Eigenlijk werd er maar één vrije training verreden voor de Grand Prix van Las Vegas. De eerste sessie duurde tien minuten door een losgeschoten putdeksel, waar Carlos Sainz hard overheen reed. De Spanjaard had veel schade en de FIA besloot om het racefeestje stop te zetten. Nadat alle putdeksels waren gecontroleerd, mochten de coureurs diep in de nacht alsnog negentig minuten trainen. Lewis Hamilton finishte als negende en is, in tegenstelling tot Max Verstappen, erg te spreken over het nieuwe stratencircuit.
"Het is een ongelofelijk snelle baan", vertelt Hamilton. "Ik heb het ontzettend naar mijn zin gehad en het is mooi dat we uiteindelijk konden rijden. Natuurlijk is het vervelend wat er eerder vandaag gebeurde, maar dat heeft de organisatie goed opgelost."
De Brit vindt dat Mercedes en hij nog wel naar de set-up moeten kijken. "De balans was oké. Toen vrijwel alle coureurs op dezelfde banden reden, gaven we niet te veel tijd toe. Iedereen heeft last van graining, dus we zitten allemaal in hetzelfde schuitje. Dit weekend wordt een flinke uitdaging, want ondanks de vele rechte stukken zie ik niet veel mogelijkheden om in te halen. Dat komt doordat we weinig grip hebben."
Hoe Hamilton zich voelt op het late tijdstip? "Ik had totaal geen last van een jetlag en voel me fantastisch. Ik heb een film gekeken toen we aan het wachten waren, dus ik ben er alweer klaar voor!"
Ook interessant:
FIA en F1 negeren teams en lappen eigen regels aan hun laars in Las Vegas
De regels gelden voor iedereen, ook voor Carlos Sainz, die buiten zijn schuld om tien plekken gridstraf heeft gekregen na het fiasco in Las Vegas. Maar voor F1 en de FIA moest en zou de tweede vrije training, tegen de regels in, doorgaan. Onze man ter plekke, Aaron Deckers, legt het in de onderstaande video uit.
Meest gelezen
In dit artikel
Formule 1 GP Las Vegas 2023 RN365 Nieuwsdossier
Praat mee!