Terug in de tijd: Honda heeft sinds haar terugkeer in de Formule 1 in 2015 in diverse jaargangen te maken gehad met vibraties. In 2017, het laatste jaar van het McLaren-huwelijk, waren deze zeer groot, wat de bron was van veel ellende. Versnellingsbakken en motoren gaven de geest. Vorig seizoen waren de problemen in de Toro Rosso een stuk minder groot. Vooropgesteld: iedere motor zorgt voor vibraties.
Het plotselinge gerucht omtrent nieuwe problemen met de Honda-krachtbron zorgde voor veel speculatie op de woensdag. De Japanse motorleverancier is een hot topic sinds de overstap naar Red Bull. Iedereen heeft wel een mening over de kansen van Honda en die lopen sterk uiteen, van een groot succes tot en met het ultieme falen. Het gerucht over de vibraties werd vervolgens nog aangedikt door te suggereren dat de achterkant van de auto van Verstappen allerminst stabiel oogde. Dat het team net een nieuwe achtervleugel had gemonteerd en Max tijdens zijn run daarmee een paar keer een wiebelende kont had werd voor het gemak vergeten. Ook het feit dat het testdagen zijn en teams 101 dingen uitproberen aan hun bolides werd uit het oog verloren. Wie Verstappen op maandag of woensdagmiddag zag rijden zag zelden een instabiele kont. Maar, tel daarbij de slechts 33 ronden van Max Verstappen in de ochtend bij op en het moest toch wel waar zijn? Teambaas Christian Horner en Honda ontkenden de problemen direct toen ze tijdens interviews geconfronteerd werden met het gerucht. En Max Verstappen? Die lacht het op zijn manier weg om cynisch te reageren met zijn bekende uitspraak: “Ach, mensen weten het toch altijd beter”, liet hij onder andere aan RacingNews365 weten. Een relletje is daarmee in de kiem gesmoord. Voor alsnog lijkt het er niet op dat de integratie van de Honda-motor in de Red Bull een probleem opgeleverd heeft. Mocht dit wel zo zijn dan zal dat in de komende week duidelijk worden en anders uiterlijk in Melbourne. Op dit moment zijn er (nog) geen zorgwekkende gezichten bij Red Bull of Honda te bespeuren.
Meest gelezen