Lewis Hamilton kwam als tweede over de finishlijn tijdens de Grand Prix van Oostenrijk. Door een straf van vijf seconden na een touche met Red Bull-coureur Alexander Albon in de slotfase van de race moest hij echter genoegen nemen met een vierde plaats in de eindklassering. Het is al het vierde jaar op rij dat de Brit niet op het podium eindigt op de Red Bull Ring. Waar komt deze baalreeks vandaan?
Aan het begin van het hybride tijdperk, keerde de Grand Prix van Oostenrijk na lang te zijn weggeweest weer terug op de racekalender. Ondanks de dominantie van Mercedes is de Red Bull Ring, zeker de afgelopen jaren, een van de minst succesvolle circuits voor de zesvoudig wereldkampioen. 2014 & 2015 In 2014 en 2015 was Mercedes en vooral Lewis Hamilton oppermachtig. De Brit wordt beide jaren op geruime afstand van teamgenoot Nico Rosberg wereldkampioen. Toch kan hij die beide jaren tijdens de Grand Prix van Oostenrijk niet opboksen tegen zijn Duitse teamgenoot en moet hij twee keer genoegen nemen met de tweede plaats. Alleen de Grands Prix van Hongarije en Monaco waren die jaren minder succesvol voor de Brit. 2016 In 2016 piekt Lewis Hamilton eindelijk in Oostenrijk. Ook dat jaar is Mercedes oppermachtig en rijdt Rosberg lange tijd in leidende positie. Tot in de laatste ronde, als Hamilton heuvel op richting bocht drie naast de Duitser komt. De laatstgenoemde weigert in te sturen voor de bocht, waarna Rosberg zijn voorvleugel verliest en Hamilton er met de overwinning vandoor gaat. De eerste en tot nu toe enige overwinning van Hamilton in Oostenrijk in zeven Grands Prix. In de periode sinds 2014 wist Hamilton alleen in Oostenrijk, Australië en Azerbeidzjan niet vaker dan een keer te winnen. 2017 De podiumdroogte van Hamilton begint in 2017, als hij door een versnellingsbakprobleem zijn versnellingsbak moet laten vervangen en een straf krijgt van vijf plaatsen op de grid. De Brit moet daardoor vanaf de achtste plek beginnen en tijdens de race weet hij zich niet verder naar voren te werken dan de vierde plaats. De laatste podiumplek moet hij na een heerlijk gevecht met Daniel Ricciardo aan de Australiër laten.
2018 Het dieptepunt voor Hamilton, maar ook voor Mercedes kwam tijdens de Oostenrijkse Grand Prix in 2018. De twee Silver Arrows hadden weliswaar de eerste startrij in handen aan het begin van de race, maar van de regen raakten ze in de drup toen eerst Valtteri Bottas uitviel met een kapotte versnellingsbak en vervolgens de motor van Hamilton er mee ophield. 2019 Ook in 2019 had de Red Bull Ring het gemunt op de Mercedes-bolides. In de snikhete Oostenrijkse zon waren Valtteri Bottas en Lewis Hamilton niet vooruit te branden. De motoren moesten terug worden geschroefd, vanwege de enorme hitte en de koelingsproblemen die de Mercedes-krachtbron daardoor had. Bottas wist toch nog op het podium te eindigen, maar Hamilton kwam, mede door een kapotte voorvleugel vroeg in de race, niet verder dan de vijfde plaats.. 2020 In 2020 moest dat verleden tijd zijn. De koelingsproblemen had Mercedes opgelost en het team kwam met meer vertrouwen dan ooit naar de Red Bull Ring. Voor het eerst in drie jaar tijd wist Mercedes weer te winnen, in de vorm van Valtteri Bottas. Lewis Hamilton was echter wéér niet op het podium te bekennen. Daar waar in 2019 nog de koelingsproblemen aan te wijzen waren als schuldige, kon de Brit dit maal niks anders doen dan in de spiegel kijken. Twee onnodige fouten, die hem twee onnodige straffen opleverden, gooiden namelijk roet in het eten van de zesvoudig wereldkampioen. Het negeren van een gele vlag tijdens de kwalificatie en het aantikken van Alexander Albon tijdens de slotfase van de race waren goed voor een plek net naast het podium. Twee tienden van een seconde was het verschil met nummer drie Lando Norris, die na een tijdstraf opschoof naar het podium. Als Hamilton aankomend weekend zulke fouten achterwege laat, dan kan hij de vloek die in Oostenrijk al jaren op zijn schouders rust eindelijk van hem af schudden. Weet Red Bull zich dit weekend al te revancheren? Max Verstappen had immers een serieuze kans om de eerste race te winnen. Autocoureur Tom Coronel en F1-journalist Ruud Dimmers bespreken dit en nog veel meer samen met host Thomas van Groningen in de RacingNews365 F1-podcast, hieronder te beluisteren.
Meest gelezen