Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Het grote geheim van de dominante Red Bull RB19 van Verstappen

Een 100% winratio voor Red Bull bij het ingaan van de zomerstop. Meer reden is er niet nodig voor Paolo Filisetti, technisch specialist voor RacingNews365, om de dominante RB19 eens goed onder de loep te nemen.

Om het eerste deel van het seizoen voor Red Bull samen te vatten, spreken de cijfers en feiten al voor zich: 12 overwinningen in 12 races en een comfortabele voorsprong in beide kampioenschappen. Max Verstappen met 314 punten en Red Bull op 503 punten, liefst 256 punten voor op de tweede plaats, op dit moment bezet door Mercedes. Het is echter de moeite waard om deze totale dominantie in meer detail te bekijken om te begrijpen waarom Red Bull de eerste seizoenshelft van 2023 ongeslagen is gebleven. Belangrijk hierbij is het begrijpen van de technische aard van het Oostenrijkse topteam, want al ver in de ontwerpfase van de RB19 zijn de bouwstenen gelegd voor wat op dit moment de snelste Formule 1-wagen is. Toen we de bolide tijdens de testdagen in Bahrein zagen, viel de doordachtheid van de RB19 al op.

Alle onderdelen van deze auto, van de voorvleugel tot de achterkant, zijn exact ontworpen om hun functie in samenhang zo goed mogelijk uit te voeren. Beter gezegd: elk detail van de auto is in perfecte 'harmonie' met alle andere onderdelen en er is één rode draad tussen elk element. Dit is tot stand gekomen door het feit dat er in de ontwerpfase niet meer waarde is gehecht aan bepaalde gebieden of aspecten van de auto. In principe staat alles in het teken van maximale efficiëntie en effectiviteit van de auto, maar de mechanische elementen - het kloppend hart van de auto en het cruciale punt als het gaat om betrouwbaarheid - zijn hierbij niet opgeofferd. Het doorontwikkelen van de RB19 begon met een aantal kleine ingrepen, maar in Bakoe werd duidelijk dat er een grotere evolutie zou plaatsvinden bij het lagere profiel van de sidepods en de dwarsdoorsnede van de luchtinlaten.

Ontwikkelingen

In Azerbeidzjan werd een upgrade met een kleinere verticale doorsnede geïntroduceerd. Het is een modificatie die niet alleen gevolgen heeft voor de aerodynamica aan de bovenkant, maar een die zeer belangrijk is voor een de werking van de vloer: het belangrijkste onderdeel en het echte strijdwapen van deze Red Bull-bolide. Vervolgens was het in Monaco mogelijk om de luchtinlaten te verkleinen. Hier kon Red Bull de vorm van de sidepods realiseren waar veel rivalen ook de focus op legden, maar niet dezelfde resultaten mee wisten te behalen. Een belangrijk aspect blijft de samenwerking tussen de werking van de ophanging van de RB19 - met de nadruk op de voorwielophanging, die gekenmerkt wordt door een hoog anti dive effect - en de efficiëntie van de vloer. In de praktijk is de Red Bull, mede dankzij de ophanging in combinatie met de bijzondere vorm van de vloer, de enige auto die praktisch ongevoelig is voor porpoising. De laatste upgrade, geïntroduceerd in Hongarije, heeft in feite gezorgd voor de volgende stap qua downforce, terwijl tegelijkertijd ook de efficiëntie van het DRS-systeem is toegenomen. Dat is een ander wapen van deze auto, waarmee gemiddeld ongeveer 20 km/u kan worden gewonnen als de flap wordt geactiveerd. Elke evolutie heeft, als we die zorgvuldig analyseren, geleid tot voordelen op alle vlakken van de auto, dus niet gericht op één aspect. Dit is de filosofie die Adrian Newey nauwgezet volgt: het constant verbeteren van de auto, ook al is het in kleine stappen. Het verbeteren van elk detail, zonder het zicht te verliezen op het grote geheel en dus het basisconcept te volgen. Deze aanpak geeft Red Bull een luxepositie ten opzichte van de concurrenten, die gedwongen worden om op 'dubbele snelheid' te evolueren om terrein terug te winnen. De achtervolging wordt voortgezet in het tweede deel van het seizoen.

Sidepod-upgrade Bakoe

Red Bull introduceerde in Azerbeidzjan een significante wijziging aan de inlaten van de sidepods, dit door de doorsnede ervan te verkleinen (zie bovenstaande foto) om de efficiëntie van de RB19 te verbeteren. De kleinere verticale doorsnede zorgde niet voor minder koeling, dit dankzij nauwkeurig onderzoek naar de inkomende luchtstromen.

Sidepod-upgrade van Hongarije

Wanneer je de nieuwste en dus huidige sidepods vergelijkt met de vorige versie, zie je dat de verticale doorsnede met meer dan 40% is verkleind. Dat omdat het oppervlak van de 'onderlip' is vergroot, die nu ook meer naar boven oploopt (zie de bovenstaande tekening). Dit heeft ook een herprofilering van de onderrand van de sidepods mogelijk gemaakt - nu met meer kromming in het profiel. Hierdoor is het kanaal aan de zijkant van de bolide, onder de inlets en boven de vloer, op zijn beurt groter geworden.

Het DRS-wapen

De effectiviteit van DRS is bij de Red Bull-bolide meer dan 30% groter dan bij de concurrentie. Met DRS geopend vertoonde de RB19 een topsnelheid die zo'n 20 kilometer per uur hoger lag dan de concurrenten. In België leek het effect nog groter te worden door de laatste upgrades aan de sidepods. Met de DRS-vleugel geopend, slaagt de auto erin om de diffuser zeer snel in een stall (overtrek) te krijgen, eerder dan de concurrenten, wat ervoor zorgt dat de drag veel minder wordt en de Red Bull 'vliegt' op de rechte stukken.

Hoekgevoeligheid

Het zijaanzicht benadrukt het middelpunt van de RB19, zeer dicht bij het zwaartepunt van de auto, waardoor het 'verplaatsen' van gewicht veel beter gaat dan bij menig concurrent. Hier is ook het anti dive aspect van de auto terug te zien bij de voorwielophanging. Kort samengevat: het Red Bull-concept is vanaf moment één succesvol geweest, waarna Newey en zijn team door konden ontwikkelen, zonder ooit te wisselen van 'route', terwijl de concurrenten dit wel hebben moeten doen. Alle upgrades in de eerste seizoenshelft zijn dus letterlijk een doorontwikkeling om het concept te verbeteren en perfectioneren.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Red Bull Jos Verstappen spreekt zich over vriendschap tussen Max en Norris