Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Red Bull Racing

Het grote Red Bull-vraagstuk: kampioen of niet?

Max Verstappen staat op het punt om zijn vierde wereldtitel op rij binnen te halen. In het constructeurskampioenschap ziet het er minder rooskleurig uit voor Red Bull, want het team staat op de derde plaats. Het leidt op de achtergrond tot een groot vraagstuk.

Verstappen wet Leclerc Brazil
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

De overwinning van Max Verstappen in Brazilië had grote gevolgen voor het rijderskampioenschap. De 27-jarige Nederlander liep achttien punten uit op Lando Norris en koestert nu een zeer comfortabele voorsprong van 62 punten. Het maakt dat Verstappen in Las Vegas zijn vierde wereldtitel op rij kan pakken.

De Grand Prix van Brazilië werd een fijne opsteker voor Red Bull, dat toch een slechte periode achter de rug heeft. Verstappen won voor het laatst in Spanje, eind juni, waarna de balansproblemen van Red Bull te groot werden. McLaren en Ferrari presteerden beter én constanter en verwezen Red Bull zo naar de derde plaats in het constructeurskampioenschap. Het verschil tussen de drie beste teams bedraagt nu 49 punten en ligt zo nog wel volledig open.

Naast de bekende Red Bull-problemen speelt de dramatische periode van Sergio Perez natuurlijk ook een rol. De Mexicaan haalde in de laatste vijf races acht schamele punten binnen en kwam ook in de zomerperiode dramatisch voor de dag. Waar Verstappen het maximale uit zijn RB20 peurde, bleef Perez ver achter, terwijl McLaren en Ferrari wel twee coureurs hadden die sterk bleven presteren.

Handdoek

Het gevolg? Helmut Marko gooide vóór de Grand Prix van Brazilië de handdoek in de ring. "De constructeurstitel zijn we kwijt. Ferrari is in de huidige vorm niet meer te achterhalen en ze zouden zelfs McLaren nog in kunnen halen." Maar zoals wel vaker sprak Red Bull-teambaas Christian Horner Marko juist weer tegen. "Onze focus ligt nog steeds op het constructeurskampioenschap. We hebben Sergio nodig om te scoren in de laatste drie races, als we een kans willen hebben om Ferrari of McLaren uit te dagen."

En eerlijk is eerlijk, Horner heeft wel een punt. Red Bull kan het zich normaal gesproken niet veroorloven om het constructeurskampioenschap te laten varen in Las Vegas, Qatar en Abu Dhabi. Natuurlijk was de afgelopen tijd de rijderstitel van Verstappen prioriteit, maar het prijzengeld is simpelweg erg belangrijk. Marko liet al optekenen dat Red Bull ongeveer zeven miljoen aan prijzengeld misloopt nu ze van de tweede plaats naar de derde plaats zijn verwezen door Ferrari. Natuurlijk zit Red Bull financieel niet in de problemen, maar al het geld is mooi meegenomen nu er allerlei nieuwe faciliteiten zijn neergezet in Milton Keynes. Red Bull bouwt vanaf 2026 een eigen motor én er komt een nieuwe windtunnel.

Bovendien zijn de bonussen van de werknemers gekoppeld aan de eindstand van het constructeurskampioenschap. Wanneer Red Bull de titel pakt, krijgen de werknemers, denk bijvoorbeeld aan monteurs, een flinke financiële boost. En hoewel Red Bull er weinig aan kan doen, ligt de werkdruk tegenwoordig ontzettend hoog met 24 races over de hele wereld. Om dan openlijk het constructeurskampioenschap naar de prullenbak te verwijzen, is niet zo'n sterk signaal. De voorsprong van Verstappen is inmiddels groot genoeg en sportief gezien zou je altijd zo hoog mogelijk willen eindigen.

Positief

Overigens is er voor Red Bull één voordeel wanneer ze derde worden in het constructeurskampioenschap. In dat geval mag het team meer tijd doorbrengen in de windtunnel, wat volgend jaar belangrijk is en daarom tot een groot vraagstuk leidt. Formule 1-teams mogen vanaf 1 januari aan de gloednieuwe auto's voor 2026 werken, waardoor tijd in de windtunnel en voor computersimulaties geen overbodige luxe is. 

Als we van het huidige scenario uitgaan, mag Red Bull in het eerste halfjaar van 2025 256 windtunneltests en 1.600 computersimulaties uitvoeren. Ter vergelijking, leider McLaren zou toestemming hebben voor 224 windtunneltests en 1.400 computersimulaties, een verschil van 12,5 procent.

Goed, alles hangt natuurlijk af van het restant van het seizoen. Heeft Red Bull nog kans om de titel te pakken? Ja, maar het wordt een lastig verhaal, zeker als je naar de recente prestaties van Perez kijkt. Het team uit Milton Keynes moet 49 punten goedmaken op McLaren, dat nu ongetwijfeld ook de focus gaat verleggen naar het constructeurskampioenschap. Norris weet maar al te goed dat Verstappen normaal gesproken niet meer bijgehaald kan worden.

De conclusie? Op sportieve gronden moet Red Bull eigenlijk vol voor het constructeurskampioenschap blijven gaan. Het zou een krachtig signaal zijn als je de titel tóch nog pakt na zo'n lastig seizoen met problemen en gerommel achter de schermen, terwijl het prijzengeld ook van belang is. Als team zou een trofee altijd moeten tellen, of wordt er op de achtergrond toch aan 2026 gedacht? De tijd zal het uitwijzen...

Ook interessant:

Een weergaloze Max Verstappen schreef de Grand Prix van Brazilië op zijn naam en sloeg zo ook terug naar zijn critici. Maar hoe bijzonder was deze prestatie nou? Rudy van Buren, Joris Mosterdijk en Ruud Dimmers bespreken het uitgebreid in een kakelverse RacingNews365 Formule 1-podcast!

Ontdek de beste slots en fruitautomaten en ontvang €50 aan Free Spins bij €25 inzet!

Voorwaarden van toepassing, alleen geldig voor nieuwe spelers van 24 jaar en ouder. Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+

ontvang €50 aan Free Spins

Praat mee!

Viaplay
x
Breaking F1-coureurs openen aanval op FIA-president in statement