Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hebben Red Bull en Ferrari echt iets te vrezen van Mercedes en McLaren?

Max Verstappen moest op vrijdag in VT2 drie coureurs van drie verschillende teams voor zich dulden, waaronder Lewis Hamilton van Mercedes en Lando Norris van McLaren. Moet Red Bull die formaties vrezen tijdens de Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië?

De uitslag van de tweede vrije training voor de Formule 1 Grand Prix van Groot-Brittannië, als je er vanuit zou gaan dat die representatief zou zijn, doet vermoeden dat we vandaag een spannende kwalificatie kunnen gaan zien. Een strijd tussen vier teams? Die kans lijkt toch niet zo groot te zijn. Lando Norris (3e) rekent zich nog niet rijk: "Of we echt goed of dat dat wij de auto iets meer hebben opgeschroefd dan anderen, weten we niet." Kijkend naar de longruns hoeven we misschien niet al te veel spectaculairs te verwachten van McLaren. Norris was in de long run op harde banden gemiddeld zo'n acht tienden langzamer dan Mercedes-coureur George Russell en dat was nog de coureur die het het lastigst had in de W13. Lewis Hamilton kende een betere dag en hoewel Hamilton de tweede tijd klokte, lijkt Mercedes vooral gevaarlijk te kunnen zijn in racestrim. De longruns lieten zien dat hij niet onder deed voor Charles Leclerc op de medium banden. Er wordt alom geroepen dat het gladde asfalt oppervlak Mercedes in de kaart speelt, of anders gezegd, dat hobbels (of het gebrek eraan) Mercedes eens niet parten spelen. Enkel in de bochten ondervonden de coureurs hinder van porpoising.

Mercedes maakt indruk met racepace

Er wordt overigens wel geroepen dat Hamilton de betere Mercedes-coureur van de dag was, maar dat is eigenlijk ook een staaltje scorebordjournalistiek. De jongere van de twee Britten immers liet op de zachtste band eveneens een ijzersterke racepace zien. Over vier ronden was hij gemiddeld een halve seconde sneller dan Verstappen en Carlos Sainz over zeven respectievelijk acht ronden. Die laatste twee vroegen door meer ronden te rijden meer van hun banden op een circuit dat bekend staat om hoge bandenslijtage. Nu gaf Red Bull wel aan dat men de balans nog niet op orde had en er echt nog iets gevonden moest worden in de nacht van vrijdag op zaterdag. Dit jaar heeft het team al enkele keren aangetoond daartoe is staat te zijn, terwijl we ook al enkele keren op lieten tekenen dat Mercedes mogelijk echt terug is. Meer dan eens werd er dan te vroeg gejuicht, maar binnen Mercedes is men echt positief over de stappen die zijn gezet. Vanaf 16:00 uur, als de kwalificatie begint, welke van de eerste voorzichtige conclusies juist blijken te zijn geweest. De enige écht constante factor is Ferrari, dat zowel in de longruns als de kwalificatiesimulaties goed van voren zit. Echter, snelheid is één, betrouwbaarheid is weer iets anders. Opnieuw kampte Leclerc met motorproblemen. Zo is er voor ieder team wel werk aan de winkel. En als om 16:00 uur Nederlandse tijd de kwalificatie begint en het blijkt te regenen, is een groot deel van dat werk misschien wel weer voor niks geweest.

Viaplay
x
Trucje Verstappen verklaart opzienbarend Red Bull-trucje