En dan hebben we het over de zaterdag versus de zondag. Daar waar Max Verstappen op zondag de laatste races iedereen het snot voor de ogen rijdt, zo moet hij op de zaterdagen er vaak even goed voor gaan zitten om de poleposition te pakken. De verschillen zijn vaak namelijk heel klein, alvorens hij tijdens de race met meerdere tienden van een seconde per ronde uitloopt op de concurrentie. Toch vindt Verstappen het niet het einde van de wereld dat het op zaterdag zo spannend is, als hij op zondag maar de overwinning pakt. De Red Bull-coureur geeft graag tekst en uitleg. "Ik denk dat onze pace tijdens de kwalificaties zeker beter kan, maar dat zal dan negatieve gevolgen hebben voor onze racepace. Uiteindelijk worden de punten op zondag uitgedeeld, dus dat is het belangrijkste. De poleposition is mooi, maar je koopt er niets voor. We zoeken naar de beste compromis."
Verdwijnen aan de horizon
Op zondag verdwijnt Verstappen vaak aan de horizon. De manier waarop hij in het proces zijn banden managet, oogst veel lof in de Formule 1-paddock. Vaak is het verschil met de concurrentie per ronde groter in het slot van de race. Ook daar heeft de tweevoudig wereldkampioen wel een verklaring voor. "We starten de race met zo'n zware auto, waardoor je aan het begin meer moet managen. Je hebt geen andere keuze", zo wijst hij op de banden. Het verklaart ook waarom het 'lang' duurde voordat hij aan Perez voorbij was in België, maar meteen aan de horizon verdween zodra hij aan zijn teamgenoot voorbij ging. "Je ziet het vaak in de laatste stint. Daarin kunnen we wat meer pushen, maar op sommige circuits is het door de hoge slijtage wat lastiger. Zodra de auto steeds lichter wordt, gaat het best goed, maar helaas beginnen we de race altijd met veel brandstof aan boord", aldus Verstappen.
Meest gelezen