Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe de F1-droom van Nyck de Vries in duigen viel

Vandaag viel het doek voor Nyck de Vries: de Formule 1-carrière van de coureur uit Friesland duurde slechts elf races. Waar de man uit Sneek zich tijdens de Italiaanse Grand Prix vorig jaar nog onsterfelijk maakte door punten te pakken in een onderpresterende Williams, wist hij bij AlphaTauri geen potten te breken. RacingNews365 blikt terug op het F1-avontuur van de Nederlander.

Nyck de Vries' eerste directe aanraking met de Formule 1 kwam in 2010, toen hij de wereld rondreisde voor kartkampioenschappen. In die periode werd hij opgenomen in het McLaren Young Driver Programme, de talentenpool van het McLaren Formule 1-team. Na enkele succesvolle jaren in de karting, belandde De Vries in de GP3 Series in 2016. Eén jaar later maakte hij de overstap naar de Formule 2. Hij sloot een overeenkomst bij Prema Racing en behaalde overwinningen op verschillende circuits, waaronder Paul Ricard, Hungaroring en Spa-Francorchamps. Nét geen McLaren F1-zitje Ondanks zijn goede prestaties, liep hij een zitje bij McLaren mis. Dit kwam doordat zowel hij als Lando Norris deel uitmaakten van het juniorenprogramma, waar de rijder met de meeste punten rechtstreeks naar het F1-team zou promoveren. Toen De Vries in maart 2018 te gast was in het Ziggo Sport Formule 1 Café , legde hij uit dat dit vastgelegd was in het contract. Omdat hij echter achter Norris eindigde in punten, bleef een directe overstap naar de Formule 1 uit. Eén jaar nadien gingen De Vries en McLaren uit elkaar. In 2019 trad De Vries toe tot ART Grand Prix binnen de Formule 2, waar hij de plek innam van de toenmalige kampioen George Russell, die de Formule 1 binnenstapte. Zijn teamgenoot werd Nikita Mazepin, die net van de GP3 was overgestapt. Drie races voor het einde van het seizoen werd De Vries gekroond tot kampioen van de klasse.

Formule 1-carrière

In 2019 maakte De Vries de overstap naar de Formule E, waar hij uitkwam voor het team van Mercedes. Ook in de jaren die volgden bleef De Vries actief in de elektrische raceklasse. In 2021 werd hij kampioen. Ondertussen was hij actief als test- en reservecoureur bij het Formule 1-team van Mercedes en kwam hij uit in andere raceklassen. In 2022 maakte hij zijn officiële debuut tijdens een Grand Prix weekend; tijdens de eerste vrije training voor de Grand Prix van Frankrijk nam hij plaats in de W13 van Lewis Hamilton.

Droomweekend in Monza

Tijdens de Grand Prix van Italië (2022) mocht De Vries wederom zijn opwachting maken tijdens een raceweekend. Hij verving Sebastian Vettel voor Aston Martin tijdens de eerste vrije training. Slechts één dag later stapte de Friese coureur opnieuw in een Formule 1-bolide; hij werd ingezet als vervanger van Alexander Albon, die kampte met een blindedarmontsteking. De Vries gaf direct zijn visitekaartje af: hij bereikte Q2 in de kwalificatie en werd negende in de race, waarmee hij twee punten scoorde voor het Britse team.

AlphaTauri

Na afloop van de Grand Prix van Italië werd de naam 'Nyck de Vries' veelvuldig genoemd in het Formule 1-paddock. De Vries sprak meerdere malen met Williams over een fulltime zitje voor 2023, testte voor Alpine en kwam ook met AlphaTauri in gesprek. Dit onder meer door de inzet van Max Verstappen, die - naar eigen zeggen - bij Helmut Marko een goed woordje heeft gedaan voor zijn landgenoot. Op 8 oktober maakte AlphaTauri bekend dat De Vries een contract had getekend bij het team uit Faenza. De 28-jarige coureur werd aangetrokken ter vervanging van Pierre Gasly, die vertrok naar het team van Alpine.

Kritiek neemt toe

Waar De Vries in de Williams-bolide direct snelheid toonde, was dat in de AT04 niet het geval. Een gebrek aan ervaring alsmede een ondermaats presterende AlphaTauri maakten dat de F1-loopbaan van de Nederlandse van meet af aan weinig kleur kreeg. Het duurde niet lang voordat De Vries onder druk kwam te staan van de Red Bull-directie en de media. Vooral tijdens zijn laatste Grand Prix-weekenden maakten Red Bull-topmannen Helmut Marko en Christian Horner er geen geheim van dat ze de prestaties van de Nederlander 'nauwkeurig in de gaten hielden.' Toen De Vries in Silverstone als laatste over de finish kwam, bleken zijn dagen definitief geteld te zijn. Op dinsdag 11 juli werd bekend dat De Vries per direct plaats moest maken voor Daniel Ricciardo. De Australiër zal de resterende twaalf races in 2023 voor zijn rekening nemen bij AlphaTauri. In de tien races waaraan De Vries deelnam in 2022, eindigde hij slechts twee keer voor zijn teamgenoot Yuki Tsunoda. Dat was in Oostenrijk en in Monaco, waar hij met een twaalfde plaats tevens zijn beste resultaat van het seizoen boekte. Zo plots als een regenboog aan de hemel verschijnt, zo snel kan deze ook weer vervagen; zo verliep ook de carrière van Nyck de Vries. Een snel opkomende ster die eveneens snel aan glans verloor.

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"