Als motorleverancier kende Honda een paar bewogen jaren in de Formule 1 voordat het de samenwerking aanging met Red Bull. Links en rechts werd er hardop afgevraagd of het de juiste keuze zou zijn, maar na een al prima 'overgangsjaar' - zoals binnen de Red Bull-garage veelvuldig naar het 2019-seizoen werd gerefereerd - heeft de Japanse motorleverancier nog een versnelling hoger geschakeld.
Dat vertelt Red Bull-adviseur Helmut Marko vol trots tegenover het Duitse RTL. Volgens de Oostenrijker kan Red Bull zich in ieder geval qua motor nu definitief meten met de grote concurrenten, Mercedes en Ferrari. "Daar zijn we inderdaad van overtuigd. Waar we ook van overtuigd zijn, is dat we nu een stabiele motor hebben."
"Deze winter wisten de Honda-krachtbronnen per stuk namelijk 5000 kilometer af te leggen op de testbank, terwijl dat in de aanloop naar het vorige seizoen slechts 500 kilometer was", erkent Marko. Een vertienvoudiging van de levensduur van de motor ten opzichte van een kalenderjaar geleden, dus. Niet alleen qua betrouwbaarheid heeft de Japanse motorleverancier overigens stappen gezet.
"Uit de vergelijkingen van onze simulaties blijkt dat we een overduidelijke stap voorwaarts hebben gemaakt als het aankomt op downforce", vervolgt hij. "Het allerbelangrijkste is misschien toch wel dat Honda gedurende de winter ook een enorme stap voorwaarts heeft gemaakt wat betreft pk's", zo klinken de hoopgevende woorden uit de mond van de 76-jarige oud-coureur.
"Gedurende de winter is de Honda-krachtbron aan drie uitbreidingsfases onderworpen, waarna de motor nu op zijn minst op het niveau is van die van Ferrari en Mercedes. Daarom verwachten we dat we dit jaar vol de strijd aan kunnen gaan met de concurrentie en dat we ook tijdens de kwalificaties een grote stap voorwaarts zullen maken ten opzichte van afgelopen seizoen", aldus Marko.
De testweken verliepen volgens Honda ook al zeer positief, zo lieten de Japanners na afloop weten.
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!