Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe deze Formule 1-coureurs reageerden op de GP van België van slechts twee ronden

Zoveel Formule 1-coureurs, zoveel meningen. En na de Grand Prix van België klonken er uiteenlopende geluiden over de diverse keuzes van de wedstrijdleiding. We zetten er een aantal op een rijtje.

In een eerder artikel zetten we de mening van Daniel Ricciardo en die van Sebastian Vettel tegenover elkaar . De één vond dat de prestaties in de kwalificatie op zich een beloning in de vorm van punten waard waren, de ander was het daar absoluut niet mee eens. De meningen van Max Verstappen en Lewis Hamilton hebben we ook al de revue laten passeren, maar hoe dachten enkele andere coureurs over dat soort kwesties?

Pierre Gasly (6de)

"Voor mijn gevoel heb ik de punten niet echt verdiend, niet met wat ik voor heb moeten doen vandaag. Ik ben gewoon achter de safety car aan gereden", aldus de Fransman, die onbedoeld misschien een kleine sneer uitdeelt aan Sergio Perez: "Ik ben niet gecrasht op weg naar de grid, maar dat is mijn enige prestatie." "Maar aan het eind van de dag gaat het daar nog niet eens om. Ik voel mee met de mensen die hier naartoe zijn gekomen. Mensen die lang hebben gereisd om vervolgens uren in de regen te wachten op een F1-race, om uiteindelijk alleen een paar ronden achter de safety car te zien." Wel snapt Gasly de keuze om niet te racen: "We weten allemaal wat de gevolgen kunnen zijn als een auto vol in de flank wordt geraakt (zo verloor zijn goede vriend Anthoine Hubert het leven op Spa in 2019, red.), dus ik denk niet dat we een andere optie hadden."

Lando Norris (14de)

"Ik denk niet dat er punten toegekend hadden moeten worden. Met wat we hebben gedaan, een paar ronden achter de safety car aan rijden, en om dan punten te krijgen... ", aldus Norris, die ook eerlijk vervolgt. "Misschien had ik er anders in gestaan als ik eerste was en zo een goed stel punten had gescoord, geen idee." "Ook al heeft het in ons voordeel uitgepakt met P4 voor Ricciardo, ik heb niet het gevoel dat het verdiende punten zijn, want uiteindelijk was het geen race."

Carlos Sainz (10de)

"Als dit (de twee rondjes achter de safety car, red.) gedaan was puur met het idee om punten uit te kunnen delen, was dat stompzinnig. Ik denk niet dat we rondjes moeten rijden enkel om een race-uitslag te beïnvloeden." "Als het wel de bedoeling was om uiteindelijk echt te gaan race, dan was ik het er mee eens. De vraag die je dan moet stellen is 'hoeveel ronden moet je rijden voordat je van een volwaardige race kan spreken?'. En als er dan helemaal geen ronden gereden worden, waarom zouden er dan punten uitgedeeld moeten worden? Ik heb niet geracet, dus ik heb dat halve punt niet verdiend."

Valtteri Bottas (12de)

"Wat men juist heeft gedaan, is inzien dat we niet konden racen, waarbij het zicht de voornaamste spelbreker was. Richting bocht vijf en op het lange rechte stuk achterop kon ik niets zien, dus racen was geen optie. Daarna werd het ook niet beter." "Maar of dit een race was? En of het punten waard was? In mijn ogen, startend buiten de punten zonder een kans daarvoor te vechten, was dit geen race. Maar het is wat het is. Voor de F1 was het natuurlijk een lastige call, maar dit is hoe het heeft uitgepakt."

Viaplay
x
Breaking FIA verwerpt protest Aston Martin