Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
vr 26 mrt - zo 28 mrt
  • 1 HAM LAP 56
  • 2 VER + 0.745
  • 3 BOT + 37.383
ita
vr 16 apr - zo 18 apr
  • 1 VER LAP 63
  • 2 HAM + 22.000
  • 3 NOR + 23.702
bhr
por
vr 30 apr - zo 02 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 29.148
  • 3 BOT + 33.530
ita
esp
vr 07 mei - zo 09 mei
  • 1 HAM LAP 66
  • 2 VER + 15.841
  • 3 BOT + 26.610
por
mco
do 20 mei - zo 23 mei
  • 1 VER LAP 78
  • 2 SAI + 8.968
  • 3 NOR + 19.427
esp
aze
vr 04 jun - zo 06 jun
  • 1 PER LAP 51
  • 2 VET + 1.385
  • 3 GAS + 2.762
mco
fra
vr 18 jun - zo 20 jun
  • 1 VER LAP 53
  • 2 HAM + 2.904
  • 3 PER + 8.811
aze
aut
vr 25 jun - zo 27 jun
  • 1 VER LAP 71
  • 2 HAM + 35.743
  • 3 BOT + 46.907
fra
aut
vr 02 jul - zo 04 jul
  • 1 VER LAP 71
  • 2 BOT + 17.973
  • 3 NOR + 20.019
aut
gbr
vr 16 jul - zo 18 jul
  • 1 HAM LAP 52
  • 2 LEC + 3.871
  • 3 BOT + 11.125
aut
hun
vr 30 jul - zo 01 aug

Tweede vrije training

  • 1 BOT 1:17.012
  • 2 HAM 1:17.039
  • 3 VER 1:17.310
VT3 za 31 jul
Quali za 31 jul
Race zo 01 aug
gbr
bel
vr 27 aug - zo 29 aug
Quali za 28 aug
Race zo 29 aug
hun
nld
vr 03 sep - zo 05 sep
Quali za 04 sep
Race zo 05 sep
bel
ita
vr 10 sep - zo 12 sep
Quali vr 10 sep
Sprint za 11 sep
Race zo 12 sep
nld
rus
vr 24 sep - zo 26 sep
Quali za 25 sep
Race zo 26 sep
ita
tur
vr 01 okt - zo 03 okt
Quali za 02 okt
Race zo 03 okt
rus
jpn
vr 08 okt - zo 10 okt
Quali za 09 okt
Race zo 10 okt
tur
usa
vr 22 okt - zo 24 okt
Quali za 23 okt
Race zo 24 okt
jpn
mex
vr 29 okt - zo 31 okt
Quali za 30 okt
Race zo 31 okt
usa
bra
vr 05 nov - zo 07 nov
Quali za 06 nov
Race zo 07 nov
mex
aus
vr 19 nov - zo 21 nov
Quali za 20 nov
Race zo 21 nov
bra
sau
vr 03 dec - zo 05 dec
Quali za 04 dec
Race zo 05 dec
aus
are
vr 10 dec - zo 12 dec
Quali za 11 dec
Race zo 12 dec
sau
hun Uitslag VT2
hun Hongarije
Dagen
Uur
Min.
Sec.
Max Verstappen

Helmut Marko exclusief: "Dat is ons grote voordeel ten opzichte van Mercedes"

Max Verstappen hoeft niet bang te zijn dat Red Bull hem in de steek laat tijdens de titelrace. Dr. Helmut Marko legt in gesprek met RacingNews365 uit wat de tactiek van Red Bull wordt om te proberen de wereldtitel binnen te halen.

Interview
Naar nieuwsoverzicht © Getty Images/Red Bull Contentpool

Het Formule 1-seizoen 2021 verloopt voor Red Bull bijzonder goed. Van de acht verreden Grands Prix wist het team er vijf te winnen, waardoor het in beide kampioenschappen aan de leiding gaat. Max Verstappen heeft dit seizoen eindelijk de gedroomde 'kampioenswagen' en beloont het vertrouwen van het team direct.

In de titelstrijd zal de doorontwikkeling van de auto een belangrijke rol spelen. Concurrent Mercedes gaf aan dat het de W12 niet of nauwelijks meer door zal ontwikkelen. Red Bull gooit het over een andere boeg. RacingNews365 sprak uitgebreid en exclusief met teamadviseur Helmut Marko.

"Natuurlijk ontwikkelen we de auto verder door tot aan de zomerpauze. Dat was altijd al ons doel. Het is wel mooi dat Toto Wolff zich zorgen maakt over onze auto voor volgende jaar", grapt Marko. "De ontwikkeling van de auto voor 2022 komt nooit in gevaar door ons programma."

Volgens Marko is de ontwikkelingsstrategie van Red Bull niet veranderd ten opzichte van de oorspronkelijke planning voorafgaand aan het seizoen, maar zorgt de titelstrijd er wel voor dat het team nog wat extra gas geeft om de RB16B nóg beter te maken. Het doel van Red Bull is duidelijk: Verstappen wereldkampioen maken en proberen om de eerste titel sinds 2013 binnen te halen met het team.

Waarom ontwikkelt Red Bull zo lang door en heeft dat gevolgen voor de ontwikkeling van de auto voor 2022? Die vragen worden vaak gesteld door de fans, maar Marko stelt ze gerust.

"We ontwikkelingen langer door en dat komt doordat we kans maken op de wereldtitel. We hebben in 2008 bij BMW gezien wat er gebeurde. Robert Kubica had de snelste auto, maar het businessplan was gericht op 2009." BMW stopte met ontwikkelen en uiteindelijk zakte het team weg, verdween de titel uit beeld en werd (ook) 2009 een allerminst succesvol seizoen.

"In de Formule 1 moet je iedere kans grijpen. We hebben de capaciteit en zijn vroeg begonnen met de ontwikkeling van het 2022-concept. De budgetcap gaat in vanaf 1 juli. De upgrades voor de huidige auto zullen we in de tweede seizoenshelft introduceren, maar de arbeid voor de ontwikkeling in de windtunnel ligt dan al achter ons."

Dit seizoen heeft Red Bull de overhand op Mercedes dat zeven seizoenen lang domineerde. Is de RB16B nu de betere auto en waar maakt de Red Bull met die auto dan het verschil?

"Het algemene voordeel dat we hebben is dat onze auto op ieder circuit tot op heden snel was. We waren met relatief weinig aanpassingen continu op snelheid. Bij Mercedes zie je dat ze veel aanpassingen door moeten voeren aan de wagen. Met die wagen kan Hamilton dan vaak toch goed overweg, waardoor hij er op het juiste moment staat.

"Maar het is duidelijk dat Mercedes soms experimenteert. Monaco is voor mij een voorbeeld daarvan, daar was Valtteri Bottas zeer sterk en Lewis nergens. In Bakoe was het compleet omgedraaid. Het lijkt erop dat er risico's genomen worden in de afstelling. Bij ons zijn er minder aanpassingen nodig, de auto is direct competitief."

De komende dagen volgt er nog veel meer uit ons interview met Helmut, die vanzelfsprekend spreekt over Max Verstappen, het ambitieuze motorenproject van Honda

RN365 Nieuwsdossier Interviews

RacingNews365 voorziet de racefans dagelijks van exclusieve interviews met F1-coureurs en prominenten uit de auto- en motorsport.

7 reacties

    x
    Breaking Ferrari mengt zich in discussie tussen Red Bull en Mercedes