Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe de Formule 1-droom van Zandvoort in duigen viel

Met man en macht werd de afgelopen jaren gewerkt aan het verwezenlijken van de Formule 1-doom van Circuit Zandvoort. Vandaag, 3 mei 2020, hadden Max Verstappen en zijn concurrenten over het duinencircuit moeten rijden. Het coronavirus verstoorde het feestje bruut.

Het Circuit Zandvoort lag er jarenlang redelijk stoffig bij. De faciliteiten waren verouderd en een flinke kapitaalinjectie was nodig om er weer een modern circuit van te maken. Deze kwam er in februari 2016 toen Prins Bernhard Jr. (mede-) eigenaar werd van het circuit. De ambitieuze zakenman beloofde dat het circuit weer allure zou krijgen. De geruchten over de Formule 1-plannen van Bernhard doken in 2017 voor het eerst op en tijdens de Jumbo Racedagen van 2018 waren de uitingen op de helikopters en diverse andere plaatsen duidelijk: Zandvoort ging voor goud, ging voor een F1-race in 2020. De stap van een plan in mei 2018 tot en met het hosten van een Grand Prix in mei 2020, het leek haast onmogelijk. Na een jaar van voorbereiding werd op 14 mei 2019 officieel bekend gemaakt dat de Formule 1 na 35 jaar afwezigheid terug zou keren op Circuit Zandvoort. Het onmogelijke werd daarmee waargemaakt en een ongekende Dutch GP-gekte barstte los. Wie tickets wilde bemachtigen voor de Grand Prix van 2020 moest zich zelfs voorinschrijven. Honderdduizenden ticketaanvragen, inclusief dubbelingen zelfs één miljoen, zorgden er direct voor dat de funding voor de race de komende jaren geregeld was. De ticketverkoop voor de Grand Prix zou op een unieke manier plaatsvinden. In gesprek met RacingNews365 liet CM.com zien hoe onderscheidend en vooruitstrevend de Dutch GP op dat vlak. Vanaf het moment dat iemand interesse toonde in de Grand Prix, tot en met zijn/haar aanwezigheid op het evenement zelf, alles verliep digitaal en de communicatie was tot in de puntjes geregeld.

Handen uit de mouwen

Eind oktober waren alle benodigde vergunningen bezig om vol gas te beginnen met de verbouwing. Daar waar ooit gesproken werd over ‘het aanpassen van wat bochten’ mondde dit uit in de aanleg van een compleet nieuw circuit. ‘Apetrots’, was sportief directeur Jan Lammers toen het circuit waarop hij opgroeide zo onder handen werd genomen. De inmiddels al beroemde kombochten werden in november 2019 gepresenteerd. Circuit directeur Robert Overdijk gaf in gesprek met RacingNews365 aan hoe men tot dit idee kwam: “Het verzoek vanuit de FIA was om het rechte stuk een paar 100 meter langer te maken, om zo meer inhaalmogelijkheden te creëren. Gezien de ligging van het circuit, tussen de natuurgebieden, was dit geen optie.” “Niek Oude Luttikhuis, projectmanager van de Dutch GP, kwam vervolgens met het idee om een kombocht aan te leggen. We hebben dat idee bekeken, maar vervolgens kwam het in de ijskast terecht tot we hierover spraken met circuit architect Jarno Zafelli. Het concept werd toegepast in simulaties en door de kombocht verlengen we nu het rechte stuk met een paar 100 meter. Uiteindelijk besloten we ook van de Hugenholtzbocht een kombocht te maken. Er had nog niemand in heel Europa op deze manier een kombocht aangelegd”, aldus een enthousiaste Van Overdijk. In de winterperiode vorderde het werk aan Circuit Zandvoort gestaag. Kwam de deadline in gevaar? “Nee”, was het stellige antwoord van Jan Lammers. “Alleen een horrorwinter met vijf weken vorst zou een bedreiging vormen.” Daar waar het asfaltlint half februari gereed was, werkte ook het team rondom de Dutch GP aan alles om het evenement heen. Een nieuwe paddockclub, pitcomplex, evenemententerreinen en luxe lounges. In februari kreeg RacingNews365 een exclusieve tour behind the scenes. Het respect voor de organisatie groeide met de minuut. Met recht kan gezegd worden dat Zandvoort bruist van de energie. Het vervoersplan van de organisatie en omliggende gemeenten schepte eveneens volop vertrouwen dat de honderdduizenden toeschouwers probleemloos het evenement zouden kunnen bezoeken.

Corona gooit roet in het eten

De telefoon van Van Overdijk en Lammers stond roodgloeiend toen in februari het coronavirus in Europa om zich heen greep. Italië, Oostenrijk, waar houdt het op? ‘We volgen de RIVM richtlijnen’, was altijd het antwoord vanuit de organisatie. De spanning nam al snel toe nadat ook in Duitsland besmettingen waren en in Noord-Brabant de eerste coronagevallen in Nederland werden geconstateerd. De opbouwende feestvreugde richting het evenement maakte al snel plaats voor zeer grote onzekerheid. Toen in maart corona hoogtij vierde in Nederland was het direct duidelijk: de Nederlandse Grand Prix zou op 3 mei 2020 niet doorgaan. Hoe hard de organisatie ook geraakt wordt door de coronacrisis, het neemt het resultaat van al het harde werk niet weg. Circuit Zandvoort is klaar voor een Grand Prix, maar moet een jaar langer wachten op een volksfeest met honderdduizenden mensen. In mei 2021 moet dan toch écht de Grand Prix van Nederland terugkeren op de F1-kalender. Hopelijk inclusief bijbehorend volksfeest, dat loon naar werken is.

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi