"Formule 1 is voor mij natuurlijk het beste wat er is. Het heeft de beste coureurs, snelste auto's, de geweldigste circuits, en dan is er lange tijd niets," stelt Mercedes. "Maar als ik zou zeggen wat daarna komt? De 24 uur van Le Mans, de Indy 500, en dan is er echt eentje voor echte insiders: de 24 uur van de Nürburgring. Deze evenementen vertegenwoordigen de top", aldus Toto Wolff in de podcast Bloomberg Hot Pursuit.
De relatie tussen Mercedes en Le Mans kent een bewogen geschiedenis. "Het was niet bepaald onze gelukkigste plek. We hadden een zwaar ongeval in de jaren '50, waarna we ons terugtrokken en sommige van onze prototypes vlogen letterlijk de lucht in in de jaren '90." Momenteel ligt de focus ergens anders: "We concentreren ons op het belangrijkste platform, en dat is Formule 1. Dit trekt 99% van het publiek en al het andere komt op de tweede plaats."
Mercedes is wél actief in de GT3-klasse, maar voor deelname aan de Hypercar-klasse ziet Wolff een grote sta-in-de-weg. "We zijn racers, en we houden niet van de BoP. We houden niet van Balance of Performance. We houden er niet van als iemand je vermogen beoordeelt, je energieverbruik, je gewicht, je rijvaardigheid. Je geeft zoveel uit en levert zoveel inspanningen om de snelste auto te bouwen, alleen om iemand 10 kilo aan extra ballast in je auto te plaatsen. Ik wil gewoon de snelte auto bouwen."
Wolff pleit wél voor het hanteren van een budgetplafond: "Geef voor Le Mans iedereen een kostenplafond. Je mag niet meer uitgeven dan bedrag X, wat dat dan ook moet zijn, 30, misschien 40 miljoen. En binnen die 30, 40 miljoen kun je doen wat je wilt. Er zullen nog steeds regels zijn, maar niemand hoeft te bluffen in pre-season testing of in kwalificatie. Het is oorlog, het is puur racen."
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!