Met een raketstart nam Max Verstappen rivaal Lewis Hamilton te grazen bij de Grand Prix van Emilia-Romagna. De Nederlander en de Brit stoven zij-aan-zijn over het rechte stuk, waarbij er in de eerste bocht maar plaats was voor een auto. Verstappen liet zijn auto staan en Hamilton moest eieren voor zijn geld kiezen, maar deed dit niet. Hierdoor raakten beide auto's elkaar en liep de Mercedes-coureur schade op aan zijn voorvleugel. Andrew Showlin van het team van Mercedes doet uit de doeken hoeveel effect de schade aan de voorvleugel was. Een deel van de linker endplate van de Mercedes bungelde ronden lang rond. "De oorspronkelijke schade zag er slecht uit en het werd erger doordat het onderdeel los bungelde. Dat kostte Lewis ongeveer een halve seconde per ronde", vertelt Shovlin aan onder meer RacingNews365. "Het zorgde voor veel verstoorde luchtstromen onder de auto. Toen het stuk eenmaal van de auto was, viel de schade relatief mee. Ik denk dat het toen om twee tot drie tienden per ronde ging." "Maar het probleem is dat als je zo dicht bij Verstappens tempo zit, dat dit het verschil maakt tussen aan kunnen haken of terugvallen. Het heeft ons zeker tijd gekost." De Mercedes-engineer is complimenteus over de start van Verstappen: "Max had een erg goede start. Het was vrij lastig voor de coureurs omdat de positie waarop ze stonden vrij droog was, maar vervolgens kwamen ze vrijwel direct op het natte asfalt." "Max leek een erg goede jump te hebben en was in staat om langszij te komen bij Lewis voordat hij deur dicht kon doen. Ik denk in dit geval dat het de initiële start van de lijn was die Max de mogelijkheid gaf om Lewis aan te vallen."
Meest gelezen