Haas zal voor het eerst in de geschiedenis van het team een Testing Previous Cars (TPC) programma draaien. Voor de meeste teams is zo'n test een standaard onderdeel van het seizoen, maar Haas heeft nog nooit eerder zo'n programma kunnen draaien. Dit jaar heeft Haas echter de middelen om dat wel te doen.
De test zal plaatsvinden op het Spaanse circuit van Jerez, op 15 en 16 januari. Daarmee trapt Haas meteen ook het Formule 1-seizoen af als eerste team dat een test uitvoert in 2025. De coureurs gebruiken de VF-23, de bolide waarmee Kevin Magnussen en Nico Hulkenberg in 2023 reden. Dat was niet bepaald een succesvolle auto, want het team eindigde dat jaar als laatste.
Misschien net zo verrassend als de test zelf, zijn de coureurs die achter het stuur van de auto kruipen. Uiteraard zullen Esteban Ocon en Oliver Bearman op de baan verschijnen, aangezien zij ook het komende seizoen de vaste coureurs van het team zijn. Maar er voegt zich een derde naam bij hen: Formule 2-coureur Ritomo Miyata. Miyata heeft zijn sporen in Japan verdiend als kampioen van de Super Formula en het Super GT-kampioenschap. De Japanner zit ook in het opleidingstraject van Toyota Gazoo Racing, dat sinds vorig jaar een partner is van Haas. Eerder leidde deze samenwerking ook tot een test voor Ryo Hirakawa, al staat hij komend jaar onder contract bij Alpine.
Het is dankzij deze samenwerking met Toyota dat de test überhaupt plaats kan vinden, zo legde teambaas Ayao Komatsu vorig jaar uit aan onder andere RacingNews365. "TPC is ontzettend belangrijk voor de training van ons personeel. We hebben maar iets van 300 werknemers. Als iemand vertrekt of een probleem heeft en niet naar de race kan, dan hebben we niemand klaarstaan. Dankzij de TPC kunnen we onze engineers en monteurs trainen en hebben we ook wat back-up. Voor de test hebben we Haas-personeel, maar TGR zal ook mensen leveren. Dus het is echt een gezamenlijke aanpak, en dat hebben we ook nodig."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!