Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe de F1 haar fans dichterbij brengt, maar ook de 'Glitz and Glamour' niet vergeet

De Formule 1 is de afgelopen jaren flink veranderd. Zo is het tegenwoordig ondenkbaar dat er geen beelden vanuit de paddock op social media mochten worden gedeeld. Toch was dit slechts enkele jaren nog verboden terrein. In korte tijd is de Formule 1 echter meegegaan met de tijd en krijgen F1-fans de kans om veel dichterbij de sport te komen. We spraken over die verandering met Daniel Merino, Director of Commercial Sales bij F1-Experiences.

Iedereen kent het concept van de skybox bij een Champions League-wedstrijd of courtside seats bij NBA-wedstrijden wel. Zeker die laatste tickets gaan als warme broodjes over de toonbank en vaak zien we dan ook wereldberoemde sterren terug bij grote basketbalwedstrijden. De Formule 1 verwelkomt de wereldberoemde Hollywood-sterren ook al sinds jaar en dag. Niet voor niets spreekt men in de F1 vaak over de 'glitz and glamour', woorden die al in de tijd van Bernie Ecclestone verbonden waren met de koningsklasse van de autosport. Zeker als de Grand Prix van Monaco op het programma staat. Waar het voorheen voor fans bijna onmogelijk was om zo dichtbij de sport te komen als bijvoorbeeld Michael Jordan, Brad Pitt of Serena Williams, gaan de deuren in de F1-paddock nu steeds verder open. "Natuurlijk merken we de afgelopen jaren ook een enorme toename van de vraag naar exclusieve tickets", zo staat Daniel Merino ons met een lach op het gezicht te woord in het stralende Bahreinse zonnetje. "We willen alle fans dan ook helpen, maar natuurlijk hangt er prijskaartje aan exclusieve tickets." In de verschillende F1-paddocks die RacingNews365 jaarlijks bezoekt, zien we steeds meer fans, die daar een unieke ervaring meemaken. Toch komen zij nog niet in de buurt van de nieuwste locatie waarvan de Formule 1 op dit moment gebruik maakt: de pitlane. "In de NASCAR kan natuurlijk iedereen in de pitlane terecht komen, wat in de Formule 1 niet het geval is. Toch kunnen wij tickets aanbieden waarbij fans eventjes mee mogen lopen in de F1-paddock. Zo kunnen ze voor even van dichtbij mee maken wat er allemaal in zo'n paddock gebeurt." "We begeleiden de fans met F1-experts en ook enkele voormalige F1-coureurs als Jacques Villeneuve en Felipe Massa delen hun expertise met de fans die we rondleiden in de paddock. Zo proberen we de fans steeds dichter bovenop de actie te krijgen. Ze hebben zo kort het gevoel dat ze deel uitmaken van een Drive to Survive-aflevering", aldus Merino, die als ervaringsdeskundige in de sport weet dat er aan de Formule 1 nog een veel exclusiever plaatje hangt. Interview gaat verder onder de foto van Daniel Merino (links)

Op verschillende circuits, zoals in Miami, waar de koningsklasse van de autosport over een kleine twee weken neer zal strijken, krijgen enkele fans die diep in de buidel tasten een bijzondere ervaring. Ze kunnen namelijk plaatsnemen in de zogenaamde 'F1 Garage'. Merino legt uit wat het is. "Er wordt inmiddels veel gesproken over de F1-Garage, waarvan we ook in Miami weer gebruik zullen maken. Het is bijna niet voor te stellen, maar voor een beperkt gezelschap hebben we een garagebox in de pitlane beschikbaar. Dichterbij dan dat kun je niet natuurlijk niet komen. Je voelt je als het ware lid van een F1-team want wanneer je naar buiten loopt stap je zo de paddock binnen!" "Het is alsof je courtseat tickets hebt tijdens de NBA Finals, maar tegelijkertijd in een exclusieve hospitality zit waar het eten bereid wordt door een twee sterren Michelin-chef. Je ziet de coureurs en de pitcrews niet alleen in actie op het asfalt, maar krijgt ook mee wat er voor, tijdens en na een race allemaal gebeurt. In mijn ogen is er geen exclusievere of betere plaats waar je kunt zitten tijdens een wedstrijd in de gehele professionele sportwereld." De Formule 1 blijft echter exclusief en dus hangt er ook een exclusieve prijs aan een weekendticket voor de 'F1-Garage': "We kunnen maximaal zo'n 50 à 60 mensen verwelkomen in de 'F1-Garage' en een kaartje kost 30.000 euro. Een prijs die graag door mensen wordt betaald, juist omdat het om zo'n exclusieve omgeving gaat. Vergis je niet, de meeste mensen die voor de 'F1-Garage' gaan vinden de sport geweldig. Ze zijn meestal al jarenlang fan van de sport en willen graag een exclusieve ervaring meemaken." "Daarnaast is het logischerwijs ook een ideale plaats om je netwerk uit te breiden, want ook daar draait het om in de koningsklasse van de autosport. We spelen daarmee precies in op de wensen van de huidige F1-fan, die steeds dichterbij het vuur wil komen en we zijn blij die rol voor ze te kunnen vervullen."

8KYz6gtAuG8

Viaplay
x
Max Palmer: "Verstappen kon kampioenschap beslissen, maar zette zichzelf buitenspel"