De Formule 1-coureurs hebben net een korte break achter de rug, maar bij Ferrari werd in die twee weken niet stilgezeten. De Italiaanse renstal werkte namelijk een filmdag af op het circuit van Mugello, en heel toevallig verscheen daar ook meteen een nieuwe achterwielophanging op de SF-25. Tijdens de testdag mocht het team maar 200 kilometer afleggen, maar Lewis Hamilton en Charles Leclerc kwamen beiden in actie en konden dus voor het eerst kennismaken met die nieuwe ontwikkeling.
Maar als Hamilton gevraagd wordt naar zijn eerste ervaringen met de nieuwe ophanging, reageert hij stellig. "Nou, we hebben niets getest. Het was in de basis een dag om te filmen. Ik heb maar iets van tien ronden gereden om te filmen, dus dat was geen test", zo laat de Brit weten tegenover onder meer RacingNews365.
En in die tien ronden, mét nieuwe achterwielophanging weliswaar, merkte Hamilton naar eigen zeggen geen verschil. "Hetzelfde als voorheen, als de week daarvoor. We gaan de nieuwe ophanging op vrijdag testen en ik weet zeker dat we daar weer dingen van gaan leren, dus we gaan uitzoeken hoe we dat moeten finetunen en hoe we het maximale eruit kunnen halen. Op de simulator maakte het geen verschil, maar ik weet zeker dat er wel voordelen zullen zijn op verschillende ondergronden."
"Het positieve voor mij is dat we aankwamen op de filmdag en meteen al zagen dat er dus nieuwe dingen aan zitten te komen. Je ziet dat we aan het ontwikkelen zijn. Over het algemeen hadden we een aangepaste vloer in Bahrein, maar toen duurde het wat langer tot we een nieuwe upgrade kregen in Oostenrijk. Wat de snelheid betreft was dat nog niet helemaal wat we ervan hadden verwacht, en als je naar de andere teams kijkt... Zij brengen ieder weekend wel iets nieuws mee, zoals Red Bull of Mercedes dat vaak doen. Ik was dus vooral blij om te zien dat er in de fabriek hard wordt gewerkt. Er verandert veel, maar het kost tijd om daar de resultaten van te zien. Dus ik ben heel dankbaar dat dat nu gebeurt."
Het enige nadeel waar Ferrari in België echter wel tegenaan loopt, is dat er in een sprintweekend maar één vrije training op het programma staat. En dat maakt het volgens Hamilton ook lastiger om die nieuwe onderdelen te testen. "Heel, héél lastig. We hebben niet veel tijd, dus moeten we het op beide auto's zetten en ervoor zorgen dat we van beide kanten zo veel mogelijk data hebben. Je hebt de hele sessie nodig, want als het gaat regenen staat dat de leercurve ook weer in de weg. Dus wat finetunen betreft is het onwaarschijnlijk dat we de boel dit weekend al kunnen optimaliseren. Dat zal waarschijnlijk over de komende raceweekenden gebeuren."
Bij winst van Verstappen, Norris, Piastri of een andere favoriet in België, pak je bij Unibet liefst 50 keer jouw inzet!
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd 18+.
Win 50 keer jouw inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!