Wat kan topontwerper Adrian Newey bewerkstelligen bij Aston Martin? De Brit zal vanaf 1 maart van dit jaar in dienst treden bij het team uit Silverstone en zal zich ongetwijfeld gaan richten op de auto van 2026. De teams mogen sinds 1 januari van dit jaar officieel aan de slag met de bolide, al zijn de technische reglementen rondom de aerodynamica en het chassis nog niet helemaal vastgelegd. Bovendien gaat er vanaf 2026 een gloednieuwe motorreglement in.
Voormalig F1-coureur Karun Chandhok deelt zijn gedachten over de komst van Newey. "Ik denk dat het belangrijk is om er rekening mee te houden dat er een grote regelverandering aankomt. In 2026 wordt het regelboek verscheurd, er komen hele nieuwe regels aan. Dat creëert kansen, als je terugkijkt naar de tijd dat Adrian naar Red Bull ging", zo vertelt Chandhok in de Evo India-podcast.
"Ze waren een team in het middenveld, met hier en daar wat podiumplaatsen. Hij richtte zich vooral op 2009, toen de nieuwe regels van kracht werden. Hij was betrokken bij 2007 en 2008, maar richtte zich echt op 2009. Het ging in 2007 en 2008 over het opzetten van de structuur voor 2009. Ze werden verrast door de maas in de wet (de dubbele diffuser bij Brawn, red.). Al hadden ze de beste auto in de tweede helft van het jaar. Van 2010 tot 2013 wonnen ze vier kampioenschappen", waarna de Indiër kijkt naar de huidige situatie.
"Op een vergelijkbare manier is er een kans in 2026. Als hij 2025 kan besteden aan het creëren van de structuur en het opbouwen van het team, met de nieuwe regels in 2026... We zouden snel een verandering kunnen zien." Chandhok zou het daarbij geweldig vinden als Fernando Alonso nog eens mee kan strijden om de wereldtitel. "Zou het niet geweldig zijn als je een 45-jarige Fernando Alonso het kampioenschap zou zien winnen in een auto van Adrian Newey. Wat een verhaal zou dat zijn...", zo mijmert Chandhok alvast.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!