Max Verstappen begon het jaar nog met Liam Lawson naast zich als teamgenoot, maar inmiddels kijkt hij in de garage direct naast zich naar een nieuw gezicht. Lawson werd al na twee races vervangen en sindsdien mag Yuki Tsunoda zijn kunsten vertonen. Maar er is meer veranderd in het eerste halfjaar van 2025. Een overzicht.
Teambaas
Naast de wisseling van de wacht rond het tweede stoeltje bij Red Bull, is de vervanging van Christian Horner als teambaas bij de Oostenrijkse renstal ongetwijfeld het grootste verhaal tot nu toe geweest. Horner werd een paar dagen na de Grand Prix van Groot-Brittannië op Silverstone, toch enigszins onverwacht, ontslagen. Na meer dan twintig jaar als teambaas te hebben gefungeerd was hij ineens niet meer in die functie actief.
Laurent Mekies werd gelijk aangesteld als de nieuwe teambaas en CEO van het team. Verstappen sprak gelijk mooie woorden over de Fransman en er lijkt één groot verschil te zijn tussen Horner en Mekies. De nieuwe teambaas heeft namelijk een technische achtergrond als engineer en kan ongetwijfeld wat kennis meebrengen. Bovendien heeft hij een kijkje in de keuken gekregen bij de FIA en Ferrari, waar je natuurlijk ook niet dommer van wordt. En hij is puur en alleen met Red Bull bezig, wat ook weleens anders is geweest.
Race-engineer
We zagen tot nu toe altijd Gianpiero Lambiase als race-engineer van Max Verstappen, maar in 2025 hoorden we ook ineens een andere stem. In Oostenrijk en België ontbrak Lambiase namelijk vanwege privéomstandigheden. Simon Rennie viel die weekenden in en en het was voor de eerste keer sinds Verstappen voor Red Bull Racing rijdt, dat Lambiase niet te horen was.
Rennie was dus de vervanger van Lambiase. Hij was eerder onder meer de race-engineer van onder meer Fernando Alonso, Mark Webber en Daniel Ricciardo. Alex Albon was de laatste coureur met wie hij in die hoedanigheid werkte, om sindsdien als groepsleider simulatie-engineering in Milton Keynes, in de fabriek van Red Bull, te werken. Mocht Lambiase er tijdens een GP in de tweede seizoenshelft niet bij zijn, zal Rennie ongetwijfeld weer plaatsnemen aan de pitmuur.
Prominentere rol
Voorafgaand aan het seizoen vertrokken topontwerper Adrian Newey en sportief directeur Jonathan Wheatley en dat werd al intern opgevangen. Pierre Waché heeft als technisch directeur nog meer verantwoordelijkheden gekregen, terwijl de rest van het technische team redelijk intact is gebleven. Maar de Red Bull RB21 is nog zeker geen kampioenschapswinnende auto gebleken.
De functie van Wheatley is intern opgevangen, waarbij Stephen Knowles het meest zichtbaar is. Knowles is Head of Sporting Regulations, waardoor hij ook met Verstappen mee gaat naar de stewards. Dat was nog het geval in Hongarije, waar de Nederlander zowel op de vrijdag als de zondag de gang naar de wedstrijdcommissarissen mocht maken.
De functie van Wheatley wordt ook ingevuld door Lambiase (Head of Racing), Richard Wolverson (Head of Operations), Gerrard O'Reilly (Head of Race Team Support & Logistics) en Phil Turner (Head of Race Team Factory Operations). En op strategisch gebied werd Hannah Schmitz eerder al doorgeschoven naar de functie van hoofdstrateeg.
Ook interessant:
Als Max Verstappen ooit uit de Formule 1 verdwijnt, zien we hem dan in een andere rol nog terug? Tom Coronel, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk buigen zich erover in een gloednieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Claim nu een van de 15.000 McLaren F1-team caps! OKX heeft speciaal voor de Nederlandse fans een toffe actie opgezet! Meld je nu aan bij OKX en claim jouw cap. Maak bovendien kans op een VIP Experience voor de race op Zandvoort!
Claim jouw cap!Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!