P13 en P14 tijdens de Grand Prix van Australië. Haas-coureurs Esteban Ocon en Oliver Bearman waren de twee laatst geklasseerde coureurs in de regenrace en hadden het het hele weekend door erg lastig. Haas leek het lelijke eendje in de koningsklasse van de autosport te worden in 2025, maar inmiddels hebben de twee coureurs al de nodige punten gescoord. Teambaas Ayao Komatsu doet nu een boekje open over de situatie.
"Ik voelde me letterlijk ziek, want we lagen zes tienden achter op de op één na langzaamste auto. Zes tienden. Hoe ga je dat goedmaken?", zo vraagt Komatsu zich hardop af in gesprek met een selecte groep media, waaronder RacingNews365. "Maar er was geen optie om snel te herstellen voor race drie. Hoe ga je dat doen? Niemand heeft dat ooit eerder gedaan."
"Omdat ik de omvang van het probleem niet kende, dat behoorlijk groot was, en omdat er geen mogelijkheid was om snel te herstellen, voelde ik me echt ziek. Het enige wat je kunt doen is samenwerken met mensen en vertrouwen hebben in de mensen die de geweldige verbeteringen hebben aangebracht aan de auto voor 2024."
Komatsu vervolgt: "De ontwikkeling verliep verbazingwekkend snel en ik moest zeggen: 'Kijk, we zijn niet plotseling vergeten hoe we een goed presterende auto moeten maken. Ja, we hebben iets over het hoofd gezien in het proces, maar we zijn met dezelfde mensen die de VF-24 aan het eind van het jaar (2024, red.) tot de vijfde snelste auto hebben gemaakt."
'Zo snel mogelijk oplossen'
"We moesten gewoon doorgaan en ons best doen. En we moesten wat risico's nemen. We konden niet wachten tot de geplande upgrade in Imola, want dan zou het seizoen voorbij zijn. Dat konden we niet hebben. En dus voor Suzuka, met het hogesnelheidsgedeelte... Als we niets veranderen, worden we opnieuw laatste met een verschil van zes tienden. Dat kunnen we gewoon niet hebben, punt uit. Niets doen was geen optie: zelfs als we falen, moeten we iets doen om ervan te leren", aldus de teambaas van Haas.
"Ik was niet bereid om op Imola te wachten. We moesten het voor Suzuka oplossen. En in het ergste geval, als we het niet 100 procent kunnen oplossen, dan moeten we in ieder geval een stap vooruit zetten. Als dat niet werkt, hebben we in ieder geval iets geleerd. Ik keek op geen enkel moment vooruit en dacht: 'Oh shit, we kunnen geen punten scoren voor de helft van het seizoen'. Dat is gewoon geen optie. Je moet ermee doorgaan en het zo snel mogelijk oplossen."
Komatsu begrijpt de gedachten die verschillende teamleden ongetwijfeld zullen hebben gehad aan het begin van het jaar. "Ik denk dat veel mensen in het team, toen ze naar het resultaat in Melbourne keken, dachten: 'Oh mijn god, dit jaar is er een reële kans dat we in 24 races geen punten kunnen scoren'. En als je naar de eerste vrije training in Melbourne keek, was dat ook het gevoel dat je kreeg. Maar dat is geen optie. Dat is gewoon onaanvaardbaar, dus je moet het oplossen."
"Het is niet de situatie waarin je jezelf wilt bevinden, maar je bevindt je nu eenmaal in die situatie. En eerlijk gezegd was de volledige focus erop gericht om er zo snel mogelijk uit te komen door samen te werken met je mensen. Ik heb niet eens nagedacht over een worstcasescenario", zegt de Japanner tot besluit.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!