Max Verstappen deed uitstekende zaken tijdens de sprintrace op het circuit van Spa-Francorchamps, want met een keurige inhaalactie pakte hij al in de eerste ronde de leiding. Die zou hij uiteindelijk niet meer uit handen geven, en zo zou hij weer een overwinning op zijn naam kunnen schrijven. Maar daar bleef het verder wel bij, want een verandering in de setup en omstandigheden die daar simpelweg niet bij pasten zorgden ervoor dat hij tijdens de race kansloos was.
Maar die sprintzege riep toch vragen op, want is Red Bull weer terug? En nog belangrijker: beschikt het team weer over een auto die in staat is om races te winnen? Mike Hezemans en Ruud Dimmers krijgen die vraag voorgelegd in de nieuwste aflevering van de RacingNews365-podcast, en hoeven allebei niet lang na te denken over het antwoord. "Nee", zo lacht Hezemans. En ook Dimmers sluit zich bij die conclusie aan: "Ik dacht al, heeft hij nog iRacing gedaan in het weekend of zo? De 24 uur van Spa?"
Volgens Dimmers is de situatie immers verre van ingewikkeld. "Het is toch heel simpel. Heeft Red Bull weer een winnende auto? Nee, en die gaan ze dit jaar ook niet meer krijgen. Die auto gaat dit jaar niet meer winnend worden, simpel, streep er doorheen. Die McLaren is gewoon een halve seconde per ronde sneller, zeker op race pace. De enige die hem winnend kan maken is Max, en dat heeft hij tijdens de sprintrace gedaan. Hij heeft zichzelf ontzettend breed gemaakt en heeft op één klein aanremfoutje niks verkeerd gedaan, geen millimeter verkeerd gereden, en daarom wint hij die sprintrace. Maar hij wint niet omdat die Red Bull ineens goed is."
Maar Hezemans denkt op zijn beurt wel dat de upgrades iets geholpen hebben, met name omdat Red Bull naar verluidt zelf ook verrast was door de pace tijdens de sprintrace. "Nou denk ik wel, heel eerlijk gezegd, dat ze zelf ook een beetje versteld stonden dat de pace zo goed was. Want de pace was natuurlijk beter dan verwacht, want hij was niet langzaam. Als je kijkt naar Norris, die op een gegeven moment Leclerc inhaalde... Die kwam er niet zo hard naartoe, het was niet zo dat hij dat gat even binnen een rondje dichtrijdt. Volgens mij zat hij er 2,5 seconde achter, 2,4. Dat duurde best wel lang. Als hij echt een halve seconde per ronde sneller was, was hij er in twee ronden bij. Maar dat was ook niet het geval. Dat duurde best lang, dus Max had wel echt een hele goede pace."
En daar kwam dan ook nog bij dat de bandenslijtage eigenlijk wel heel erg meeviel, en dus lag die slechte Grand Prix op zondag maar aan één ding. "En de banden bleven redelijk. Dat was gisteren (op de zaterdag, red.) ook, alleen toen had hij een compromis. Ze dachten: 'We willen niet meer wat er op Silverstone gebeurde', dus gingen ze maar met meer downforce rijden. En als je met meer downforce rijdt, ben je heel het voordeel van de low drag-auto die ze eigenlijk hebben kwijt. Alleen Max zei ook dat hij niet zoveel beter was in de middensector, als dat hij in de sprintrace was."
"Maar hij had ook geen topsnelheid meer, dus hij kon helemaal niets meer. Nu had hij gewoon het slechtste van beiden, dus dit haalde helemaal niets uit. De kwalificatie was niet sneller, de race pace was niet beter. Ze deden het alleen zodat hij voor de regen, die er uiteindelijk niet eens was... Je hoorde het voor de start al aan Helmut Marko, dat hij echt al pissig was en dacht, 'nu zijn we gewoon de lul'. En dat waren ze ook."
Toch ziet Dimmers het niet gebeuren dat Red Bull nog iets in had kunnen brengen tegen de snelheid van de McLarens. "Maar de McLaren, en zeker als ze aan kop rijden, zijn toch gewoon weg?" Daar kan Hezemans zich ook wel in vinden, al ziet hij de komende maanden nog wel een kans voor Verstappen. "Oh, tuurlijk! En dat gaat volgende week (in Hongarije, red.) zeker ook gebeuren, op een klein baantje. De enige baan waar Max nog kan winnen, sowieso, is Monza. Dat gaat nog."
Dimmers blijft echter bij zijn standpunt: het is niet de RB21 die het doet, maar Verstappen zelf. "Maar in de sprintrace doet hij het natuurlijk gewoon perfect. Hij pakt meteen de leiding aan het einde van Kemmel Straight, daar doet hij het gewoon heel slim. En dat is natuurlijk Max met zijn ervaring en zijn talent, maar ik blijf er wel bij dat hij die race niet gewonnen heeft dankzij de auto, maar voornamelijk dankzij Max."
Dat kan Hezemans ook wel beamen. "Honderd procent, kijk waar de rest rijdt met die auto's. Dat weten we onderhand. Kijk naar Yuki, en al die coureurs die daar daarvoor gezeten hebben. Nee, het is honderd procent door Max. Maar de auto was niet zó slecht. De balans was vrij goed, dat kon je ook zien. Maar een racewinnende auto? Nee, die heeft hij zeker nog niet."
Ook interessant:
De wedstrijdleiding speelde misschien wel de hoofdrol op de zondag in België. De start van de race in de Belgische Ardennen werd maar liefst een kleine anderhalf uur uitgesteld en uiteindelijk werd Max Verstappen zo een gouden kans ontnomen. Hij keek namelijk de hele race tegen de achterkant van de Ferrari van Charles Leclerc aan, terwijl hij voor een regenafstelling had gekozen. Mike Hezemans, Ruud Dimmers en Joris Mosterdijk bespreken dat en nog veel meer in een nieuwe Formule 1-podcast van RacingNews365!
Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!