Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hier kijken we in de Formule 1 naar uit in 2021

Nu het jaar 2020 op papier een gesloten boek is, begint het vooruitblikken op het nieuwe jaar en natuurlijk ook op het nieuwe Formule 1-seizoen. Nieuwe ronden, nieuwe kansen! Ook in 2021 is er genoeg om naar uit te kijken in de Formule 1.

Nieuwe ronden, nieuwe kansen voor Red Bull

Met de kans dat Mercedes 'gewoon' weer domineert in 2021 hopen we natuurlijk allemaal dat er dit jaar wél een echte titelstrijd kan ontstaan. Is het niet tussen Red Bull & Mercedes en Lewis Hamilton & Max Verstappen, dan toch op zijn minst een strijd tussen Hamilton en Valtteri Bottas. Afgelopen jaar werd het Hamilton nauwelijks moeilijk gemaakt, waardoor hij met nog drie Grands Prix te gaan kampioen was en dat is een jaar met 'maar' zeventien Grand Prix. Red Bull treedt met een nieuwe line-up aan. Alexander Albon maakte immers plaats voor Sergio Perez. Het wordt bijzonder interessant om te zien hoe de Mexicaan zich staande houdt naast Max Verstappen en of hij kan doen waar Albon en Pierre Gasly niet in slaagden, namelijk het aanvallen van Mercedes aan de zijde van Verstappen.

Meer Formule 1 dan ooit!

Voor de liefhebbers van de Formule 1 valt er in 2021 meer te genieten dan ooit! Maar liefst 23 Grands Prix prijken op de Formule 1-kalender, een record! Op die kalender staan twee 'nieuwe' evenementen, namelijk de Grand Prix van Saoedi-Arabië en de Grand Prix van Nederland. In de komende jaren zal de kalender naar alle waarschijnlijk alleen nog maar verder worden uitgebreid tot een totaal van 25 Grands Prix.

Zandvoort is terug!

Eigenlijk had 2020 het jaar van de terugkeer van de Grand Prix van Nederland moeten worden, maar het coronavirus had andere plannen. De tribunes bleven begin mei angstvallig leeg, evenals het nieuwe gelegde asfalt in de Noord-Hollandse duinen. Dit jaar echter mogen dezelfde mensen als vorig jaar met hetzelfde toegangsbewijs alsnog de gang maken naar CM.com Circuit Zandvoort. Aldaar wordt men niet alleen getrakteerd op de terugkeer van de Formule 1, maar ook op een uitgebreid voorprogramma met onder andere de W Series. En als dan de eerste auto's voor het eerst richting de Tarzanbocht razen, is het het lange wachten ongetwijfeld meer dan waard geweest. De race verrijden zonder publiek was nooit een optie en zal dat ook in 2021 overigens niet zijn, maar de sportief directeur van het evenement, Jan Lammers, heeft er alle vertrouwen in dat het evenement tegen die tijd gewoon door kan gaan en wel mét publiek.

Vers bloed in de Formule 1

Waar we het in 2020 moesten doen met slechts één debutant in de Formule 1, staat er in het nieuwe jaar aanzienlijk meer vers bloed aan de start. Yuki Tsunoda stapt in bij AlphaTauri, Mick Schumacher en Nikita Mazepin stappen in bij Haas F1, en bij het Alpine F1 Team stapt een zekere rookie, genaamd Fernando Alonso is. Althans, het was toch echt de tweevoudig wereldkampioen die in Abu Dhabi de 'rookietest' aanvoerde. Het jaar moet uitwijzen wat Alonso na twee jaar afwezigheid nog kan, maar natuurlijk ook wat de echte rookies kunnen. Welke capriolen haalt Nikita Mazepin uit, doet Schumacher zijn naam eer aan en heeft Red Bull in Tsunoda een nieuw groeibriljantje in huis? 2021 moet antwoord geven op die vragen.

Middenveld volledig overhoop gehaald

De auto's zullen in 2021 in grote lijnen gelijk zijn aan de auto's van 2020, maar in het middenveld van de Formule 1 is het alsof er een bom is ontploft, zoveel veranderingen zijn er. Racing Point gaat verder als Aston Martin, Renault wordt het Alpine F1 Team en dan hebben we het nog niet eens over de vele rijderswisselingen gehad. Bij zowel Renault als McLaren als Ferrari als Racing Point vinden er wijzigingen plaats. Zo neemt Fernando Alonso het stoeltje van Daniel Ricciardo over, terwijl de Australiër naar McLaren gaat om de naar Ferrari vertrokken Carlos Sainz op te volgen. Sainz neemt op zijn beurt het plekje van Sebastian Vettel over die naar Aston Martin overstapt. Het 'slachtoffer' van die move, Sergio Perez, zal echter niet treuren, want hij krijgt bij Red Bull de kans van zijn leven.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi