Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hamilton geïrriteerd: "Het was shit met een hoofdletter S!"

Net als de meeste coureurs was ook zesvoudig wereldkampioen Lewis Hamilton na afloop van de vrijdagsessies op het circuit in Istanbul van mening dat de baan leek op een ijsbaan. Volgens de Mercedes-rijder heeft de circuitdirectie dan ook een grote fout gemaakt door een nieuwe asfalt-laag te storten.

Lewis Hamilton liet zich na afloop van de vrijdagtrainingen hard uit over het Turkse asfalt tegenover onder andere RacingNews365 : "Ik vind het circuit op Istanbul werkelijk fantastisch, maar ik kan niet begrijpen dat men miljoenen heeft weggegooid aan het storten van een nieuwe asfalt-laag. Dat was absoluut niet nodig geweest in mijn ogen. Ik denk dat ze beter het circuit een keer schoon hadden kunnen maken, in plaats van een nieuwe asfaltlaag te leggen. Nu is de baan nog gladder dan dat die in Portimao was", aldus Hamilton. "Ik kan nu niet zo genieten van de baan, zoals we dat hier normaal wel deden. Ik denk ook niet dat dat dit weekend nog gaat komen, er is te weinig grip. Het is angstaanjagend, de gehele ronde lang, want je vliegt op hoge snelheid echt alle kanten op. Het is alsof je op een ijsbaan rijdt en dat komt mede doordat de banden telkens niet op de juiste temperatuur zitten. Het ideale werkvenster van de banden is heel klein en dat is hier bijna niet te doen. Het is bijna niet mogelijk om de banden in het optimale werkvenster te krijgen die we nodig hebben om voluit te kunnen gaan. Al met al is het dan ook gewoon shit , met een hoofdletter S!" Ondanks de kritiek vanuit de zesvoudig wereldkampioen, reageerde de Brit vrij vrolijk op de baanomstandigheden. Hamilton merkte daarnaast dat gedurende de tweede sessie de softs steeds beter leken te werken. "Natuurlijk had het geholpen wanneer we de zachtere versies van de verschillende compounds zouden hebben gehad. Je merkte nu al dat de softs aan het einde van de dag al een stuk beter liepen. Toch zouden de zachtere versies ook niet voor een grotere verandering hebben gezorgd, het circuit is simpelweg te glad. Je zag daarnaast grote verschillen doordat sommige teams het toch voor elkaar kregen om de banden op sommige plaatsen op het circuit te kunnen laten werken." Met medewerking van Dieter Rencken.

Viaplay
x
Max Verstappen trekt heldere conclusie over controversiële McLaren-achtervleugel