Vanaf aankomend seizoen geldt er een engine freeze in de Formule 1. Dat betekent dat de motoren tot en met 2024 of 2025 (afhankelijk van wanneer de nieuwe motorformule 1 ingaat) niet doorontwikkeld mogen worden. Als gevolg daarvan zal ook de ontwikkeling van de brandstof stil komen te staan, maar dat betekent niet dat ExxonMobil op haar lauweren kan of zal rusten. ExxonMobil is de brandstofleverancier van Red Bull en werkte eind 2020 bijvoorbeeld al nauw met Honda samen om Max Verstappen en Sergio Perez een dijk van een auto te geven . Nu is het zaak om Red Bull en AlphaTauri de brandstof te geven waarmee het jaren competitief kan zijn. Het gaat om de nieuwe E10-brandstof, voor 10% bestaande uit ethanol, daar waar dat in 2021 nog 5,75% was. Het zorgt voor zowel de motorleveranciers als brandstofleveranciers voor hoofdbrekens. Want vervang je de brandstof van vorig jaar door die diezelfde brandstofmix, maar dan met iets meer ethanol, dan heb je onherroepelijk te maken met vermogensverlies. Dat moet men zien te compenseren voordat de brandstof net zoals de motoren zelf wordt gehomologeerd. Op die keuze hadden de brandstofleveranciers geen invloed. "Wij waren weliswaar niet bij machte om mee te beslissen hierover, maar we waren wel aanwezig bij de gesprekken. Onze input werd wel gevraagd. We gingen akkoord met het bevriezen van de brandstof als ook van de motorolie."
Pk's terug proberen te winnen
Aan het woord is Tomek Young, ExxonMobil's motorsportbaas. Hij vertelt in een exclusief interview met RacingNews365 hoe men tracht het eerder genoemde verlies aan vermogen te compenseren: "We hebben in de voorbije jaren meerdere experimenten uitgevoerd, waarbij we nagingen hoe brandstoffen met een hoger percentage biobrandstof presteren." "Sommige spelers in deze sport ontwikkelden zogenaamde drop-in oplossingen: vervang de bestaande brandstof met een brandstof met net dat beetje meer biobrandstof en kijk wat er gebeurt. Wat daar uit kwam, was dat het vermogensverlies zeer noemenswaardig is, meerdere dozijnen aan pk." "Vervolgens ga je aan de slag met een brandstof die iets meer op maat is, maar ook daar zagen we nog behoorlijke verliezen", aldus Young. "Dat terug proberen te winnen is geen ABC'tje. Maar ik kan ter duiding wel iets zeggen over de omvang van onze inspanningen die hiermee gemoeid waren." Het gaat om inspanningen waar ook Honda in het Japanse Sakura nauw bij betrokken was, zo legt Young uit: "We zijn de hele tijd bezig om nieuwe monsters te ontwikkelen en deze te testen (en de resultaten daarvan dus ook uit te wisselen met Honda, red.). We hebben het dan over verschillende brandstofmonsters met verschillende samenstellingen waar naar gekeken wordt. Een makkelijk proces was het niet, maar uiteindelijk waren we in staat iets beters te produceren dan die eerste poging tot drop-in brandstof."
Voor- en nadelen aan engine freeze
Hoewel Young aangeeft dat het soms wat frustrerend kan zijn dat men niet meer hands on aan de huidige brandstofformule kan werken, geeft hij ook meteen aan dat het ruimte biedt om de focus te verleggen naar andere, nieuwe projecten. "Voor ons is dit technologische aspect van ons werk zeer belangrijk. Het is ons om meer te doen dan enkel het voeren van onze logo's op Formule 1-auto's. We ontwikkelen producten in eigen huis, niet alleen voor de motorsportindustrie, maar ook voor de consumenten." "Wij willen elk laatste beetje performance uit elke molecuul knijpen", vervolgt hij gepassioneerd. "Het vertalen van motorsporttechnologie naar de burgermarkt is zó belangrijk." Maar zoals gezegd zit ExxonMobil in 2022 en de jaren erna dus absoluut niet stil: "Het interessant is dat hoewel 2025 (of 2026, red.) ver weg lijkt, ik je wel kan vertellen dat we achter de schermen al heel druk bezig zijn met de toekomst." "Vergeet niet dat we niet enkel brandstof en motorolie produceren. Natuurlijk, die twee producten zijn extreem belangrijk en de auto's worden daar omheen ontworpen, maar we hebben nog meer producten in een auto zitten." "Op het gebied van bijvoorbeeld hydraulische vloeistoffen, versnellingsbakoliën of andere smeermiddelen valt nog veel te innoveren. En dat zullen we dan ook blijven doen", zo besluit Young.
Meest gelezen