Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe de FIA de GP van Australië wel en niet uit de hand liet lopen

Nog nooit eerder was het vertoond: drie rode vlaggen in één Formule 1-Grand Prix. Hoe kon het zo uit de hand lopen? Had de chaos voorkomen kunnen worden?

De FIA had een drukke middag in Melbourne tijdens de Australische Grand Prix van 2023. Tot drie maal toe werd er met de rode vlag gezwaaid en slechts twaalf coureurs haalden de finish, want tijdens de race was het een slagveld. Het begon allemaal in ronde acht, toen Alex Albon de controle over zijn Williams-bolide verloor en in het grind en de muur terecht kwam. Dat gebeurde in de snelle knik, bij bocht zes en zeven. Door zijn crash kwam hij terug het asfalt op geschoven en nam hij in dat proces heel veel grind mee de baan op. De safety car werd vervolgens ingezet, maar de FIA besloot een ronde later toch om met de rode vlag te zwaaien. Te veel grind op de baan. Was het nodig? Dat is een prangende vraag die bij vele coureurs door het hoofd spookte. Zeker bij George Russell, een van de 'slachtoffers' van de rode vlag. Hij had namelijk net een pitstop gemaakt tijdens de safety car en was teruggevallen naar P7. Toen de rode vlag werd gezwaaid, kon de concurrentie zonder posities te verliezen ook van banden wisselen. Weg was zijn leidende positie. "Totaal onnodig was dat", hekelde hij de FIA. "Er lag duidelijk wel wat grind op het asfalt, maar er was nog een duidelijke racelijn. We hebben vroeger wel eens veel erger gezien. Het doet een beetje denken aan de beslissing in Saoedi-Arabië om de safety car de baan op te sturen terwijl de auto al volledig van het asfalt af was", aldus Russell.

F1-journalist Deckers: pijnlijke rode vlag

RacingNews365 F1-journalist Aaron Deckers was ter plekke en peilde de mening van de Formule 1-coureurs, die eigenlijk vrijwel allemaal met elkaar eens waren: geen goede beslissing van de FIA. "Als je terugkijkt naar de situatie, dan waren alle coureurs het er over eens: dat was absoluut geen rode vlag." "Dat is pijnlijk", vervolgt Deckers. "Want in Saoedi-Arabië zagen we eerder al een safety car die er niet had moeten zijn. Er hangen daar wel honderd camera's op het circuit. Ze hadden het moeten zien. Deze keer was het ook totaal geen rode vlag." "Het was simpel op te ruimen, zonder rode vlag, gewoon met een iets langere safety car-situatie. Dat moment was zeer pijnlijk voor Russell en Sainz, die hadden anders een stuk verder naar voren kunnen zitten, al maakte het voor de Mercedes-coureur uiteindelijk natuurlijk geen verschil." Check hieronder de situatie en oordeel nog eens zelf. Kon het ook zonder safety car af worden gedaan? Artikel gaat daaronder verder .

Nog een rode vlag!

Na een kort oponthoud kon de GP van Australië weer verder gaan. Er leek niets aan de hand en Verstappen kon nadat hij eenmaal aan Lewis Hamilton voorbij was, fluitend naar de zege rijden, totdat Kevin Magnussen iets te enthousiast door bocht twee ging. De Deen raakte de muur met de achterkant van zijn bolide en zijn rechter achterband was meteen kapot. Kleine onderdeeltjes vlogen alle kanten op. Wederom kwam de safety car op. Wederom werd er enkele ronden later gekozen voor een rode vlag, omdat de safety car in de ogen van de FIA toch niet voldoende bleek te zijn om de baan weer vrij te krijgen. Of in ieder geval niet op tijd voordat de race voorbij zou zijn. Er waren immers nog maar een vijftal ronden te rijden toen Magnussen de muur raakte.

Deckers: "Er moest een keuze worden gemaakt"

Daar waar er over de eerste rode vlag veel twijfel was, lijkt de FIA bij de tweede situatie een logischere keuze te hebben gemaakt, beredeneert Deckers. "Over de eerste situatie was veel discussie, maar over het einde minder. Ze besloten om de rode vlag te zwaaien. Ze zaten in een lastig parket, maar over de rode vlag-situatie na de crash van Magnussen is er in de paddock niet veel discussie." "Ik vond het vrij logisch. Het is een keuze die wordt gemaakt. Of achter de safety car finishen, of de rode vlag erin gooien. Er werd voor de laatste optie gekozen, maar daarna werd het een chaos. Dat kwam door de lage temperaturen in Melbourne. Op dit circuit, met dit asfalt, hebben de coureurs daar veel last van." "Bij de herstart zag je veel coureurs de fout in gaan, fouten die ze normaal niet maken. Sainz was woedend en daar valt wat voor te zeggen. Hij ging heus niet zo dik in de fout als Sargeant bijvoorbeeld. Alonso sprak hem ook vrij, dus dat was een discutabele straf. De rode vlag-situatie zelf, dat was op zich niet echt een discutabele situatie." Check hieronder nog eens de crash van Magnussen. Het artikel gaat daaronder verder .

Nog een herstart?!

En na de tweede rode vlag kwam er dus nog een derde herstart. Met nog twee ronden te gaan werd het veld los gelaten, maar we weten inmiddels allemaal wel hoe dat afliep: er ontstond totale chaos. Gasly schoot rechtdoor en crashte met Ocon toen hij terugkwam op de baan. Sargeant tikte De Vries in de rondte, Stroll schoot in bocht drie van de baan. Chaos, dus. De FIA dacht niet lang na: opnieuw code rood. Het was het einde van de race, op een parade-achtige laatste ronde achter de safety car na. Had de FIA ervoor moeten kiezen om geen derde herstart te doen en de race gewoon af te vlaggen na 55 van 58 ronden? Sommige coureurs vinden van wel. Verstappen was er daar een van. "Deze rode vlaggen. De eerste had je misschien nog kunnen doen, maar die tweede snap ik niet. Een (virtuele) safety car was daar genoeg geweest. Als coureurs waren we in de war. Waarom hadden we een rode vlag nodig? Het was een zooitje."

Hoe kon de chaos ontstaan?

Waarom ging het bij die laatste start zo fout? Verstappen heeft wel een paar ideeën. "Een enorme chaos was het. Dat creëer je als je een safety car naar buiten stuurt die zo langzaam rijdt. Je krijgt geen temperatuur in je banden. Dan gaan de lichten uit in bocht zes, maar de safety car blijft dan heel langzaam doorrijden, dus dan kan je niet versnellen om je banden op te warmen." "Als je dan terug op de startgrid komt, zijn je banden twintig graden kouder dan normaal. Dan heb je al heel weinig grip. Alleen maar chaos. Ik snap sowieso niet waarom je de rode vlaggen zwaait, want alles wat er was gebeurd was op te lossen met een kraan. Door die rode vlaggen creëer je zoveel chaos", aldus de Nederlander. Een andere reden die werd gegeven kwam onder meer van Sergio Perez. Hij wees op de laagstaande zon, vanwege het late tijdstip in Melbourne. Het was bijna avond op het moment van de laatste herstart. "Ik heb veel gekke races gezien en dat is op zich prima, maar we moeten de race hier eerder starten", zei hij. "Ik voelde me niet veilig aan het einde van de race, dus daar moeten we aan werken. De zon staat recht in ons gezicht. We zagen niets bij de herstart", aldus de Mexicaan.

Deckers: Discussie zal altijd blijven

Deckers wees eerder al op de bandentemperaturen, maar de rode vlag op zich was volgens hem niet onlogisch. "Die rode vlag-situatie was in mijn ogen niet heel raar. Daarna krijg je bij de herstart alle chaos: hoe ga je het oplossen, hoe bepalen we nu de uitslag?" "Sainz was de grote verliezer van de dag, dat moge duidelijk zijn. Dat was pijnlijk om te zien, om hem zo weg te zien zakken. Absoluut de grote verliezer. Beide Alpines ook, maar die crashten zelf." Hadden ze na de laatste rode vlag gewoon de uitslag moeten pakken na al die chaos? Met een Hulkenberg op P4, bijvoorbeeld? Nee, zo vindt onze journalist ter plekke. "Iedereen zal het nooit helemaal met elkaar eens worden in deze discussie. Daar zijn er te veel verliezers en winnaars voor. Ik denk dat de FIA het op de best mogelijke manier heeft opgelost. In dit soort situaties kan je het nooit goed doen. Dat zal altijd zo blijven", zo sluit hij af.

Viaplay

Unibet
Coureur
Team
Odds
Wat kost gokken jou? Stop op tijd. 18+. Unibet Unibet
x
Portimao Verstappen test Ferrari in Portugal