Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het geheim van de party mode van Mercedes

Er was in de Australië veel te te doen over de 'party mode' van Mercedes, oftewel de kwalificatiemodus van Mercedes. Een bijzonder sterk wapen, maar een wapen dat slechts sporadisch kan worden ingezet.

De Mercedes V6-turbo bestaat uit tal van onderdelen die in harmonie met elkaar de sterke prestaties moeten leveren waar de motor om bekend staat: de verbrandingsmotor, de turbo, de MGU-K én MGU-H, de elektronica en de energieopslag. Alle onderdelen kunnen afzonderlijk van elkaar worden ingesteld, zodat te allen tijde de gewenste performance kan worden geleverd. Voor een race zoekt men daarvoor naar een balans tussen duurzaamheid, zonder verlies van aanvalskracht. Het merendeel van het weekend rijdt het team van Mercedes met diezelfde, ietwat veilige motorconfiguratie. Voor een kwalificatie kiest Mercedes, indien nodig, voor wat we nu kennen als de 'party mode'.

Omdat alle onderdelen daarbij tot het uiterste worden gedreven en de coureurs dit seizoen nog maar drie motoren mogen gebruiken, is de inzet van de modus ten opzichte van vorig jaar verder beperkt. Dat betekent dat de kwalificatiemodus afhankelijk van de sterkte van de concurrentie in de gehele kwalificatie, óf enkel in Q3 wordt ingezet. Vervolgens worden de MGU-H en de MGU-K bij de start nog één keer tot het uiterste gedreven, voordat men de motor terug schroeft naar de meest gebruikelijke modus. Die modus bleek overigens in Australië nog niet 'safe' genoeg, aangezien zowel Lewis Hamilton als Valtteri Bottas met oververhittingsproblemen kampte. De performance werd daarom nog verder teruggeschroefd naar een niveau dat vergelijkbaar is met wat ze hanteren tijdens een safety car-periode. Dat wordt nog wat als de teams arriveren in Azerbeidzjan, wat Mercedes zelf vanwege de lange rechte stukken typeert als een 'power-sensitive' circuit.

Viaplay
x
Verstappen Zo reageerde Max op het cruciale safety car-moment met Norris in Miami