In Melbourne laat Ferrari zien dat ze daar actief inspelen op het probleem van porpoising, maar zeker ook op de veranderingen aan het Albert Park Street Circuit. Gedurende de eerste vrije training zagen we hoe Ferrari belangrijke info probeerde te vergaren met betrekking tot de rijhoogte van de voorvleugel. Vijf lasersensoren werden gemonteerd op de auto (zie foto hieronder), waaronder één direct onder de neus en twee aan weerszijden direct onder de wing endplates. Met deze sensoren is het mogelijk heel nauwkeurig na te gaan wat de rijhoogte van die voorvleugel is en wat ermee gebeurt als op hoge snelheid de druk erop toeneemt. Dit moet de engineers in Maranello in staat te stellen aanpassingen te maken met het oog op de volgende Grand Prix in Imola in een poging het probleem van porpoising verder terug te dringen.
Ferrari met meer topsnelheid dan in Saoedi-Arabië?
In de vrije trainingen kan Ferrari goed gebruik maken van het feit dat het circuit van nieuw asfalt is voorzien, verschoond van hobbels. Dat maakt dat Ferrari (maar ook andere teams) effectiever kunnen experimenteren met een lagere rijhoogte, waardoor men méér downforce onder de auto kan genereren en als gevolg daarvan er met wat minder vleugel kan worden gereden. Deze veronderstelling kan een groot effect hebben op de directe strijd die Ferrari voert met Red Bull, aangezien de RB18 in de speed traps in Saoedi-Arabië de snellere auto was. Met minder achtervleugel en dus minder drag moet Ferrari beter in staat worden geacht de pace van Red Bull op de rechte stukken te pareren. Tijdens de eerste trainingen lukte dat overigens nog niet. Ferrari verloor nog steeds tijd op Red Bull op de rechte stukken, zoals blijkt uit deze analyse .
Meest gelezen