Het hoge rake-concept van Red Bull en enkele andere teams betaalt zich eindelijk uit. Door de reglementswijzigingen van 2021 hebben die teams een groot voordeel, denken Toto Wolff en Otmar Szafnauer. "Wij hebben meer geleden dan de teams met een hogere rake", zegt Wolff tegen media waaronder RacingNews365 . "Het is voor ons waarschijnlijk wat moeilijker om de verloren downforce terug te vinden. Maar van wat ik tot dusver heb gehoord en gezien, hoop ik dat we een mooi gevecht kunnen hebben, want dat is wat de fans willen zien." Wolff legt uit dat het dit jaar niet naar een hoge rake-concept gaan schakelen, daar is gewoonweg geen tijd voor. "Onze analyses wijzen uit dat het hoge rake-concept minder downforce heeft verloren dan de lage rake. In het laatste jaar van deze reglementen kunnen we niet het concept van Red Bull en sommigen andere teams nabouwen. Dat is fysiek niet mogelijk. We kunnen onze ophanging en settings niet gebruiken op de manier waarop Red Bull dat doet, dus we moeten het beste er van maken." Aston Martin-teambaas Otmar Szafnauer is nog concreter dan Wolff en benoemt precies hoeveel tijd teams met een lage rake-filosofie hebben verloren. "We hebben tijd verloren door de verandering van het reglement. De teams met een lage rake hebben een seconde verloren ten opzichte van de teams met een hoge rake. Als je ons vergelijkt met Mercedes dan zijn we een tiende sneller dan we hier vorig jaar waren. Maar als je ons vergelijkt met de hoge rake teams dan hebben zij nog eens zeven- tot acht tienden gewonnen." Het team gaat vol aan de bak om tijd terug te winnen, maar een quick fix is er niet, zegt Szafnauer. "Het is nu een fundamenteel probleem, maar we gaan hard werken om de verloren tijd terug te vinden. Mercedes runt ook de lage rake en zij zijn sneller dan ons, dus er valt tijd te winnen en het is aan ons om het te vinden."
Meest gelezen