Tegen het einde van de jaren '00 van de 21ste eeuw, een jaar of tien geleden dus, besloot men in de Verenigde Arabische Emiraten daad bij woord te voegen. Interesse in het organiseren van een Formule 1-race was er al langer, er lag echter geen circuit. Omringende landen als Qatar en Bahrein hadden echter al wel state of the art -racebanen - die in Qatar werd zelfs omgeven door kunstlicht, zodat er ook 's nachts kon worden gereden.
Formule 1-huisarchitect Hermann Tilke kreeg de vrije hand om zijn hersenspinsels op papier te zetten, niets was de Arabieren te gek. Het resulteerde in een meer dan 900 miljoen euro kostend circuit waarop de bezoeker van alle gemakken is voorzien. Er kan zelfs op het circuit worden overnacht: het Yas Viceroy hotel loopt letterlijk over de baan heen, de coureurs rijden er onderdoor. Om Qatar af te bluffen werd ook in Abu Dhabi een lichtenstelsel aangelegd, die nog net iets uitgebreider en duurder was dan het systeem dat een paar honderd kilometer verderop op het Losail International Circuit ligt. Het speciale asfalt werd aangeleverd vanuit Groot-Brittannië. Ondanks dat het circuit ruim vijf en een halve kilometer lang is, kunnen er 'slechts' een goede veertigduizend toeschouwers terecht. Het meest bizarre is nog dat het Yas Island, waarop het circuit is gelegen, tot voor twaalf jaar geleden niet eens bestond. Het kunstmatige eiland is in gigantisch tempo uit de grond gestampt. Nadat het circuit drie jaar na de aanleg van het eiland werd geopend, introduceerden de Arabieren een jaar later een tweede trekpleister. Het gigantische Ferrari World grenst direct aan de baan en is een pretpark cq bedevaartsoord voor fans.
Meest gelezen