Het was het jaar in de Formule 1 van Max Verstappen. Tweeëntwintig races, negentien overwinningen voor de Nederlander. Het besef is bij iedereen inmiddels ingedaald: we leven nu toch echt in het Verstappen-tijdperk. Er gebeurde de laatste jaren, terwijl de Nederlander al zijn grootste successen behaalde, echter nog veel meer in de koningsklasse van de autosport.
De laatste jaren komen de F1-bazen met veel nieuwe ideeën in de Formule 1. Stuk voor stuk waren ze tegen het zere been van Verstappen. Het begon al met de uitbreiding van de F1-kalender. De laatste jaren loopt het aantal races steeds verder op. In 2024 worden er als het goed is voor het eerst 24 races verreden, terwijl het maximum tot op heden 22 was, tegenover 19 stuks toen Verstappen debuteerde.
"Voor mij zijn dat te veel Formule 1-Grands Prix", zo klonk het oordeel van de Red Bull-coureur eerder dit jaar. "Maar ik moet er mee leven. Het is nu wat logischer, de manier waarop de kalender is ingedeeld. Dat is wat beter voor iedereen in ieder geval", zo ziet hij toch nog een positief puntje.
Toch was de onthulling van een F1-kalender voor Verstappen niet voor het eerst aanleiding om vraagtekens te zetten bij zijn toekomst in de sport als zijn huidige contract afloopt. Hij zal tot en met 2028 naar eigen zeggen sowieso nog aanwezig zijn, maar wat er daarna gebeurt? "Er moeten nog wat meer dingen samen komen voordat ik de knoop doorhak om na 2028 te blijven, maar al deze dingen helpen absoluut niet."
Sprintraces
Nog zo'n vermaledijde nieuwigheid in de Formule 1, volgens Verstappen. Een race op zaterdag erbij, de sprintrace, waardoor de kwalificatie op vrijdag plaatsvindt en de auto na een training al in parc fermé moet. In 2021 werd dit idee ingevoerd - toen nog met een tweede vrije training in plaats van de sprintkwalificatie - en zagen we drie sprints, maar vandaag de dag is dat aantal al uitgebreid tot zes per jaar.
Verstappen is een uitgesproken tegenstander van sprintraces, die afdoen aan de charme van de Grand Prix op zondag. Toen dit jaar werd aangekondigd dat de sprintkwalificaties erbij kwamen, trok hij fel van leer. "Als we allemaal van dit soort dingen gaan doen, dan denk ik dat het weekend veel intenser wordt. En we rijden al zo veel races..."
"Dat is niet de juiste manier om hiermee om te gaan. Ik begrijp wel dat het beter is om het weekend in te korten, alleen te racen op zaterdag en zondag en die dagen spannender te maken, maar met 24 races en steeds meer actie is dit alles het voor mij niet meer waard. Voor mij is de sprintrace gewoon overleven en gaat het niet echt om racen. Als je een snelle auto hebt, dan kan je niets riskeren. Ik zorg er liever voor dat mijn auto in één stuk blijft zodat je een goede racewagen hebt voor op zondag", zo beredeneerde Verstappen.
Volgens de Limburger moet men gewoon niet tornen aan het DNA van de sport. "Ik denk niet dat dit het DNA van de Formule 1 is. In de F1 moet je het allerbeste halen uit de kwalificatie en dan een fantastische zondag rijden met langere raceafstanden. Dát is het DNA van de sport. Ik begrijp niet en ik weet niet waarom we dat zouden moeten veranderen, want qua actie gaat het nu juist goed. De auto's kunnen elkaar beter volgen en meer teams zullen straks vechten voor de overwinning. Dan is de show van nature al beter. Als we zes of zeven teams hebben die vechten voor de zege, dan hoef je niets te veranderen", zo is de regerend wereldkampioen vandaag de dag ook nog altijd van mening.
Dit is niet het DNA van de sport
Eerste frustratiepunt geschrapt
Er is toch ook nog een klein lichtpuntje voor Verstappen, want een van de dingen waar hij zich fel tegen uitsprak, namelijk een verbod op bandenwarmers, is definitief van de baan. In eerste instantie zou men in 2023 de temperaturen van de bandenwarmers al terugschroeven, maar na tests werd dat vooruit geschoven naar 2024. Inmiddels is het plan in zijn geheel naar de prullenbak verwezen.
Maar goed ook, als het aan de Nederlander ligt, want het was hem tijdens de eerste test een enorme doorn in het oog. "Hier kon ik niet van genieten. Ik reed op banden die voorverwarmd waren tot 50 graden Celsius en ik spinde al bijna meteen in de pitstraat. Als we dan toch bandenwarmers gebruiken, waarom gebruiken we ze dan niet zoals ze bedoeld zijn? Gebruik ze helemaal, of gebruik ze niet en ga niet ergens in het midden zitten. We hebben ze toch al, we hoeven geen nieuwe te kopen."
Alhoewel het onder het mom van duurzaamheid zou worden ingevoerd, zag Verstappen er totaal geen heil in. "Ik denk dat we veel crashes gaan zien vergeleken met wat we nu zien. Maar ja, het wordt lastig. Je bandenslijtage zal ook helemaal anders worden, omdat je in de eerste ronden (op nieuwe banden, red.) heel veel in het rond glijdt en je banden heel koud zijn. De bandenspanning wordt dan torenhoog, waardoor de banden veel sneller slijten. Momenteel kan ik hier echt niet van genieten, maar veel coureurs hebben hetzelfde idee en daarom moeten we op zoek naar een oplossing."
Die oplossing werd dus het naar de prullenbak verwijzen van het idee, tot opluchting van de drievoudig F1-kampioen.
Anderen bekeken ook:
Nieuw kwalificatieformat
Dit jaar werd er eveneens een nieuw kwalificatieformat ingevoerd tijdens twee evenementen. In Hongarije en Italië werd daar mee getest. Het Alternative Tyre Allocation-format. In Q1 moest er met harde banden worden gereden, in Q2 met medium banden en in Q3 met zachte banden. Het betekende dat de coureurs tijdens een weekend elf sets tot hun beschikking hadden, tegenover de dertien sets die ze in het normale format konden gebruiken.
Wederom een wijziging omwille van duurzaamheid, met bijkomend 'voordeel' dat het voor opschudding kon zorgen. Krijg je de harde banden in Q1 niet aan de praat, dan lig je eruit. Verstappen nam geen blad voor de mond en brandde helemaal los op het format toen het werd geïntroduceerd. "Helemaal ruk. Zo denk ik erover. Waardeloos."
"Je kan gewoon niet genoeg banden gebruiken tijdens de vrije training. Je hebt eigenlijk ook geen uur nodig voor de training. Op vrijdag zei ik ook tegen mijn engineer: 'Laten we maar vijftien minuten wachten, want ik heb toch maar één set banden', dus je kan helemaal niet veel doen. Daardoor zien de mensen veel minder. Je wilt als coureur gewoon de banden heel houden voor de kwalificatie en de race, want dat is het allerbelangrijkste."
"Als je alles gebruikt in de vrije training, dan heb je natuurlijk geen banden meer over in de race", legt hij uit. "Dus iedereen probeert zo zuinig mogelijk op de banden te zijn en die trainingen zijn er natuurlijk voor om minimaal twee sets banden te gebruiken. Soms vinden ze het leuk om het moeilijk te maken. En deze opzet vind ik echt belachelijk, maar ja, we moeten het er mee doen en ze zoeken het maar uit", zo klonk hij cynisch.
Lang had het er alle schijn van dat het format vanaf 2024 het nieuwe normaal zou worden, maar omdat een team zich verzette - onduidelijk is welk team - kon de nieuwe regel niet per 2024 worden ingevoerd. De kans is echter aanwezig dat het over enkele jaren alsnog gaat gebeuren, want als het gaat om nieuwe regels verder in de toekomst, is unanimiteit geen must. Nog voor 2028 kan Verstappen dus toch, hoe naar hij het ook vindt, permanent met dit format te maken krijgen.
Emotioneel betoog Verstappen
De frustraties liepen bij Verstappen gestaag op. Niet dat Verstappen zich van de wijs liet brengen door alle (voorgestelde) wijzigingen en veranderingen. Integendeel! Tussen zijn uiteenlopende tirades door won hij eventjes negentien van de tweeëntwintig races. Aan de vooravond van zijn achttiende overwinning van het jaar, in Las Vegas, bereikten zijn frustraties een omslagpunt.
Het zorgde voor een emotionele Verstappen in de gokstad. Hij wist zijn frustratie om te zetten in een lang betoog, een betoog voor minder sensatie, minder kunstmatige ingrepen en minder gefabriceerd spektakel in de sport. Alles wat volgens hem mis was met de huidige Formule 1, kwam duidelijk naar voren tijdens het feestje in Nevada, waar de Amerikaanse F1-bazen groots hadden uitgepakt.
De show moet minder. Emotie en passie moet daarvoor terugkeren, zo klinkt het samengevatte betoog van de Nederlander, die we jullie niet willen onthouden. "Natuurlijk is de show een belangrijk element, maar ik hou van emotie", riep de Red Bull-coureur. "Toen ik een kleine jongen was, draaide het voor mij om de emotie van de sport. Het is de emotie waar ik verliefd op werd en niet de show eromheen, want als een echte racer zou dat niet uit horen te maken."
"Een auto komt niet tot leven op een stratencircuit, een F1-bolide in ieder geval niet. Het is niet zo leuk. Het draait om de echte circuits. Circuits zoals Spa-Francorchamps, Monza, dat soort locaties. Dat zijn locaties met emotie, met passie. Als ik op die plekken de fans zie, dan is dat geweldig. Maar ook voor mij als coureur, als ik op dat soort circuits achter het stuur kruip, dan heb ik er zin in. Ik hou ervan om op dat soort circuits te racen."
Passie en emotie
F1 draait steeds meer om entertainment, om alles eromheen, maar volgens Verstappen zorgt dat niet voor verbinding met de fans, in ieder geval niet op de lange termijn. Die fans komen vandaag de dag op sommige plekken, zeker in Vegas, meer voor de drank dan voor het racen. Een slechte ontwikkeling, zo oordeelt hij.
"Natuurlijk snap ik dat de fans iets te doen moeten hebben naast het circuit, maar het is belangrijk dat we hen laten zien waar wij als sport voor staan, wat we hier doen. De meeste fans komen (in Las Vegas, red.) namelijk om te feesten, om te drinken, om een dj of een andere voorstelling te zien. Dat kan ik overal ter wereld doen. Ik kan naar Ibiza gaan, ladderzat worden en het naar mijn zin hebben. Maar als dat hier gebeurt, dan wat? Waar worden ze dan fan van?"
"Zij willen hun favoriete artiest zien, misschien drinken met vrienden en vervolgens een gekke avond uit hebben. Ze snappen echter niet wat wij coureurs hier aan het doen zijn, wat wij hier op het spel zetten om te presteren. Als je daadwerkelijk tijd zou investeren in de sport, om te begrijpen wat wij coureurs willen bereiken…"
Nee, het druist in tegen hetgeen waar Formule 1 volgens Verstappen voor staat. Daar zijn ze weer, die twee toverwoorden van Max. Emotie. Passie. "Als kleine jongen wilde ik als ik groot werd wereldkampioen Formule 1 worden. Als de sport de focus meer op dat soort dingen zou leggen, uit zou leggen wat het team allemaal doet, wat zij presteren, waar zij zo hard voor werken. Dat zijn dingen die ik veel belangrijker vind dan al die shows links en rechts."
"Dat is niet waar ik passie voor heb. Ik hou van passie en emotie bij het racen. Ik hou van Vegas, maar niet om in een F1-bolide te racen. Ik hou ervan om een paar drankjes te doen, alles in te zetten op rood, om gek te doen, lekker te eten. Maar zoals ik al zei: emotie en passie", zo eindigt hij zijn betoog.
De recente ontwikkelingen in de Formule 1 zorgen er stuk voor stuk voor dat Verstappen met minder plezier vooruit blikt op zijn toekomst in de sport. Zo lang hij een competitieve Red Bull onder zicht heeft, zal dat veel van zijn pijn wegnemen, maar naar mate hij nog ouder en nog wijzer wordt, zal familieman Verstappen steeds minder gaan houden van de sport waar hij ooit van droomde. Langzaam maar zeker gaat het kaarsje dan uit en wordt hij richting de F1-uitgang gedreven.
Ook interessant:
Voormalig F1-engineer snapt saillante uitspraken Verstappen volledig
RacingNews365 sprak met voormalig F1-engineer Ernest Knoors. De Nederlander zoomt in op de band tussen Verstappen en engineer Lambiase, wat de Red Bull-bolide van 2023 zo goed maakte en nog veel meer. Check het in het interview hieronder.Meest gelezen
In dit artikel
Praat mee!
Vince Velzen
Je kan er van alles over zeggen maar wat ik blijf waarderen is dat jr. op dezelfde manier als Jos zelfstandig denkt. Ik snap zijn uitlatingen goed en ik denk dat hij als racer een punt(en) heeft. Alleen moeten er een paar miljardjes verdient gaan worden aan reclames en uitzendrechten, en als je de USA erbij wil zal je een Liberace-achtig race weekend moeten doen. Ik zag hier in Nederland een billboard: 40-45, de musical. De kassa moet rinkelen....
diablophotos
Niet alleen verstappen wordt weggepest hoor, ik als formule 1 fan, die een weekend van A tot Z wilt volgen, begin het zelf nu al fijn te vinden als er een keer geen formule 1 is. Even pauze. Dat zegt wel wat denk ik…
Nassi_Bo_Beun
Dat heb ik ook sl een paar jaar. 16-18 races per jaar is meer dan genoeg, zonder al die triple headers. Om de week een race is echt prima.
Broodkogel
Tripple headers vind ik ook wat aan de waanzinnige kant. Wat heeft dat voor toegevoegde waarde vraag ik me af. Teams worden gesloopt daarmee. Ze moet er niet mee aankomen wat ze verdienen. Het feit is denk ik gewoon zo dat het reizen je sloopt
DutchTreat
Ik vind vooral daardoor de indeling mank gaan van de race weekenden. Waarom niet per continent de races plannen. Plan tripple headers binnen een overzichtelijk reisafstand van elkaar. Het meeste vermoeiende naar mijn idee is ook het verschil in tijdzones , en dan heb ik het nog geeneens over de coureurs, maar eerder over het technisch en overige logistieke personeel wat ervoor moet zorgen dat de afbouw en opbouw van de paddock en bolides weer elk weekend op tijd gerealiseerd worden. En dan komt er vaak nog extra uren bij voor technisch personeel wat te maken krijgt met schades aan de bolides, die vaak tot diep in de nacht gerepareerd dienen te worden. Ik heb gelezen dat enorm veel mensen aan het einde van dit seizoen er helemaal doorheen zaten. Dat alles lijkt mij niet erg bevorderlijk voor de veiligheid binnen de F1.
BMW_P85_V10
Stratencircuits hadden ook toegevoegd kunnen worden aan het almaar devalueren van de sportieve waarde van de sport.
DoejzPoohdini
Denk dat de F1 heel goed weet dat ze in een spagaat zitten, vandaar de toename van het aantal races, gewoonweg omdat de F1 booming business is en de toename van het aantal sprint races om de jongere kijkers aan zich te binden en het gehele weekend op zich spannender te maken over drie dagen verspreid. Zelf ben ik misschien wel voorstander van meer races in een seizoen 24-25 stuks, maar wel met het in acht nemen van een goed in elkaar gezette kalender, zodat de reistijd minder wordt en verplaatsingen minder kostbaar zullen zijn. Maar gelukkig heb ik het niet voor het zeggen…. Begrijp ik Max Verstappen maar al te goed, die gaat geen contractverlenging tekenen als de druk door de F1 op deze manier wordt opgevoerd, waardoor het plezier van het racen voor een rijder als Max Verstappen misschien zelfs wel onplezierig wordt… Hoop dat het allemaal mee zal vallen na 2028, dat Max zijn loopbaan in de F1 voor wil zetten en dat we als kijkers nog tot ergens kampioenschap 8, 9, 10, etc… van Max mogen genieten!!!
Ernesto Vos
Langzaam maar zeker is liberty media de sport aan het kapot maken. Maken er een soort nascar spektakel van. Wat je ook vind van nascar maar heeft weinig met echt racen te maken en alles met show. Ik zie de hele F1 nog wel in Arabische handen vallen
Brant Zijlstra
Laten we eerlijk wezen waar het grote geld opgeld doet gaat de sport naar de uitgang/door het putje. Dat zie je in alle sporten zowel motorsport als andere sporten. Daar waar vroeger met veel bloed zweet en tranen prestaties werden geleverd rammel je nu met de geldzak en daar komen de overwinningen. De motorsport met al zijn klasses zijn nu gedecimeerd en voor de amateur die wil meedoen niet meer bereikbaar ik weet ik zwelg in nostalgie.
Inflatable
Ik denk ook dat zodra Red Bull in 2026 niet meer mee kan vanwege een mindere 1e zelf gebouwde motor, Max van het gas moet op rechte stukken om een batterij op te laden, we nog veel meer sprintraces en stratencircuits hebben voor de commercie en het geld, dat Max inderdaad ermee stopt in de F1.. Sowieso na 2028 na afloop contract maar misschien zelfs eerder dan dat dan al.. Die gaat niet gefrustreerd rondrijden als veldvulling in een serie waar hij zich niet meer thuisvoelt en geen plezier in het pure racen meer kan hebben.. Hij mag nog van geluk spreken dat hij in 2016 in is kunnen stappen, want ik denk dat de generaties na hem nog meer te doen krijgen met een nogal veranderende sport waar het oude DNA steeds meer verdwijnt ten gunste van commercie en onzinnig zogenaamd duurzaamheidsbeleid.. Hopelijk komt men snel terug van de 50% hybride onzin in 2026 en gaat men over op 100% syntetische brandstof met 100% verbrandingsmotoren.. 100% schoon wordt het toch nooit, accepteer dat gewoon en blijf de "oude" show houden zoals hij is voor het vermaak..
Dit bericht is aangepast op:
Peter W
Maar in Las Vegas in dat Elvis clownspak uit te stappen maakte zijn verhaal wel erg ongeloofwaardig.
F1fangeencoreurfan
Verstappen uit de F1 betekend dat er 10 miljoen zogenaamde F1 kenners minder op deze site kijken en reageren. Het gemiddelde IQ schiet dan met 90% omhoog.
Edwin_B.
Leuk artikel Jesse.
Jesse_Janse
Dank, Edwin!
Schwantz_34
Ach er wordt veel gesproken over duurzaamheid, dit is makkelijk te realiseren als men minder races in een kalenderjaar heeft, daarnaast kan de poule met circuits op verschillende continenten best groter. Rouleer met de circuits per 2/3 jaar, dit zorgt voor een leuke mix, uniekere evenementen, meer belangstelling en omzet. Schrap daarnaast de sprintraces of maak er een rookie cup van op de zaterdag met een 3e F1 wagen van de F1 teams bijvoorbeeld die van het afgelopen seizoen, dit geeft spanning, meer exposure voor de talenten en entertainment.
Dit bericht is aangepast op:
MJ1984
We kunnen hier in Nederland er misschien anders over denken, maar de F1 is echt groter als de Max Verstappen. Ik snap best dat Max bepaalde dingen graag anders zou willen zien, maar er is niemand die hem verplicht om te blijven rijden (behalve misschien RBR vanwege zijn contract). De F1 zal misschien een aantal fan uit Nederland verliezen, maar door de komst van Piastri komen er misschien weer wat meer uit Australië bij. Vroeger ging de F1 meer om het racen dan nu. Maar vroeger gingen er ook meer mensen dood in de sport. Niet alles uit het verleden is dus beter. En het feit dat er misschien mensen naar het circuit komen om een leuk feest te hebben en lekker te drinken en een artiest te zien....Kijk eens naar de fans in Oostenrijk en Nederland. Daar zijn er ook genoeg van dat soort fans. Dat heeft dus niks met stratencircuits of Las Vegas te maken. Om een lange reactie nog langer te maken: Ik hoop dat Max nog lang F1 blijft rijden, maar als hij zo'n hekel begint te krijgen als dat hij doet voorkomen, zeg ik succes en tot ziens