Lewis Hamilton gaat in de zestigste ronde soeverein aan de leiding met ongeveer 25 seconden voorsprong op Max Verstappen. Tegen teamafspraken in eist Hamilton een derde pitstop, om zo een extra punt voor de snelste raceronde in de wacht te kunnen slepen. Mercedes-teambaas Toto Wolff staat bepaald niet te springen van enthousiasme bij de wens van Hamilton. "We hadden ’s ochtends afgesproken dat we niet naar de pits zouden komen voor de snelste ronde omdat dat te veel risico met zich zou meebrengen”, aldus de Oostenrijker in gesprek met onder meer RacingNews365 . Bovendien had Mercedes dankzij Valtteri Bottas de snelste raceronde al in de pocket en wil Wolff het risico domweg niet nemen. Maar Hamilton houdt vol, omdat volgens hem de voorsprong op Verstappen met 25 seconden groot genoeg is. "Ik vond dat dit punt nodig was", zegt hij na de race. De Brit weet hoe het is om het kampioenschap met een punt verschil mis te lopen (2007) en op dat moment is het bonuspunt in het bezit van zijn naaste rivaal, teamgenoot Valtteri Bottas. "Ik weet dus hoe belangrijk het is om het maximale uit elke race te halen. Bovendien zitten we in een jaar waarin het onduidelijk is hoe betrouwbaar de auto is en hoe lang het seizoen duurt", beargumenteert de Brit. "Ik wil geen enkel punt laten liggen. Behalve als het echt niet anders kan." Hamiltons gang naar de pits in de zestigste ronde wordt nog voorafgegaan door een stevige discussie over het te kiezen racerubber. Hamilton prefereert de zachte rode band, terwijl Mercedes de wereldkampioen liever op geel (medium) op weg stuurt. Ook hier wint Hamilton het pleit. "Ik denk dat de softs het wel tien ronden zouden hebben volgehouden", beweert hij na afloop. Zijn eerste poging, een 1:17.665, is niet voldoende voor het extra punt. Een ronde later heeft hij wel succes. Met 1:16.627 duikt hij bijna een volle seconde onder Bottas’ snelste rondetijd. Hamilton spreekt van een risicoloze ronde. "Ik heb niet zo hard gepusht dat ik in de zou zijn gaan. Het was gecontroleerd." De zesvoudig wereldkampioen is er van overtuigd dat hij en zijn team afgelopen zondagmiddag goed hebben gehandeld. "We zijn een professioneel team, dit was de juiste beslissing.” Volgens Toto Wolff moet er nog wel wat aan de communicatie worden gesleuteld. "We kunnen veel leren uit de communicatie tussen de pits en de coureurs", zegt hij met enig gevoel voor understatement. "Die was vandaag zeker geen tien met een griffel, maar uiteindelijk telt slechts het resultaat." Met medewerking van Dieter Rencken .
Meest gelezen