Na twee Formule 1-seizoenen vol malaise hoopt Lewis Hamilton in 2024 eindelijk weer te kunnen strijden om de wereldtitel. Achter de schermen is zijn team Mercedes druk bezig met de ontwikkeling voor de W15, maar er zal een hele hoop moeten gebeuren om het tij te keren.
Dat weet Lewis Hamilton maar al te goed en recent liet hij dat ook al merken. "Ik heb geen idee hoe de auto er volgend jaar voor zal staan, maar we hebben een grote, grote achterstand. De volgende zes maanden moeten de beste zes maanden ooit zijn qua ontwikkeling als we het gat naar Red Bull willen dichten en echt op de deur willen kloppen."
"Hopelijk lukt het ons volgend jaar met een andere filosofie wel en kunnen we zo weer terugkeren aan de top, waar dit team hoort te staan. Dit is namelijk een wereldkampioensteam, een geweldig team, waarin ik enorm veel vertrouwen heb. De beslissingen die we in deze periode gaan nemen, zullen van cruciaal belang zijn voor de komende jaren", aldus de Brit.
Anderen bekeken ook:
Snelle Verstappen doet Hamilton beseffen
In Japan kwam het besef bij Hamilton nogmaals. Na de kwalificatie, waarin hij een seconde achterstand had op Verstappen, wees hij naar McLaren en Aston Martin als voorbeelden. Dat moet Mercedes volgen.
"Ik gaf alles in de kwalificatie, maar een groot verschil van zeven tienden verloren we al in de eerste sector. Dat heeft te maken met de achterkant van de auto. We hebben veel grip aan de voorkant, maar aan de achterkant is meer nodig. Er is nog een lange weg te gaan."
"We moeten een zeer groot gat dichten voor volgend jaar, maar je ziet dat bijvoorbeeld Aston Martin dit jaar ook grote stappen kon maken. McLaren heeft dat ook gedaan door en nu staan ze ook voor ons"
Hamilton spreekt wens alleen indirect uit
Hij wil het dus eigenlijk niet letterlijk zeggen, maar indirect zegt Hamilton te hopen dat Mercedes de Red Bull-bolide gaat kopiëren, iets wat Aston Martin en McLaren eerder dus ook al op hun eigen manier deden, waarna zij een grote sprong voorwaarts maakten.
"Het bewijs is er, kijk maar naar McLaren. Dat mogen we niet negeren. We moeten bekijken wat zij hebben gedaan en diezelfde richting in gaan", redeneert hij, zonder de naam Red Bull te laten vallen.
"Dat is dé richting en ik geloof er echt in dat mijn team het kan flikken. We zijn altijd al goed geweest in het vinden van meer downforce, maar met de huidige werking van onze F1-bolide zorgt meer downforce louter voor meer gestuiter", zucht hij.
Anderen bekeken ook:
Wordt Hamilton gehoord?
De vraag is of Hamilton ook zijn zin zal krijgen van zijn team, of dat men ondanks het afstappen van het eigen concept niet de Red Bull-weg in slaat. "Er zijn bepaalde dingen waar ik om heb gevraagd en die kant zijn we voor volgend jaar deels op gegaan. Alle punten die George en ik aankaarten, daar wordt naar geluisterd", klinkt de Brit hoopvol.
Als we de woorden van Andrew Shovlin, Trackside Engineering Director bij Mercedes, mogen geloven, dan zal er inderdaad een andere wind gaan waaien. Of dat het Red Bull-concept is? Dat zullen we ze bij Mercedes voorlopig waarschijnlijk niet hardop horen zeggen.
"We houden ons in aanloop naar 2024 zeker niet vast aan een van onze huidige concepten", vertelde Shovlin eerder al. "We staan overal voor open. Inmiddels hebben we enkele pijnlijke jaren achter de rug en zijn we een team dat heel hard werkt om weer vooraan mee te kunnen strijden."
De Mercedes-bolide zal er dan ook heel anders uit gaan zien volgend seizoen. "De auto zal in 2024 aanzienlijk veranderen ten opzichte van dit jaar, maar of we alle problemen op kunnen lossen, zal afhangen van het succes van enkele projecten. Die projecten zijn gaande en nog niet klaar. De auto zal anders zijn, we hebben veel gewijzigd, maar de ontwikkeling is nog in een te vroeg stadium om te kunnen zeggen dat alles is opgelost."
De hoop gloort voor Hamilton dat zijn team inderdaad de Red Bull-kant op zal gaan. Of dat echt zo zal zijn, zal de buitenwereld ongetwijfeld pas te weten komen als Mercedes haar nieuwe W15 aan de wereld toont. En dat moment is nog minstens vier maanden verwijderd.
Bij winst van Verstappen in Japan, pak je bij Unibet maar liefst 50x je inzet
Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+
Win 50x je inzet!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Martin Mortel
Het zit hem toch wel hoog. Heeft moeite met de naam Max Verstappen en nu ook met de naam Red Bull.
RaceMarc
Zijn voor hem "that guy" en "that team"😂😂
Lawrence O
U ijlt een beetje vrees ik. Waar staat dat hij moeite heeft met een der namen? Als je natuurlijk altijd gewoon bent vooraan te rijden en je moet nu met een kutauto rijden terwijl je concurrenten op hun dooie gemakje voorbij razen is dat idd erg frustrerend.
RaceMarc
Nou over de boord radio heeft Lewis het bij Max alleen maar over "this guy" en "that guy".. hij noemt Max nauwelijks bij zijn naam 😉
Yggdrasil
@ Martin Mortel..# # Hamilton zit 'jouw' hoog denk ik want nergens staat dat hij moeite heeft met de naam Max Verstappen en/of Red Bull. Dat het hem frustreert om al een paar jaar niet meer om de prijzen mee te kunnen strijden is logisch, na zoveel jaren de F1 te hebben gedomineerd. Dat dát blijkbaar is wat 'jou' jaren heeft gefrustreerd is duidelijk, maar..da's dan jouw probleem. Wie weet zijn daar therapieën voor. 😄😄
Dit bericht is aangepast op:
Martin Mortel
Het feit dat anderen hem nu fluitend voorbij rijden en dat hij er al 2 jaar niet meer aan te pas komt is meer dan voldoende therapie. Daar kan niets anders tegenop 😂 BTW Er zijn wel meer dingen die mij aan Hamilton frustreren dan alleen maar datgene wat jij benoemt.
Dit bericht is aangepast op:
Pieter333
De schaamte is voorbij. Een van de meeste degelijke en betrouwbare auto fabrikant gaat de bolide van de frisdrank fabrikant kopiëren. Lachen toch?
Lawrence O
Die frisdrank fabrikant is puur een investeerder. De auto is gemaakt door mensen die al bij alle andere merken werkten. Bovendien moet je nieuw in F1 zijn om zulke uitspraken te doen. Als je Adrian Newey zijn boek leest zal je leren dat elk team van elk team kopieert en namaakt. Red Bull heeft zo zelf ook best een aantal zaken van Mercedes en anderen overgenomen. In 2021 bvb de geometrie van de achter ophanging, het lagere ontwerp van de versnellingsbak en vanaf 2022 het concept van Mercedes om de auto te doen zakken bij hoge snelheden. Je kan idd stellen dat een team als Mercedes beter zou moeten doen. Anderzijds viel het te voorspellen dat auto's met grond-effect Red Bull in de kaart gingen spelen gezien geen enkele ontwerper ervaring heeft daarmee. Op eentje na: Adrian Newey. Die heeft mee gewerkt met de Pioneer van dat concept, Collin Chapman van Lotus. Newey heeft daar ook zijn thesis over gemaakt. Maw, die vent is dé expert. En dat zie je nu ook. De RB is full speed 1.5 tot 2 seconden sneller dan de rest. Max cruist gewoon op zijn dooie gemakje naar de overwinning.
VroomVroom
Of dit is gewoon een reactie op al die mensen die graag denigrerend verwijzen naar Red Bull als die frisdrankfabrikant. Er loopt er hier ook eentje rond die dat ook maar al te graag doet.
Yggdrasil
Top, Lawrence O. Bedankt. Eindelijk eens een normale, en ter zake doende reactie.
AppleFlap#20137
Vraag mij toch sterk af waarom Lewis en Russel, en de rest van het team zo hoopvol zijn over hun volgende auto? Ze begrijpen hun huidige auto vrijwel niet, dus ze gaan een andere auto ‘from scratch’ ontwerpen, of door op hun huidige ontwerp en deze her en der aanpassen? In het geval van beide situaties,… wát en waarom ga je iets ontwerpen voor de nieuwe auto? Je hebt in principe geen idee wat je aan het doen bent 🤷🏻♂️
Niki_Lada
Ze lopen feitelijk anderhalf jaar achter door zo lang aan het zero sidepod concept vast te houden. McLaren en Aston Martin zijn al eerder begonnen met het roer om te gooien en Red Bull achterna te gaan, maar ook op afstand. Daarnaast heeft Red Bull dit jaar niet heel veel updates gebracht mede door de straf en de mindere windtunneltijd door het kampioenschap. Volgend jaar kunnen ze daar ook weer volle kracht mee verder. Tot 2026 zal er dus weinig veranderen, het zal iets dichter bij elkaar komen, maar Max zal de komende twee jaar ook wel kampioen worden.
Berry1981
Och, och. "Wij hebben ons eigen plaan en zullen nooit kopiëren " Hoor het ze nog zeggen. Nou daar rij je dan, een seconde per ronde langzamer. Ik zeg altijd maar "liever goed gejat dan slecht verzonnen "
RaceMarc
Lewis wil het niet zeggen maar stiekem aast hij op Checo zijn zitje daarom duurde de contract verlenging bij Merc zo lang😜😜
Niki_Lada
Dat kan hij toch echt vergeten. Zoals we Max nooit in een Mercedes gaan zien zo gaan we Lewis nooit in een Red Bull zien, daar ligt teveel oud zeer. Bovendien schiet Red Bull er niets mee op om diva Lewis in hun auto te zetten, leuke sfeer zal dat worden!
RaceMarc
Haha dat snap ik het was ook gein😜
MarcelloM
Redbull design geeft je vleugels!
Cherokee
Kopiëren zullen ze niet doen. Maar ik denk wel dat ze van hetzelfde concept zullen uitgaan. Het basisconcept van Newey werkt gewoon het beste. Uiteindelijk zullen ze dat allemaal gaan doen, met ieder zijn eigen invulling.
Erik737
Zegt Lewis nou dat de Mercedes ‘pointy’ is met een ‘losse achterkant’, Wat men ook van de Red Bull zegt? 🤔
Peter Silson
Mercedes als merk is vooral degelijk, niet innovatief. Ze hebben van 2014 t/m 2020 het geluk gehad dat ze een raketmotor hadden. Waarschijnlijk hebben ze altijd en overal met heel veel downforce kunnen rijden waarbij het nadeel daarvan werd opgeheven door de extreem sterke motor. Het motorische "gat" is inmiddels gedicht door oa Honda. Nu het meer aankomt op het ontwerp van het karrektje en de coureur slaat Mercedes de plank telkens mis en de coureurs kunnen niet het verschil maken. Daarbij komt dat het onuitputtelijke budget van de Duitse grootmacht aan banden is gelegd door de budgetcap. Ze moeten nu naast "Gründlig" ook slim zijn en dat is aan MB vooralsnog niet besteed. Bovendien blijkt dat de coureurs uit die tijd (die nog steeds rijden) schromelijk zijn overgewaardeerd. Hamilton kan nauwelijks op tegen zijn nieuwe teamgenoot en Bottas is weggezakt tot onder de middenmoot. En maar zeuren.
Ton1971
Ik ben absoluut geen MB fan, maar ik wil toch een beetje realisme brengen. Je eerste zin, stelt. MB is niet innovatief.. het huidige stuurtje wat gebruikt word in de F1 is ontworpen door MB .. daarbij komt het das systeem enz enz.. dus ik hoop dat je qua inzicht een iets ander beeld krijgt hiermee. Verder geef je aan dat ze “waarschijnlijk” met meer downforce hebben kunnen rijden omdat ze een motorisch overschot hadden. Neen, toto wolf heeft de FIA/Fom gechanteerd … “of we gaan met deze motoren rijden (waar Mercedes al 5 jaar eerder al aan de ontwikkeling was begonnen), of we stoppen als grote naam uit het Formule1 circus”. Qua coureurs kan je nog niet beoordelen omdat ze beide nog niet het materiaal hebben waarmee ze kunnen concurreren met red bull (en nog staat Hamilton in de buurt van Perez..) En als laatste : bottas rijdt al bijna twee jaar voor alfa Romeo dus wat die in je observatie doet is mij een raadsel.
Peter Silson
Dat chanteren van Wolff om met een extreem sterke motor te mogen rijden zegt genoeg. Daarmee hadden het team en de coureurs een grote voorsprong (5 jaar extra ontwikkeltijd) Op momenten dat de auto niet het verschil maakte kwam Max altijd aardig in de buurt. En Bottas, ja die rijdt bij Alfa nog geen deuk in een pakje boter. Terwijl hij bij MB races won en poles pakte. Dat zegt toch genoeg over de auto destijds. Nogmaals, beide coureurs overgewaardeerd. En Checo ? Ach, he's a legend ...
Dit bericht is aangepast op:
RobW84
Als iets niet of nauwelijks werkt is het het kopiëren van een ander team en toepassen op je eigen bodywork. In de wondere wereld van aerodynamica is het namelijk zaak dat elk element werkt op de ander en om dat te doorgronden ben je heel lang bezig, zie ook McLaren die er enkele seizoenen over heeft gedaan. AMG kan pas stappen maken als ze hun auto gaan begrijpen want dit doen ze al 2 seizoenen niet. Opnieuw naar de tekentafel en vanuit daar naar voren werken zou het beste zijn maar dan ga je net als nu tot 2026 ook geen kans maken. Daarnaast is de concurrentie strijdiger dan ooit te voren, beide Ferrari coureurs vechten met elkaar, beide AMG coureurs en ook de beide McLaren coureurs knokken met elkaar. AMG kan nog zoveel vinden of ontwerpen/kopiëren maar de rest komt steeds dichterbij of is al verder ontwikkeld, dus hoe graag AMG het ook wil, vanaf het ingaan van de nieuwe regelementen in 2022 zijn ze met een verkeerd plan gekomen en dat zal ze tot 2026 zeker blijven achtervolgen.