Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 Grand Prix Hongarije 2020

Hamilton dwong tegen zin Mercedes in een extra pitstop af

Lewis Hamilton scoorde in Hongarije een ‘clean sheet’, met poleposition, zege en de snelste wedstrijdronde. Maar die laatste kwam tot stand na een late extra pitstop, waar de Mercedes-teamleiding helemaal niet achter stond. De zesvoudig wereldkampioen drukte evenwel zijn zin door, met een extra punt als resultaat.

Lewis Hamilton gaat in de zestigste ronde soeverein aan de leiding met ongeveer 25 seconden voorsprong op Max Verstappen. Tegen teamafspraken in eist Hamilton een derde pitstop, om zo een extra punt voor de snelste raceronde in de wacht te kunnen slepen.

Mercedes-teambaas Toto Wolff staat bepaald niet te springen van enthousiasme bij de wens van Hamilton. "We hadden ’s ochtends afgesproken dat we niet naar de pits zouden komen voor de snelste ronde omdat dat te veel risico met zich zou meebrengen”, aldus de Oostenrijker in gesprek met onder meer RacingNews365. Bovendien had Mercedes dankzij Valtteri Bottas de snelste raceronde al in de pocket en wil Wolff het risico domweg niet nemen.

Maar Hamilton houdt vol, omdat volgens hem de voorsprong op Verstappen met 25 seconden groot genoeg is. "Ik vond dat dit punt nodig was", zegt hij na de race. De Brit weet hoe het is om het kampioenschap met een punt verschil mis te lopen (2007) en op dat moment is het bonuspunt in het bezit van zijn naaste rivaal, teamgenoot Valtteri Bottas.

"Ik weet dus hoe belangrijk het is om het maximale uit elke race te halen. Bovendien zitten we in een jaar waarin het onduidelijk is hoe betrouwbaar de auto is en hoe lang het seizoen duurt", beargumenteert de Brit. "Ik wil geen enkel punt laten liggen. Behalve als het echt niet anders kan."

Hamiltons gang naar de pits in de zestigste ronde wordt nog voorafgegaan door een stevige discussie over het te kiezen racerubber. Hamilton prefereert de zachte rode band, terwijl Mercedes de wereldkampioen liever op geel (medium) op weg stuurt. Ook hier wint Hamilton het pleit. "Ik denk dat de softs het wel tien ronden zouden hebben volgehouden", beweert hij na afloop.

Zijn eerste poging, een 1:17.665, is niet voldoende voor het extra punt. Een ronde later heeft hij wel succes. Met 1:16.627 duikt hij bijna een volle seconde onder Bottas’ snelste rondetijd. Hamilton spreekt van een risicoloze ronde. "Ik heb niet zo hard gepusht dat ik in de zou zijn gaan. Het was gecontroleerd."

De zesvoudig wereldkampioen is er van overtuigd dat hij en zijn team afgelopen zondagmiddag goed hebben gehandeld. "We zijn een professioneel team, dit was de juiste beslissing.” Volgens Toto Wolff moet er nog wel wat aan de communicatie worden gesleuteld. "We kunnen veel leren uit de communicatie tussen de pits en de coureurs", zegt hij met enig gevoel voor understatement. "Die was vandaag zeker geen tien met een griffel, maar uiteindelijk telt slechts het resultaat."

Met medewerking van Dieter Rencken.

8 reacties

RN365 Special
Waarom het stuiterende Mercedes eens heel goed in de Formule 1-spiegel moet kijken

Bij Mercedes zou men graag zien dat er iets wordt gedaan aan de stuiterproblemen in de Formule 1, maar zoals onze technisch F1-analist Paolo Filisetti redeneert en uitlegt, moet het team bij zichzelf ten rade gaan en er geen politiek spelletje van maken.

Lees meer
Viaplay
x
Breaking Geen grote updates meer voor Verstappen en Perez