Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het enorme risico dat Mercedes neemt in GP van Monaco

Mercedes was van plan een uitgebreid updatepakket te introduceren op de W14 voor de Formule 1 Grand Prix van Emilia-Romagna. Die race ging niet door en dus zien de updates in Monaco het levenslicht. Een risico!

Het was voor Mercedes na het afgelasten van de Formule 1 Grand Prix van Emilia-Romagna maar wat makkelijk geweest om te zeggen 'oké, dan introduceren we de updates wel twee races later in Barcelona'. Immers, dat circuit is hét testcircuit bij uitstek en van oudsher dé plek voor de eerste grote updates, aangezien het vrijwel altijd de eerste race op het Europese vasteland betrof. Mercedes besliste echter anders. De updates worden 'gewoon' bij de eerstvolgende mogelijkheid in Monaco geïntroduceerd en dat is niet zonder risico. Monaco is namelijk een vreemde eend de bijt. Het is een circuit waar de beste coureurs met dapperheid of juist roekeloosheid (door elkaar gescheiden door een heel dun lijntje) het verschil kunnen maken. Een coureur heeft in de smalle straten boven alles vertrouwen nodig, iets wat ze sessie voor sessie dienen op te bouwen, liefst zonder dat ze de monteurs opzadelen met een enorme repareerklus. De zaterdagmiddag zou dan het moment moeten zijn waarop de limiet voor het eerst écht opgezocht wordt. Vergeet ook niet dat de configuratie van een F1-auto in Monaco sowieso anders, en dus minder representatief is, dan op elk ander circuit: meer downforce en een aangepaste ophanging/stuurinrichting om de langzaamste bocht van de F1-kalender te kunnen tackelen. Maar in plaats van dat de Mercedes-coureurs die ruimte en tijd wordt gegund, zullen ze bezig zijn om ronden te rijden om maar informatie te verzamelen over de updates, dat terwijl de achttien andere coureurs één proberen te worden met de baan. Bovendien loopt de tijd tijdens vrije trainingen in het geval van een code rood gewoon door en de kans op een dergelijke rode vlag is groot in Monaco. Mercedes moet er dus haast van overtuigd zijn dat de geüpdatete auto die ze misschien half weten te doorgronden sowieso beter is dan de auto die enkele maanden geleden gepresenteerd is. Ze vertrouwen er genoeg op om schade aan die ongetwijfeld kostbare updates te riskeren.

Aan de andere kant...

Als de coureurs echter de updates heel weten te houden, is er niks mee verloren door ze in Monaco al te introduceren. Het team weet dat er met de huidige auto niet gewonnen kan worden, dus in dat opzicht kunnen ze zich de gok veroorloven. Vervolgens kunnen de updates evengoed in Spanje verder geëvalueerd gaan worden. Het publiek kijkt reikhalzend uit naar de updates in de hoop dat Red Bull vooraan wat meer tegenstand krijgt, maar Mercedes zelf heeft steeds de verwachtingen willen temperen door te stellen dat nooit iemand met een upgrade zomaar vijf tienden van een seconde heeft weten te vinden. De meer realistische verwachting is dat de B-spec de basis moet vormen waarop Mercedes kan voortborduren om Red Bull op middellange termijn te achterhalen. De geüpdatete auto kan daarbij ook een puike basis vormen voor de auto van volgend jaar.

Viaplay
x
GP Singapore Marko luidt Red Bull-noodklok: "Niets werkt bij Verstappen"