Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Formule 1 2022

Het Formule 1-gevecht dat helemaal geen gevecht hoort te zijn

Twee teams waar we in de laatste twee races op moeten letten zijn Alpine en McLaren. Zij strijden voor P4 in het constructeursklassement, maar eigenlijk zou die strijd al lang gestreden moeten zijn. Dat claimt tenminste Lando Norris.

Ricciardo Mexico
Artikel
Naar nieuwsoverzicht © XPBimages

De strijd om de coureurstitel en de constructeurstitel is gestreden, maar een stukje verder in veld is het gevecht voor de vierde plek in het constructeursklassement bloedstollend. Alpine en McLaren willen maar al te graag na de laatste race van het seizoen in Abu Dhabi op die positie staan.

Het gevecht om die positie is op het circuit niet heel vaak te zien. Volgens Lando Norris is Alpine een stuk sneller dan McLaren, maar hoe kan het dan dat ze op bijna gelijke hoogte staan in het klassement? Het scheelt immers maar zeven punten in het voordeel van Alpine.

"Ze zijn heel snel, dat zijn ze sinds de eerste race van het seizoen", vertelt Norris tegenover de media. Wanneer wordt gevraagd welk team het snelst is, twijfelt Norris niet. "Dat is best duidelijk... maar wij zijn het niet."

Norris: "Alpine doet het daarin veel slechter dan wij"

"Ze zitten in een andere klasse dan wij", gaat Norris verder. "Ik ben blij dat we tot zo diep in het seizoen tegen hen hebben kunnen vechten. Het laat zien dat we op andere gebieden heel goed werk hebben geleverd: betrouwbaarheid, het maximaliseren van onze prestaties, het benutten van kansen en het niet maken van fouten."

"Zij moeten het op al die gebieden veel slechter gedaan hebben dan wij om met hun auto maar net voor ons te liggen in het klassement."

Ook in Mexico zag Norris dat Alpine sneller was dan McLaren. "Ik denk niet dat wij een betere auto hadden dan Alpine, maar opnieuw hebben we als team beter werk geleverd", vertelt Norris, waarmee hij ongetwijfeld doelt op de strategische keuzes en opnieuw een uitvalbeurt voor Alpine-coureur Fernando Alonso door betrouwbaarheidsproblemen.

De maat is vol voor Alonso

Alpine kwam op haar beurt met een weerwoord op de uitspraken van Norris. "Lando vindt het leuk om dat te roepen of niet?", aldus Alpine-sportief directeur Alan Permane. "We hoeven ook enkel en alleen maar net voor hun te liggen in het klassement. Ik snap niet waarom hij (Norris, red.) het daar steeds over heeft. Ik denk dat we hem op stang hebben gejaagd. Wij zijn meer gefocust op het verslaan van Mercedes. We proberen op dat niveau te komen."

Hoewel Alpine de ambitie heeft om mee te vechten met de top, lijkt Alpine-coureur Alonso een beetje klaar te zijn met de flaters van de Franse renstal; niet voor niets koos hij voor volgend jaar voor Aston Martin. "Auto nummer 14 (zijn bolide, red.) viel uit en het lijkt erop dat er altijd betrouwbaarheidsproblemen zijn voor auto nummer 14", aldus Alonso na de race in Mexico.

"Het is gewoon geweldig dat er slechts één of twee auto's uitvallen iedere race en auto nummer 14 daar altijd bij zit", ging de Spanjaard cynisch verder.

De frustraties lijken bij Alonso dus erg hoog op te lopen. Naar eigen zeggen hebben de betrouwbaarheidsproblemen hem meer dan 60 punten gekost dit seizoen. In totaal viel de Spanjaard dit seizoen maar liefst vijf keer uit, waarvan vier keer de oorzaak een betrouwbaarheidsprobleem was. Daarbovenop verloor hij gedurende het seizoen in verschillende races posities door betrouwbaarheidsproblemen.

Ook interessant:

Waar komt de bekende Hamilton-uitspraak 'It's hammer time' vandaan?

Een beetje Formule 1-fan weet nu precies waar we het over hebben, wie het zegt en tegen wie het wordt gezegd. Mercedes-engineer Peter Bonnington roept dit vaak tegen Lewis Hamilton, maar waar komt die uitspraak precies vandaan? We leggen het je uit in de onderstaande video.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Lando Norris

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Brazilië 2022 RN365 Nieuwsdossier

2 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
Interview met Verstappen Max baalt van zijn 'luie' F1-bolide: "Dat is toch wel zonde"