Welkom bij RacingNews365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RacingNews365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Meld je aan
Red Bull Racing

Het opmerkelijke probleem waardoor beide Red Bull-bolides uitvielen in Bahrein

De uitvalbeurten van Max Verstappen en Sergio Perez in Bahrein zijn mogelijk veroorzaakt door een designprobleem en een combinatie van ongelukkige factoren. Het probleem is tijdens de wintertests en vrije trainingen niet naar voren gekomen.

Verstappen Bahrain
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

Het was een nachtmerrie voor Red Bull in Bahrein. Max Verstappen en Sergio Perez vielen vrijwel op hetzelfde moment uit tijdens de slotfase van de race. In eerste instantie werd gemeld dat een probleem met de brandstofpomp de oorzaak was van de dubbele uitvalbeurt, maar later bleek dit toch niet het geval te zijn. Het zal een opluchting zijn voor de andere F1-teams, want de brandstofpomp is een gestandaardiseerd onderdeel.

Red Bull heeft echter een ander probleem dan eerst werd gedacht, want de uitvalbeurten vonden niet plaats door 'zomaar' een kapot onderdeel. De RB18 heeft mogelijk een designprobleem wat optreedt tijdens het rijden met weinig brandstof. Het probleem kwam niet naar voren tijdens de testdagen en tijdens de vrije trainingen in Bahrein, mogelijk door een combinatie van factoren.

Wat gebeurde er tijdens de GP van Bahrein?

De F1-teams willen logischerwijs zo min mogelijk brandstof in de tanks van de bolides gooien. Meer brandstof betekent meer gewicht, wat zorgt voor een minder snelle auto. Tegen het einde van een race zit er weinig brandstof in de tank, wat in principe geen probleem is. Met weinig brandstof kan er echter een probleem ontstaan wat 'fuel cavitation' wordt genoemd.

Fuel cavitation vindt plaats als er minder brandstof naar de pomp vloeit, waardoor er een combinatie van brandstof en lucht door de pomp gaat. Hierdoor worden er bubbels richting de krachtbron gepompt, in plaats van een constante stroom aan benzine. Ook kan het zorgen voor een temperatuurstijging in de pomp, wat kan leiden tot forse schade aan het onderdeel met een uitvalbeurt als gevolg.

Het probleem met de 'bubbels' zagen we mogelijk bij Verstappen. De RB18 van de Nederlander begon te haperen en langzamer te rijden, waarna hij de pitstraat nog net kon bereiken en uitviel. Het tweede probleem, de schade aan de pomp, was vermoedelijk te zien bij Perez. De schade in de pomp zorgde ervoor dat de motor niet meer kon draaien, waarna de Mexicaan ineens stilviel. RacingNews365 heeft vernomen dat Red Bull snel met meer uitleg of een verklaring komt, mogelijk al vandaag.

Waarom zag Red Bull het probleem niet eerder?

Voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein is er natuurlijk meermaals gereden met weinig brandstof aan boord. RacingNews365 heeft vernomen dat Red Bull meermaals getest heeft met weinig brandstof. Ook is de kwalificatie logischerwijs verreden met zo min mogelijk brandstof in de tank. Toch kwamen de problemen bij de Red Bull-bolide niet naar voren totdat het te laat was.

Dit kan komen omdat er enorm veel variabelen zijn. Tijdens de race zijn de omstandigheden anders, waardoor meerdere factoren kunnen meespelen: de mate van fuel cavitation, de snelheid, de G-krachten, de motorstand en ook de staat van de banden. Eén of meerdere van deze factoren kon de druppel zijn geweest die de emmer deed overlopen. Daarnaast kan de hitte een grote factor zijn: de Honda-motor is na meer dan 50 rondes in een race warmer dan na één kwalificatierun.

De nieuwe E10-brandstof zorgt ook sneller voor het fuel cavitation-probleem, dit komt door de hogere hoeveelheid ethanol in het brandstofmengsel wat kan zorgen voor verhoogde druk in de brandstofpomp. Sinds 2022 is dit van 5% naar 10% verhoogd.

Red Bull zal snel moeten kijken naar het probleem, want de volgende beproeving van het seizoen vindt al een week na de seizoensopener plaats. Op zondag 27 maart wordt de Grand Prix van Saoedi-Arabië verreden.

Ook interessant:

Verstappen en Red Bull lopen nu al achter de feiten aan

Max Verstappen kende een dramatische seizoensstart, net als Red Bull. Hoe kon het zo fout gaan en wat kan het team nu doen? Viaplay-expert Tom Coronel, F1-kenner Ruud Dimmers en host Joris Mosterdijk bespreken het in de nieuwste RN365 Formule 1-podcast, die hieronder te beluisteren is.

Speel de Viaplay Pitstop Challenge en maak kans op een VIP kartavond met Tom Coronel.

Speel nu de pitstop game
Forbidden

Weddenschappen Max Verstappen

Unibet
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet

Formule 1 GP Bahrein 2022 RN365 Nieuwsdossier

39 reacties

RN365 Special
Red Bull-kopstukken vreesden even het ergste voor Verstappens kampioensbolide

RacingNews365 zat na het F1-seizoen exclusief samen met twee Red Bull-kopstukken. Technisch directeur Pierre Wache en Chief Engineer Paul Monaghan. Zij praten uitgebreid over de RB18 waarmee Verstappen dit jaar vijftien races won. Voorafgaand aan het seizoen vreesden ze nog dat de auto misschien 'beschadigd' zou zijn door het kampioensgevecht in 2021. Dat en meer lees je in ons interview.

Lees meer
Viaplay
x
RN365 F1-podcast Ruwe diamant Verstappen blijft groeien en verbazen