Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Haas moet Mick Schumacher nog voor de seizoensstart teleurstellen

Als Mick Schumacher ergens nog een sprankeltje hoop had dat de Haas F1-bolide van 2021 een schot in de roos zou zijn, dan komt hij van een koude kermis thuis. Guenther Steiner bevestigt namelijk dat het jaar 2021 eigenlijk gewoon een overgangsjaar gaat worden waarin er op 2022 wordt gefocust en waarin de auto niet tot nauwelijks verbeterd zal worden.

In 2020 was Haas F1 nauwelijks vooruit te branden. Het team dat nog zo hoopvol debuteerde in de koningsklasse van de autosport heeft het de laatste jaren sportief en financieel zwaar. De coronacrisis die daar nog eens bovenop kwam deed de zaak geen goed. Toch zullen ze ook de komende jaren op de grid staan, al zal 2021 waarschijnlijk niet veel beter worden dan het afgelopen jaar. Dat vertelt teambaas Guenther Steiner als hij in gesprek met onder meer RacingNews365 naar zijn verwachtingen voor 2021 wordt gevraagd. Wordt het een beter jaar voor Haas? "Ik weet het niet zeker. De auto’s volgend jaar zullen minder downforce hebben als het goed is, dus sneller zullen we niet zijn. We zullen wel wat ontwikkelingen doorvoeren, maar daar zijn we relatief laat aan begonnen", klinkt Steiner weinig hoopvol. "Ik denk dat die updates ons wel beter moeten maken, of in ieder geval competitiever, maar ik weet niet hoeveel we in vergelijking met de andere teams zullen winnen." 2020 was namelijk een bijzonder jaar, benadrukt de teambbaas. "Sommige teams zijn gewoon doorgegaan met ontwikkelen, maar vanwege de financiële situatie hebben sommige teams de ontwikkelingen af moeten schalen. Dus ik weet niet hoe het precies zal zijn in vergelijking met de andere teams." “Volgend jaar zal zeker nog een transitiejaar zijn, waarin we ons voornamelijk klaar willen stomen voor 2022", zo doelt hij op de verregaande technische regelwijzigingen die er dan zullen worden doorgevoerd. "We willen zeker een betere auto hebben, want momenteel is het gewoon pijnlijk voor ons allemaal", erkent hij. De Italiaan doet in ieder geval heel erg zijn best om alles van de positieve kant te bekijken. "Ik probeer positief te zijn en hoop dat we een klein beetje beter worden in 2021. Maar mijn doel is ook om de coureurs te helpen, zodat zij er helemaal klaar voor zijn als we in 2022 een goede auto krijgen", hoopt hij hardop. Maar Mick Schumacher en Nikita Mazepin hoeven in ieder geval niet te hopen op een beter wordende in de loop van het komende seizoen, want vanaf januari gaat de focus al vol op de ontwikkeling van de Haas-bolide voor 2022, zo vertelt Steiner als hij wordt gevraagd naar eventuele updates voor de auto van dit jaar. "De ontwikkeling stopt al in januari en dan gaat de focus voor de volle honderd procent op de 2022-wagen." Hij legt uit waarom. "Als je achter loopt en dan nog gaat proberen om je 2021-wagen door te ontwikkelen, dan kost dat ook kostbaar geld, want vanaf dit jaar is het budgetplafond natuurlijk in werking getreden. Je kan er dus niet zomaar geld tegenaan smijten. De energie die je investeert in je 2021-wagen, die investeer je niet in je 2022-wagen. En de 2022-wagen is de toekomst, dus waarom zouden we geld investeren in iets wat aan het einde van het jaar dood is?"

Viaplay
x
Hulkenberg 'Op weg naar nieuw F1-team'