Welkom bij RN365

Je bent ingelogd. Profiteer direct van alle voordelen van jouw account:

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.

Welkom bij RN365

Word onderdeel van de grootste racefamilie van Nederland. Maak nu jouw gratis account aan!

  • Praat mee over de Formule 1;
  • Maak kans op leuke prijzen;
  • Krijg toegang tot exclusieve content;
  • Profiteer van exclusieve voordelen.
Mercedes

Hoe de F1-regels van 2021 Mercedes harder hebben geraakt dan Red Bull

Mike Elliott, technisch directeur bij Mercedes, heeft onthuld hoe de regels van het 2021-seizoen het team hebben geraakt. De Brit vermoedt dat de Duitse renstal meer last had van de regelwijzigingen dan andere teams.

Artikel
Naar nieuwsoverzicht © Mercedes

Formule 1-teams begonnen aan het 2021-seizoen niet met een geheel nieuwe auto, maar met een doorontwikkelde bolide van het jaar ervoor. Het technisch reglement veranderde wel voor een klein deel, waardoor de teams wel het een en ander moesten aanpassen. Het team van Mercedes had daar in het begin moeite mee, zo onthult technisch directeur Mike Elliott.

"Nou, de impact (van de nieuwe regels, red.) was groot voor ons. Was het zoals we voorspeld hadden? In werkelijkheid probeer je dat niet echt te voorspellen. Je ziet het in modellen in de windtunnel en test het met computersimulaties. Je ziet dan waar je staat en probeert dingen te verbeteren", legt de Brit uit bij F1 Tech Talk.

"Wat je probeert te doen, is te kijken naar de veranderingen in de luchtstroom en je probeert de negatieve invloeden van de regels weer om te draaien. Als ik kijk naar het effect dat de nieuwe regels hadden op de verschillende teams, vermoed ik dat wij er meer last van hadden en dat wij ons dat op dat moment zeker nog niet realiseerden."

Besef kwam in Bahrein

Dat besef kwam pas tijdens de wintertesten in Bahrein. Toen dacht de Duitse renstal dat ze met een probleem zaten, al kwamen ze er al snel achter waar het probleem vandaan kwam, legt Elliott uit.

"Het verschil wat we in het begin zagen, kwam voornamelijk voort uit de rijhoogte waar we mee reden, maar dat is ook waar je de klappen zou verwachten. Je krijgt de grootste klap op het gebied waar je de meeste prestatie uithaalt. Toen we de auto verder ontwikkelden, kwamen we erachter dat er winst te halen viel op hogere rijhoogtes."

"Als gevolg daarvan reed onze auto dit jaar met een iets hogere rijhoogte dan vorig jaar. Maar uiteindelijk zijn de regels gewoon een spel. Dat is iets wat ons op de proef stelt, wat we moeten aanpakken en waar we zo goed mogelijk mee om moeten gaan."

Kennis is koning in F1

"Aan het begin van het seizoen hadden we problemen met de wegligging van de auto. Maar dat kwam waarschijnlijk meer doordat we nog niet goed begrepen hoe we dat laatste beetje balans uit de auto moesten halen. Het was niet per se dat we dingen moesten aanpassen, het ging meer om het begrijpen van de auto", aldus Elliott.

Volgens de technische man van Mercedes is kennis koning, ook in de Formule 1. "Dit spel draait om leren en begrijpen. Als je meer weet dan de tegenpartij over hoe je de auto moet ontwikkelen, hoe je de auto instelt, dan bevind je je altijd in een betere positie."

De Brit erkent dat Mercedes in 2021 veel heeft doorontwikkeld en volgens hem gaf de update die het team voor de Grand Prix van Groot-Brittannië uitbracht, de doorslag. "Gedurende het seizoen hebben we veel vooruitgang geboekt door te begrijpen hoe we het meeste uit de banden en uit de auto zelf konden halen."

"We hebben ook behoorlijk goed werk geleverd met de upgrades die we hebben gebracht, met name het Silverstone-pakket heeft ons een goede stap voorwaarts gebracht voor wat betreft de algehele prestaties van de auto, maar ook de handling ervan", besluit Elliott.

Coronel: "Verstappen wordt nog zeven of acht keer wereldkampioen"

Tom Coronel blikt voor RacingNews365 terug op het nieuws van de afgelopen week. De WTCR-coureur gelooft niets van de geruchten dat Lewis Hamilton zou stoppen met de Formule 1. Hij is daarnaast van mening dat Max Verstappen het niet bij één wereldtitel laat en denkt dat de Nederlander wellicht het record van Schumacher gaat verbreken.

11 reacties

x
Onthuld Alles wat je moet weten over de F1-plannen van Audi en Porsche