Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
F1 nieuws

Hezemans raadt Hamilton met klem deze cursus aan: "Dat zal hij moeten leren"

Lewis Hamilton zal in 2025 eindelijk een kinderdroom in vervulling zien gaan. De zevenvoudig wereldkampioen was als kind al gefascineerd van Ferrari, zoals zoveel F1-coureurs dat zijn. We spraken over die kinderdroom met Mike Hezemans. De succesvolle Nederlandse GT-coureur kwam in 2004 namelijk een seizoen lang in actie voor de Scuderia en begrijpt de keuze van Hamilton helemaal.

Hamilton Mexico
Interview
Naar nieuwsoverzicht © RN365/Michael Potts

In 2004 kwam Mike Hezemans in de 24 uur van Le Mans uit voor Ferrari en reed hij voor het wereldbekende automerk in het GT-kampioenschap. Zodoende reed hij genoeg ronden op het beroemde testcircuit van de Scuderia; Fiorano. Juist op die thuisbasis van Ferrari in Maranello voelde de succesvolle GT-coureur hoe speciaal het was om voor Ferrari uit te mogen komen. Als geen ander begrijpt Hezemans dan ook de keuze van Lewis Hamilton om toch de overstap naar Ferrari te maken, terwijl succes niet gegarandeerd is. "Wanneer je als coureur de kans krijgt om naar Ferrari te gaan, dan wil je die kans pakken", reageert Hezemans wanneer we hem vragen naar de verrassende overstap van Hamilton in 2025.

"Ik had het absoluut niet meer verwacht dat deze overstap er nog zou komen op dit moment in zijn carrière. Zijn contract was juist net verlengd met Mercedes, dus daarom denk ik dat niemand nog rekening hield met dit scenario. Ik begrijp zijn keuze echter wel, want iedere coureur wil toch wel voor Ferrari uitkomen gedurende zijn race carrière. Mercedes heeft ook een grote geschiedenis, maar Ferrari is Ferrari. Als je als kind een Ferrari ziet, dan is dat toch iets speciaals en dat gevoel verlies je niet meer. Zeker als je dan coureur wordt, dan is iedere jongensdroom toch dat je uiteindelijk hoopt voor Ferrari te racen."

"Je moet toch een keer bij Ferrari hebben gereden", drukt Hezemans zich nog wat sterker uit wat betreft de liefde die veel coureurs voelen voor de Scuderia. Zelf kwam Hezemans gedurende zijn succesvolle racecarrière ook uit voor Ferrari en dus is hij zelfs een ervaringsdeskundig. "Ik reed met de Ferrari 575 en die wagen was echt heel slecht", aldus de huidige Viaplay-expert met de welbekende lach op zijn gezicht. "Wat echter wel cool was, zelfs een van de tofste dingen in mijn gehele carriere, was toch wel het rijden op Fiorano. Dan zie je daar dat bekende Shell-tankstation naast het circuit, iets waar ik zelfs nog foto's van heb bewaard omdat het me toen al het speciale gevoel gaf. Zo'n gevoel van; hier mag ik nu gewoon zelf rijden!"

"Als je dan tegen één uur 's middags een stint had gereden en je kwam terug daar bij het tankstation, dan stond er buiten mijn vader om helemaal niemand meer. De monteurs waren dan namelijk al aan het 'mangiare' het Italiaanse woord voor eten, haha. Dat zijn van die onbeschrijfelijke momenten, dat heeft iets, zelfs als ik daar nu nog aan terugdenk. Daarom snap ik de keuze van Hamilton wel."

Italiaans leren

Hezemans spreekt zelf nog altijd een aardig woordje Italiaans en verwacht dat ook Hamilton toch even de studieboeken in zal moeten duiken: "Absoluut, hij moet echt wat Italiaanse woorden gaan leren en met het bedrag dat hij gaat verdienen mag je ook wel een cursusje meepakken toch", aldus de grappende Hezemans. "Kijk bijvoorbeeld eens naar de bandenwarmers bij Ferrari. Welk team heeft nu op de bandenwarmers van de voorbanden staan; 'anteriore' of 'posteriore' op de bandenwarmers van de achterbanden, helemaal niemand natuurlijk! Overal is dat in het Engels, maar bij Ferrari staat het op de bandenwarmers van de voor- en achterbanden nog altijd in het Italiaans geschreven. Alles is gewoon Italiaans bij Ferrari."

"Daarom moet je denk ik ook gewoon de taal spreken, of in ieder geval deels. Ik weet ook zeker dat Hamilton daarom daadwerkelijk de taal zal gaan leren, zo slim is hij wel."

De vraag die leeft is natuurlijk ook of Hamilton gelooft in het sportieve verhaal van Ferrari of dat hij de keuze om nostalgische redenen heeft gemaakt. "Poeh, het is een moeilijke vraag over wat hem nu het meest heeft gedreven om deze keuze te maken. Ferrari lijkt weer iets terug te zijn gevallen afgelopen jaar en dus denk ik dat hij het ook deels doet voor de nostalgie. Op dit moment heeft hij tegelijkertijd niks te verliezen, want hij gaat Max Verstappen volgend jaar niet verslaan. Niet met een Ferrari en ook niet met een Mercedes. Die Mercedes-bolide is namelijk ook niet goed genoeg, die lopen door de verkeerde conceptkeuze van 2022 toch een hele tijd achter nog."

"Hamilton zal zelf ook beseffen dat hij geen kans heeft en zal misschien denken dat hij op deze manier een extra jaar heeft bij Ferrari, om daarna de bolide wel naar zijn hand te zetten. Misschien weet hij meer dan wij, net zoals hij ook de juiste keuze maakte toen hij de overstap maakte van McLaren naar Mercedes. Toen dacht ook iedereen dat hij fout zat, maar bleek hij de juiste keuze te hebben gemaakt."

Reactie van Toto Wolff en Charles Leclerc

Een van de mensen die wel bij Mercedes blijft, is logischerwijs Toto Wolff. De Oostenrijker is naast teambaas ook aandeelhouder van het team en heeft een bittere pil moeten slikken met het vertrek van Hamilton. Hezemans, die zelf nog tegen Wolff heeft geracet is er dan ook van overtuigd dat de teambaas van Mercedes geraakt is door de keuze van Hamilton. "Al die teambazen, het zijn toch allemaal wel controlfreaks."

"Ik denk daarom niet dat Wolff deze keuze aan heeft zien komen. Hij zal net als wij toch zwaar verrast zijn geweest met deze keuze. Hij heeft dan ook geen goede dag gehad toen Hamilton zijn keuze aan hem bekend maakte, dat weet ik zeker!"

Hezemans wil naast de reactie van Wolff ook niet voorbij gaan aan de gevolgen die de transfer heeft voor de toekomstige teamgenoot van Hamilton, Charles Leclerc. "Het gaat heel interessant worden om te zien hoe de strijd tussen Leclerc en Hamilton eruit zal gaan zien. Dat gaat nog wel iets worden. Hamilton is vooral mentaal heel sterk en als hij een goede bolide in handen heeft, is hij ook een betere coureur. Als hij het met een mindere wagen moet doen, gaat het lastiger voor hem worden."

"Is de bolide echter goed genoeg om vooraan mee te strijden, dan zal Hamilton in het voordeel zijn ten opzichte van Leclerc. Hij is gewoonweg heel goed wanneer hij strijd voor podiumplekken en overwinningen."

Amerikaanse markt

Tenslotte ziet Hezemans ook een voordeel voor de Amerikaanse F1-fan, waar de eigenaren van de Formule 1 zich juist zo op willen richten. De Nederlander woont al jaren in Miami en weet dus als geen ander hoe de Amerikaanse F1-fan naar de Formule 1 kijkt. "Het was heel slecht nieuws dat Andretti geen toegang kreeg tot de Formule 1, maar daar staat tegenover dat dit nieuws van Hamilton en Ferrari echt heel goed valt hier in Amerika. Ferrari is al heel groot in Amerika en met Lewis als coureur zal de interesse in Amerika voor de Formule 1 alleen maar groter worden."

Hamilton naar Ferrari RN365 Nieuwsdossier

Praat mee!

Viaplay
x
Red Bull Ford verwijst geruchten over gloednieuwe Red Bull-motor naar de prullenbak