Sluit je aan bij De grootste racefamilie van Nederland

Ontdek welk pakket bij jou past

  • Altijd meepraten over de Formule 1
  • Kans maken op toffe prijzen
  • Advertentievrije site * (Plus & Premium)
  • Toegang tot de exclusieve RN365 app (Plus & Premium)
  • En nog veel meer…
* m.u.v. content van derden
Ontdek de mogelijkheden

Hoe Ferrari motorproblemen in de extreme hitte in Frankrijk tegen wil gaan

De Grand Prix van Frankrijk zal dit weekend met hoge temperaturen onder broeierige omstandigheden worden verreden. Ferrari heeft hun voorbereidingen voor de race daar op aangepast om problemen gedurende het weekend te voorkomen.

Net als in andere delen van Europa, worden ook in Frankrijk hoge temperaturen voorspeld dit weekend. In het Grand Prix-weekend op Paul Ricard kan het kwik zelfs stijgen tot wel 33 graden Celcius. Niet alleen voor de coureurs is dit intens, maar ook voor de banden en de motor. Om problemen met de banden en motor te tackelen heeft Ferrari voorzorgsmaatregelen getroffen. Het Italiaanse team, dat dit seizoen bekend staat om haar motorproblemen, doet verschillende aanpassingen aan het bodywork om het koelen van de auto te optimaliseren. "De voorspelde hoge tempartuur voor de Franse Grand Prix dit weekend, betekent dat het een echte uitdaging is om de motor en de banden optimaal te doen laten presteren", schrijft Diego Tondi, hoofd van Ferrari's Aero Development, waarna hij vervolgens uitlegt hoe hij met zijn team ervoor probeert te zorgen dat de F1-75 geen problemen zal ondervinden dit weekend. "Het is aan de aerodynamica-afdeling om de juiste maatregelen te nemen. We gebruiken een middel-hoog niveau van koeling van het bodywork, waarbij we gebruik maken van de openingen van de koelgaten op het bovenste deel van de carrosserie."

Banden zijn de tweede zorg

Zoals eerder vermeld is het niet alleen de motor die voor problemen kan zorgen in de voorspelde broeierige omstandigheden op Paul Ricard dit weekend. Ook het managen van de banden zal een sleutelrol spelen waarbij het goed koelen hiervan een must is. "We werken aan de remkanalen om de koeling van de velgen te maximaliseren met als doel de warmte van de banden weg te voeren", legt Tondi uit. "Gezien de eigenschappen van het circuit zouden we dit sowieso hebben gedaan om zoveel mogelijk bij te dragen aan het bandenmanagement, maar de hete omstandigheden zullen deze taak nog zwaarder maken."

Viaplay
x
Breaking Hulkenberg eerste aanwinst voor F1-project Audi