Het Formule 1-seizoen 2021 verloopt voor Red Bull bijzonder goed. Van de acht verreden Grands Prix wist het team er vijf te winnen, waardoor het in beide kampioenschappen aan de leiding gaat. Max Verstappen heeft dit seizoen eindelijk de gedroomde 'kampioenswagen' en beloont het vertrouwen van het team direct. In de titelstrijd zal de doorontwikkeling van de auto een belangrijke rol spelen. Concurrent Mercedes gaf aan dat het de W12 niet of nauwelijks meer door zal ontwikkelen. Red Bull gooit het over een andere boeg. RacingNews365 sprak uitgebreid en exclusief met teamadviseur Helmut Marko. "Natuurlijk ontwikkelen we de auto verder door tot aan de zomerpauze. Dat was altijd al ons doel. Het is wel mooi dat Toto Wolff zich zorgen maakt over onze auto voor volgende jaar", grapt Marko. "De ontwikkeling van de auto voor 2022 komt nooit in gevaar door ons programma." Volgens Marko is de ontwikkelingsstrategie van Red Bull niet veranderd ten opzichte van de oorspronkelijke planning voorafgaand aan het seizoen, maar zorgt de titelstrijd er wel voor dat het team nog wat extra gas geeft om de RB16B nóg beter te maken. Het doel van Red Bull is duidelijk: Verstappen wereldkampioen maken en proberen om de eerste titel sinds 2013 binnen te halen met het team. Waarom ontwikkelt Red Bull zo lang door en heeft dat gevolgen voor de ontwikkeling van de auto voor 2022? Die vragen worden vaak gesteld door de fans, maar Marko stelt ze gerust. "We ontwikkelingen langer door en dat komt doordat we kans maken op de wereldtitel. We hebben in 2008 bij BMW gezien wat er gebeurde. Robert Kubica had de snelste auto, maar het businessplan was gericht op 2009." BMW stopte met ontwikkelen en uiteindelijk zakte het team weg, verdween de titel uit beeld en werd (ook) 2009 een allerminst succesvol seizoen. "In de Formule 1 moet je iedere kans grijpen. We hebben de capaciteit en zijn vroeg begonnen met de ontwikkeling van het 2022-concept. De budgetcap gaat in vanaf 1 juli. De upgrades voor de huidige auto zullen we in de tweede seizoenshelft introduceren, maar de arbeid voor de ontwikkeling in de windtunnel ligt dan al achter ons." Dit seizoen heeft Red Bull de overhand op Mercedes dat zeven seizoenen lang domineerde. Is de RB16B nu de betere auto en waar maakt de Red Bull met die auto dan het verschil? "Het algemene voordeel dat we hebben is dat onze auto op ieder circuit tot op heden snel was. We waren met relatief weinig aanpassingen continu op snelheid. Bij Mercedes zie je dat ze veel aanpassingen door moeten voeren aan de wagen. Met die wagen kan Hamilton dan vaak toch goed overweg, waardoor hij er op het juiste moment staat. "Maar het is duidelijk dat Mercedes soms experimenteert. Monaco is voor mij een voorbeeld daarvan, daar was Valtteri Bottas zeer sterk en Lewis nergens. In Bakoe was het compleet omgedraaid. Het lijkt erop dat er risico's genomen worden in de afstelling. Bij ons zijn er minder aanpassingen nodig, de auto is direct competitief." De komende dagen volgt er nog veel meer uit ons interview met Helmut, die vanzelfsprekend spreekt over Max Verstappen, het ambitieuze motorenproject van Honda
Meest gelezen