijk geïnspireerd door Red Bull. Het is specifiek een oplossing om de banden nog sneller op te warmen.
Wel moet benadrukt worden dat de wijzigingen aan het voorste gedeelte van de vloer tot doel hebben om, dankzij de aangepaste hoek van de lagere afleiders, een andere neerwaartse krachtverdeling te genereren. De auto wordt zo minder gevoelig voor variaties in de rijhoogte. Dit volledige pakket is te beschouwen als een voorzetting van de aerodynamische prestaties van de Italiaanse auto en niet als een update om de zwakke punten te tackelen.
De tekst gaat verder onder de afbeelding.
Red Bull
Ook Red Bull heeft, net als Ferrari, een groot updatepakket meegenomen naar Spanje. Het team van Max Verstappen probeert vooral de luchtstroom aan de binnenkant de auto te perfectioneren, met een aanzienlijke impact voor zowel de koeling als de algehele aerodynamische prestaties.
De nieuwe verticale luchtinlaten hebben namelijk een dubbele functie. Enerzijds is de stroomrichting naar de intercoolers op twee punten vergroot, namelijk precies ter hoogte van de twee uiteinden. Precies omdat alleen de secties aan de uiteinden van de spleet zijn vergroot, worden deze gekenmerkt door een soort mini-Venturi-kanaal dat de snelheid van de luchtstroom verhoogt.
Red Bull heeft ook de motorkap aanzienlijk gewijzigd nu ze nieuwe inlaten gebruiken. Een verdere aanpassing heeft vooral effect op het buitenste deel van de endplates. Deze hebben een grotere helling naar buiten gekregen, met als doel het buitenste gedeelte van de beam wing effectiever te maken.
Met deze aanpassingen heeft Red Bull in feite geprobeerd om verschillende drukniveaus in termen van luchtstroom op de carrosserie te verkrijgen, een duidelijk teken van de zoektocht naar een nog betere balans op aerodynamisch niveau. Waar Ferrari dus meer zoekt naar het waarborgen van snelheid, gaat Red Bull juist op zoek naar extra manieren om aerodynamische grip te genereren.
Voorspel en win
Wie wint de Grand Prix van Spanje 2024?
Speel mee en maak kans op een prachtige drivers cap van Max Verstappen!
Speel meeMeest gelezen
In dit artikel
Praat mee!