Voor veel fans is het gebrek aan actie op de baan een doorn in het oog. De top zes rijdt met speels gemak weg bij de rest van het veld en inhaalacties in de top zijn er zelden te vinden. Wat we vaak zien zijn coureurs vanuit deze top zes die zich na een mislukte kwalificatie met speels gemak een weg banen naar voren. Lewis Hamilton vindt dat de huidige F1-regels ervoor zorgen dat inhalen nagenoeg onmogelijk is. De viervoudig wereldkampioen stelt dat inhalen pas mogelijk is als de ene coureur anderhalve seconde per ronde sneller is dan de andere. " In de GP2 was het leuk om te racen en daar kon je veel makkelijker inhalen. Dit komt doordat de vloer van de auto veel minder complex is. Hierdoor kan je dichter achter je voorganger rijden, wat inhalen beter mogelijk maakt."
In Brazilië reed Hamilton met speels gemak van P20 naar P4, waarbij hij de dominantie van Mercedes liet zien. In de top drie gebeurde tijdens de race niets. " Op Interlagos is het altijd lastig om in te halen en de verschillen in rondetijd is er kleiner dan op de meeste andere circuits. Op veel andere circuits geldt dat je ongeveer anderhalve seconde per ronde sneller moet zijn dan je concurrent om in te kunnen halen." " Dat is een fout in het ontwerp van de Formule 1 auto's. We rijden met prachtige auto's, maar op dit vlak kunnen we nog erg veel winnen." De meeste inhaalacties zien we in de Formule 1 met DRS op de rechte stukken. Reguliere inhaalacties zonder hulpmiddelen zijn schaars, waarbij er een sterke toename is van het aantal inhaalacties tijdens regenraces. Reden hiervoor is dat de onderlinge verschillen klein zijn en de aerodynamische voordelen van een goede auto veel kleiner zijn. De coureurs kunnen meer het verschil maken, onder andere door andere lijnen te rijden.
Meest gelezen