De openingsronde van de Grand Prix van België in 2018 leidde tot een angstaanjagend moment, waar meer dan duidelijk werd dat de nieuw geïntroduceerde halo zeer belangrijk was voor de veiligheid en hoofdbescherming van coureurs. Het incident ontstond toen Nico Hülkenberg bij de start zijn rempunt miste en met hoge snelheid achterop de McLaren van Fernando Alonso knalde.
Alonso's auto werd gelanceerd en kwam met een enorme klap bovenop de Alfa Romeo van de piepjonge Charles Leclerc terecht. De beelden toonden hoe de voorvleugel en de rechtervoorwielophanging van Alonso’s auto rakelings langs de cockpit van Leclerc schoten. Gelukkig stapten alle drie de coureurs ongedeerd uit hun auto's, in het geval van Leclerc vooral door de halo.
Leclerc prijsde zichzelf gelukkig met de halo na afloop: "Ik weet niet hoe het afgelopen zou zijn zonder de halo, maar ik ben blij dat hij er was. Ik voelde de impact en als je de herhalingen ziet, besef je hoe ernstig het had kunnen aflopen."
De halo werd in 2018 verplicht gesteld door de FIA, maar kreeg aanvankelijk veel kritiek vanwege het uiterlijk. Na dit incident werd echter duidelijk dat de halo een levensreddende functie vervult. Toenmalig FIA-wedstrijdleider Charlie Whiting benadrukte de effectiviteit van de halo: "Het is niet moeilijk voor te stellen dat de bandafdrukken anders op de helm van Charles hadden kunnen zitten. Het zou een wonder zijn als dat zonder halo niet het geval zou zijn geweest."
De FIA voerde later een onderzoek uit naar de effectiviteit van de halo en concludeerde dat het systeem in dit specifieke incident cruciaal was voor de veiligheid van de coureur. Whiting gaf aan dat andere voorgestelde systemen, zoals de aeroscreen, in dit geval minder effectief zouden zijn geweest. "Het ongeluk tussen Alonso en Leclerc in België was het toonbeeld van wat het betekent om de halo in de Formule 1 te hebben. We geloven dat de aeroscreen geen bescherming voor de coureur zou hebben geboden."
Het incident had niet alleen impact op de betrokken coureurs, maar ook op andere teamleden en coureurs in de paddock. Mercedes-teambaas Toto Wolff, die aanvankelijk kritisch was over de halo, erkende na het incident het belang van het systeem: "Het had heel slecht kunnen aflopen, maar gelukkig hebben we de halo..."
Later zou de halo nog vaker zijn dienst bewijzen, met de gigantische crash van Romain Grosjean als beste voorbeeld. De Fransman vloog tijdens de Grand Prix van Bahrein in 2020 snoeihard de vangrail in, waarna er brand uitbrak en Grosjean ternauwernood uit de auto kon ontsnappen. Zonder halo was Grosjean waarschijnlijk veel zwaarder gewond geraakt door de megaklap met de vangrail.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!