Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Lewis Hamilton

Hamilton staat voor zware opgave om eerste seizoen bij Ferrari te redden

Lewis Hamilton heeft nog maar 10 races om zijn eerste seizoen bij Ferrari te redden. Gaat hem dat lukken?

Hamilton race Belgium dry
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

Met nog tien races te gaan in het Formule 1-seizoen van 2025 blijkt het debuutjaar van Lewis Hamilton bij Ferrari een grote uitdaging. Na veertien races heeft de zevenvoudig wereldkampioen nog geen enkel podium (op zondagen) behaald en moet hij telkens toezien hoe zijn teamgenoot Charles Leclerc voor hem eindigt.

Hamilton staat momenteel op 109 punten, met een achterstand van 42 punten op de Monegask, en keert volgend weekend terug naar Zandvoort in de wetenschap dat er nog veel werk aan de winkel is. 

Het dieptepunt van Hamiltons seizoen was de Grand Prix van Hongarije. Waar Leclerc poleposition pakte, moest Hamilton genoegen nemen met een teleurstellende twaalfde startplaats. Zelf omschreef hij zijn optreden als “compleet nutteloos”. Ook teambaas Fred Vasseur gaf achteraf toe dat zowel hij als Hamilton het aanpassingsproces bij Ferrari hebben onderschat.

Wat Hamilton moet doen

Na twaalf succesvolle jaren bij Mercedes, kan Hamilton maar moeilijk wennen aan Ferrari en de SF-25. Daarnaast lijken de huidige bolides uit het Ground effect-tijdperk haaks te staan op de rijstijl van Hamilton. Hij is gewend om laat en scherp te remmen, maar de wagens van nu vragen om vloeiendere lijnen en meer snelheid door de bocht. Om het maximale uit de Ferrari te halen, moet Hamilton zijn rijtechnieken, die hem jarenlang succes hebben gebracht, aanpasssen. Dat is een proces dat niet alleen technisch, maar ook mentaal lastig is.

Toch zijn er ook lichtpunten. Tijdens de Grand Prix van België werd Hamilton nog uitgeroepen tot Driver of the Day. Hij wist zich vanuit de pitstraat naar voren te knokken, met behulp van  een gunstige strategie en zijn vaardigheden in de natte omstandigheden op Spa-Francorchamps. Toen het circuit opdroogde, kwam hij uiteindelijk vast te zitten achter Alex Albon, maar de race toonde aan dat er met slimme strategie en vastberadenheid nog steeds veel mogelijk is.

Kijkend naar de laatste tien races van dit seizoen, zou de sleutel naar het succes zomaar kunnen liggen in de data van Charles Leclerc. Die kan Hamilton helpen de SF-25 beter te begrijpen, terwijl hij zich richt op het stellen van haalbare doelen. Het kampioenschap is uit zicht, maar een podiumplaats zou al een belangrijke stap vooruit betekenen; het behalen van meerdere podia zou zelfs een teken van herstel zijn.

Daarnaast moet Hamilton rekening houden met Ferrari’s visie op de toekomst. Het team verschuift steeds meer aandacht naar de auto van 2026 en de nieuwe motorreglementen. Voor Hamilton betekent dit dat hij het alles uit de huidige auto moet halen, terwijl hij tegelijkertijd moet voorbereiden op het volgende tijdperk in de Formule 1.

De resterende tien races zullen een ware test van zijn veerkracht en aanpassingsvermogen worden. Op veertigjarige leeftijd kan Hamilton putten uit de ervaring van eerdere moeilijke seizoenen, zoals 2011, waarin hij eveneens op zoek moest naar hernieuwde focus. De vraag is nu of hij deze uitdaging kan ombuigen in een fundament voor succes bij Ferrari. Of blijft 2025 het moeilijkste jaar uit zijn carrière?

Praat mee!

x
Breaking Sergio Perez maakt F1-comeback