Het was een nachtmerrie voor Red Bull in Bahrein. Max Verstappen en Sergio Perez vielen vrijwel op hetzelfde moment uit tijdens de slotfase van de race. In eerste instantie werd gemeld dat een probleem met de brandstofpomp de oorzaak was van de dubbele uitvalbeurt, maar later bleek dit toch niet het geval te zijn. Het zal een opluchting zijn voor de andere F1-teams, want de brandstofpomp is een gestandaardiseerd onderdeel. Red Bull heeft echter een ander probleem dan eerst werd gedacht, want de uitvalbeurten vonden niet plaats door 'zomaar' een kapot onderdeel. De RB18 heeft mogelijk een designprobleem wat optreedt tijdens het rijden met weinig brandstof. Het probleem kwam niet naar voren tijdens de testdagen en tijdens de vrije trainingen in Bahrein, mogelijk door een combinatie van factoren.
Wat gebeurde er tijdens de GP van Bahrein?
De F1-teams willen logischerwijs zo min mogelijk brandstof in de tanks van de bolides gooien. Meer brandstof betekent meer gewicht, wat zorgt voor een minder snelle auto. Tegen het einde van een race zit er weinig brandstof in de tank, wat in principe geen probleem is. Met weinig brandstof kan er echter een probleem ontstaan wat 'fuel cavitation' wordt genoemd. Fuel cavitation vindt plaats als er minder brandstof naar de pomp vloeit, waardoor er een combinatie van brandstof en lucht door de pomp gaat. Hierdoor worden er bubbels richting de krachtbron gepompt, in plaats van een constante stroom aan benzine. Ook kan het zorgen voor een temperatuurstijging in de pomp, wat kan leiden tot forse schade aan het onderdeel met een uitvalbeurt als gevolg. Het probleem met de 'bubbels' zagen we mogelijk bij Verstappen. De RB18 van de Nederlander begon te haperen en langzamer te rijden, waarna hij de pitstraat nog net kon bereiken en uitviel. Het tweede probleem, de schade aan de pomp, was vermoedelijk te zien bij Perez. De schade in de pomp zorgde ervoor dat de motor niet meer kon draaien, waarna de Mexicaan ineens stilviel. RacingNews365 heeft vernomen dat Red Bull snel met meer uitleg of een verklaring komt, mogelijk al vandaag.
Waarom zag Red Bull het probleem niet eerder?
Voorafgaand aan de Grand Prix van Bahrein is er natuurlijk meermaals gereden met weinig brandstof aan boord. RacingNews365 heeft vernomen dat Red Bull meermaals getest heeft met weinig brandstof. Ook is de kwalificatie logischerwijs verreden met zo min mogelijk brandstof in de tank. Toch kwamen de problemen bij de Red Bull-bolide niet naar voren totdat het te laat was. Dit kan komen omdat er enorm veel variabelen zijn. Tijdens de race zijn de omstandigheden anders, waardoor meerdere factoren kunnen meespelen: de mate van fuel cavitation, de snelheid, de G-krachten, de motorstand en ook de staat van de banden. Eén of meerdere van deze factoren kon de druppel zijn geweest die de emmer deed overlopen. Daarnaast kan de hitte een grote factor zijn: de Honda-motor is na meer dan 50 rondes in een race warmer dan na één kwalificatierun. De nieuwe E10-brandstof zorgt ook sneller voor het fuel cavitation-probleem, dit komt door de hogere hoeveelheid ethanol in het brandstofmengsel wat kan zorgen voor verhoogde druk in de brandstofpomp. Sinds 2022 is dit van 5% naar 10% verhoogd. Red Bull zal snel moeten kijken naar het probleem, want de volgende beproeving van het seizoen vindt al een week na de seizoensopener plaats. Op zondag 27 maart wordt de Grand Prix van Saoedi-Arabië verreden.
Meest gelezen