Max Verstappen kreeg in de slotfase van de race in Spanje alle ogen op zich gericht. Hij leek in bocht 5 zijn positie ten opzichte van George Russell af te willen staan, maar het resulteerde erin dat de Nederlander op de Mercedes-coureur inreed. Verstappen kreeg uiteindelijk een straf van tien seconden aan zijn broek en zakte van de vijfde positie naar P10 terug, maar voormalig F1-coureur Johnny Herbert pleit voor een hele andere straf.
"Ik ben het helemaal eens met Nico Rosberg: Max Verstappen verdiende een zwarte vlag en had gediskwalificeerd moeten worden. Er komt een punt waarop je hard moet zijn voor de coureur als er veel van dit soort incidenten zijn geweest. Verstappen is de beste coureur op de baan, met de beste racecraft en het beste inschattingsvermogen, maar het is altijd iets met hem. Het is helaas meestal een of ander race-incident waar we het uiteindelijk allemaal over hebben met Verstappen", zo begint Herbert zijn verhaal tegenover RoobetAlternatives.
"Het was overduidelijk dat de move van Verstappen op George Russell met opzet was. Hij hield zich in de rechterbocht in, waar hij vervolgens kon aanvallen en de plaats kon heroveren door op Russell in te rijden. Voor mij gaat dat te ver."
De voormalig F1-coureur vervolgt: "De actie die hij maakte in Imola, liet me 'wauw' denken, maar de manoeuvre die hij maakte in Spanje neemt die 'wauw' weg. Het verdwijnt helemaal en het is frustrerend. Ik heb het al eerder gezegd en ik zal het blijven zeggen: Verstappen hoeft deze actie niet te maken. Hij heeft de vaardigheid om duidelijke inhaalacties te maken. Het wheelbangen is waarschijnlijk om een punt te maken vanwege wat er gebeurde in bocht 1 bij de herstart met Russell."
"Hij voelde zich gekrenkt, omdat hij de plaats terug moest geven. In dit geval had Verstappen niet zo'n groot voordeel als in Saoedi-Arabië. Daar werd hij bestraft, maar ook daar kwam hij mee weg. Het was maar een straf van vijf seconden, terwijl het een standaardstraf van tien seconden had moeten zijn", aldus Herbert.
"Een zwarte vlag is iets waar de stewards en de wedstrijdleiding aan hadden kunnen denken. Je moet stoppen met dit soort wheelbangen in het racen. Iedereen kan tegen een andere auto botsen, maar het is helemaal verkeerd om opzettelijk tegen een andere coureur te botsen. Het is in het verleden gebeurd, met Ayrton Senna en Alain Prost, met Michael Schumacher en Damon Hill, en ook met Jacques Villeneuve. Bij het incident in 1997 werd Schumacher uit het kampioenschap geschrapt."
"Ik wil graag denken dat ik een harde en nette racer was en Verstappen kan dat ook hebben, maar met die botsing ging hij over de schreef. Ik wil het niet zien en de coureurs ook niet. Dat soort racen mag niet gebeuren, en als het toch gebeurt, moet de straf zwaarder zijn om het uit te bannen. Het kan niet 'gewoon' een straf van tien seconden zijn, anders behandel je het als elk ander race-incident", zo sluit de Brit af.
Ook interessant:
Max Verstappen was dé hoofdrolspeler tijdens de Grand Prix van Spanje, zeker na zijn botsing met George Russell. Daar kreeg hij een straf van tien seconden voor. Hoe kijken de heren Tim Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk eigenlijk naar het voorval? Ze bespreken dat en nog veel meer in een kakelverse Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!