Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hamilton trekt pijnlijke conclusie: "Dat blijkt niet genoeg om verschil met Verstappen goed te maken"

Lewis Hamilton heeft niet de auto om het Max Verstappen lastig te maken. Ook zijn rijvaardigheid kan er niet voor zorgen dat het gat overbrugd wordt.

Lewis Hamilton staat op een prima vierde plek in het kampioenschap, vlak achter Fernando Alonso. De twee Red Bull-coureurs zijn momenteel echter te snel. Vooral Max Verstappen dan, op wie weekend na weekend geen maat staat. De Brit doet er alles aan om met zijn minder snelle Mercedes toch nog een vuist te maken tegen de Red Bull-coureur, maar merkt zelf dat hem dat niet lukt. Gevraagd in welke mate hij zijn rijvaardigheid in kan zetten om het tegen Verstappen op te nemen, concludeert hij dat het momenteel niet genoeg is. "Ik probeer altijd te vertrouwen op mijn rijvaardigheid om het verschil goed te maken, maar uiteindelijk is dat dit jaar op verschillende momenten niet genoeg gebleken", concludeert hij. Als voorbeeld noemt hij de GP van Groot-Brittannië, waar zijn team partij kon bieden totdat de superieure Red Bull-bolide het verschil maakte. "Als je kijkt naar het raceweekend op Silverstone bijvoorbeeld, misschien is het toen niet opgevallen, maar daar lagen we in de kwalificatie tot bocht dertien op gelijke hoogte met Verstappen. Daarna verloren we echter de performance in de hogesnelheidsbochten."

Lastig proces

Mercedes lijkt ondertussen maar niet dichterbij te komen aan Red Bull. Nog steeds is de achterstand aanwezig, ook al staat het team op de tweede plek in het kampioenschap. Volgens Hamilton is het zeer lastig om de zwakke punten van de wagen te doorgronden, omdat het bij deze generatie bolides zo complex is. "Wat we niet kunnen zien, zijn de luchtstromen onder de auto. De engineers zijn daarin beperkt. Alle vortexen zouden je versteld doen staan als je zou zien wat er onder de auto allemaal gebeurt. Het is heel anders dan bij de vorige generatie F1-bolides", legt hij aan het journaille uit. "Het kost gewoon tijd om daar doorheen te werken en de middelen zijn zeer beperkt, dus je moet voorzichtig zijn met welke beslissingen je neemt. Als je volledig inzet op een ontwikkelingsrichting, dan kan je weken tijd verliezen en dat kunnen tienden van een seconde aan rondetijd zijn. Dat proces moet dus zeer methodisch worden doorlopen."

Viaplay
x
Titelstrijd Verstappen legt Norris eigenhandig over de knie