Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden
Max Verstappen

Hoe de transfer van Hamilton in het voordeel van Verstappen kan werken

Lewis Hamilton en Carlos Sainz weten nu al dat ze eind 2024 bij respectievelijk Mercedes en Ferrari gaan vertrekken. Dat gegeven kan komend seizoen zomaar in het voordeel van Max Verstappen werken.

Verstappen Hamilton US
Analyse
Naar nieuwsoverzicht © Red Bull Content Pool

Het grote nieuws kwam toch wel als een donderslag bij heldere hemel: Lewis Hamilton rijdt vanaf 2025 voor Ferrari. De Brit maakte gebruik van een ontsnappingsclausule in zijn hagelnieuwe contract en trekt na twaalf jaar de deur achter zich dicht bij zijn geliefde Mercedes. De timing was bijzonder, want Hamilton moet nog een heel seizoen bij de Zilverpijlen vertoeven. Zelfs Toto Wolff was verrast dat Hamilton deze winter de knoop doorhakte.

Ondertussen was Carlos Sainz het grootste slachtoffer van de sensationele transfer. De Spanjaard, die aan zijn vierde seizoen bij Ferrari gaat beginnen, kreeg een belletje van Fred Vasseur en moet voor 2025 op zoek naar een ander team. Ook voor Sainz geldt dat hij nog 24 races voor de boeg heeft met een team waar hij gaat vertrekken. En hij zal het nieuws toch niet aan hebben zien komen. Sainz was tot voor kort in gesprek over een nieuw Ferrari-contract.

De stoelendans kan zeer positief uitpakken voor Max Verstappen. De Nederlander wist al haarfijn uit te leggen dat Hamilton en Sainz niet meer bij alle meetings van Mercedes en Ferrari mogen zijn. Verstappen vertelde er het volgende over tijdens de Red Bull-launch. "Natuurlijk is iedereen professioneel en daar zullen ze gewoon wel prima mee kunnen dealen, ook omdat ze zoveel succes samen hebben gehad. Bij sommige meetings mag je er dan echter niet meer bij zijn!"

Maar ziet hij het zelf als een voordeel? "Ik denk daar niet eens over na, of dat een voordeel is voor ons. We moeten ons op onszelf concentreren, dat is al moeilijk genoeg."

De voordelen zijn er wel

Toch kan het echt wel positief uitpakken voor Verstappen, die dit jaar maar al te graag zijn vierde wereldtitel op rij wil pakken. Zoals gezegd mogen Hamilton en Sainz waarschijnlijk niet meer bij alle meetings zijn, wat doorgaans de ontwikkeling van Mercedes en Ferrari in de weg gaat staan. De feedback van de coureurs kan niet tot in de puntjes worden besproken als ze zelf niet aanwezig zijn.

Waarom Mercedes en Ferrari ongetwijfeld Hamilton en Sainz een beetje buiten gaan sluiten? Uit angst dat ze informatie naar de concurrent meenemen. Je zal maar een geweldige innovatie voor 2025 óf de nieuwe bolides van 2026 bedacht hebben en hem ineens bij de concurrent zien. Als zij die innovatie dan beter toepassen, ben je de sjaak. Je ziet hetzelfde gebeuren als technische kopstukken naar een nieuw team overstappen.

Een andere factor is de teamspirit. Hamilton en Sainz hebben in 2024 niets meer te verliezen en hoeven daarom niet altijd de beste teamspelers te zijn. Stel dat Hamilton van Mercedes de vraag krijgt om teamgenoot George Russell voorbij te laten. Gaat hij dat dan ook echt doen of ontstaat er wrijving? In 2023 ging het soms ook al weleens mis, denk bijvoorbeeld aan de Grand Prix van Japan en Qatar. Tijdens de laatstgenoemde GP tikten Russell en Hamilton elkaar zelfs van de baan af. Als het om het kampioenschap gaat, tellen zulke incidenten zwaar mee.

De tekst gaat verder onder de afbeelding.

			© XPBimages
	© XPBimages

Lange termijn

In het coronajaar 2020 zagen we ook een stoelendans voor het seizoen überhaupt begon. Toen vond de eerste GP in juli plaats en maakten verschillende coureurs en teams daarvoor al transfers bekend. Zo zou Sebastian Vettel begin 2021 van Ferrari naar Aston Martin vertrekken. Het gevolg? Een dramatisch seizoen, mede omdat de auto niet snel was en de Duitser moedeloos rondliep. Vettel zou door de achterdeur verdwijnen.

Gaat Verstappen de mogelijke voordelen allemaal in 2024 merken? Waarschijnlijk niet. Natuurlijk kan hij dit jaar profiteren wanneer de Mercedes- en Ferrari-coureurs elkaar in de haren vliegen. Mocht het weer spannend worden tussen de topteams, kunnen crashes, teamorders en ontwikkeling doorslaggevend zijn. Op dat gebied lijkt Verstappen meteen te kunnen profiteren als het bij de andere teams fout gaat.

Wellicht zien we de gevolgen ook wel in 2025 terug. Hamilton en Sainz zullen niet alle technische informatie meer delen én ontvangen, waardoor Mercedes en Ferrari een ontwikkelingsachterstand op kunnen lopen. Voor nu is het allemaal speculatie, maar wees niet verbaasd wanneer Verstappen tussen de problemen van Mercedes en Ferrari doorstuurt en zo optimaal profiteert van de perikelen bij zijn rivalen. De Nederlander is er duidelijk goed genoeg voor en zal dan in zijn vuistje lachen.

Praat mee!

Viaplay
x
'Verrassing' Marko houdt rekening met vervelende 'verrassing' voor Verstappen in China